Mijn grootvader die een appartement huurt, is enkele dagen geleden gevallen en kon niet meer opstaan. Er is een ambulance gebeld, maar omdat jammer genoeg alle personen met een reservesleutel onbereikbaar waren en omdat er wel haast bij was (we konden niet weten hoe erg zijn toestand was) hebben de ambulanciers, in aanwezigheid van de politie en met onze goedkeuring, de deur ingebeukt.
Een slotenmaker is geweest, heeft de deur in de mate van het mogelijke hersteld, zodat ze op zijn minst weer op slot kan. De deur is echter in die mate beschadigd dat ze zal vervangen moeten worden.
Ik ga hierover dus de eigenaar inlichten, maar wil nu graag weten wat de huurwet in dit geval zegt:
- Moet de eigenaar die deur sowieso laten vervangen? Ze kan dus wel op slot, maar de kader en deur zelf is gebroken. Bovendien is deze deur al minstens 30 jaar oud. Het gaat hier voor de volledigheid over de binnendeur in een appartementsgebouw (dus de toegangsdeur naar het appartement zelf).
- Wie zal de kosten dragen van deze nieuwe deur, en van de herstellingen tot nu toe? Ik heb namelijk gezocht onder de huurwetgeving en daar staat oa:"Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding geven.”
Dus is mijn vraag: valt dit onder 'overmacht', als ik bvb. bij de politie of spoedafdeling een attest regel dat de deur moest ingebeukt worden door een medische urgentie?