Dag allemaal,
om verschillende redenen (o a werkloosheid echtgenoot) zijn we genoodzaakt te verhuizen. Omdat we niet dadelijk een nieuwe woning vonden en uit schrik om zonder dak boven ons hoofd te zitten, hebben we gewacht tot we een nieuwe woning hadden, alvorens de opzegbrief aangetekend te versturen. We hadden de eigenaar wel 3 maanden op voorhand per mail verwittigd dat we hoogstwaarschijnlijk in januari 2010 zouden vertrekken.
Ons contract was voor 1 jaar met automatische verlenging naar 3 jaar.
De vooropzeg is begonnen 1 december 2009, maar onze nieuwe huur is ook die dag begonnen. Omdat we het 1e jaar overschreden hebben, is er nu een contract van 3 jaar ingegaan, waardoor we bovenop de 3 maanden vooropzeg ook nog eens 2 maanden boete hebben. We verhuizen zoals voorzien voor 1 januari, waardoor we dus nog 4 maanden dubbele huur hebben, een zware dobber als je maar 1 loon meer hebt.
Onze vraag: kan de vooropzeg ingekort worden of ten minste de boete geannuleerd, zoals dit bv in Frankrijk het geval is wanneer er dringende persoonlijke redenen zijn (de werkloosheid van mijn man en ikzelf kan bv een brief voorleggen van mijn werknemer die vraagt dat ik dichterbij kom wonen)
Alvast dank bij voorbaat