Jaarlijks onderhoud centrale verwarming

olihop
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Jaarlijks onderhoud centrale verwarming

#1 , 05 okt 2022 07:45

Goede morgen,
Bij het onderhoud van de centrale verwarming, voorziet de wet een tweejaarlijkse termijn.
Is dit termijn van 2 jaar van dwingend of aanvullend recht ?
Mag ik m.a.w. in een huurcontract vermelden dat het onderhoud jaarlijks dient te gebeuren ?
Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
justice speaker

#2 , 05 okt 2022 11:19

Ik heb weet dat een officieel geldig attest voor een gasinstallatie van een erkend technicus 2 jaar geldig is.
Ik zie dus het nut niet in waarom en tot welk nut het heeft dit in te korten naar 1 jaar, waar de wet zegt dat hert 2 jaar geldig is.
DEMOCRATIE = De eerlijke verdeling van de ontevredenheid.

bosprocureur

#3 , 05 okt 2022 12:55

Met gas kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Beter preventief handelen , dan ergens in de vakantie of nieuwjaarsperiode of zo een panne riskeren.

Ja dus, je mag in een huurcontract vragen om jaarlijks te onderhouden. Doe ik ook trouwens :)

Reclame

olihop
Topic Starter

#4 , 05 okt 2022 13:20

Mijn ketel houdt het niet vol gedurende 2 jaar. Na ongeveer 1,5 jaar valt die in panne en moet ik de chauffagiste laten komen.
Daarom zou ik de huurder ook willen opleggen om zijn chauffagiste om het jaar te laten komen.
Als de wet niet van dwingend recht is, uiteraard ; en dat is de vraag !

mava105

#5 , 05 okt 2022 16:34

Als die ketel zo dikwijls in panne valt, is het tijd dat hij vervangen wordt. Een jaarlijks onderhoud zal niets veranderen aan de sleet van de ketel.

olihop
Topic Starter

#6 , 05 okt 2022 16:55

Mijn vraag gaat absoluut niet over de werking van een ketel !
Mijn vraag luidt : « is de termijn van 2 jaar (vr een onderhoud) van DWINGEND recht of van AANVULLEND recht ? ».
Maw. mag men afwijken van die 2 jaar of niet ?
Dank u

Thomas Morus

#7 , 05 okt 2022 17:02

Is van dwingend recht in die zin dat de termijn nooit langer mag zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

justice speaker

#8 , 06 okt 2022 08:07

Volgens de wettelijke bepalingen moet onderhoud gasketel om de 2 jaar gebeuren en mag de uiterste datum maximum met 3 maanden overschreden worden.

justice speaker

#9 , 07 okt 2022 17:26

Met gas kan je niet voorzichtig genoeg zijn. Beter preventief handelen , dan ergens in de vakantie of nieuwjaarsperiode of zo een panne riskeren.

Ja dus, je mag in een huurcontract vragen om jaarlijks te onderhouden. Doe ik ook trouwens :)
Het valt dus moeilijk in te zien welk nadeel u als verhuurder zou ondervinden als de huurder het niet jaarlijks laat onderhouden zoals in het contract
opgelegd, maar tweejaarlijks volgens de wettelijke voorschriften.
Indien het contract strengere onderhoudsregels zou opleggen die niet kunnen worden gestaafd met de onderrichtingen van de installateur, primeren de wettelijke bepalingen (trouwens opgemaakt door technische deskun-digen).

Terug naar “Huren”