Vervanging keukenkraan door huurder

justina99
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vervanging keukenkraan door huurder

#1 , 01 okt 2022 15:21

In mijn huurcontract staat dat het onderhoud van de kranen ten laste is van de huurder. Nu is de aansluitdarm die onderdeel van het kraanwerk is defect. Moet ik als huurder de kosten dragen als het ganse kraan vervangen moet worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 02 okt 2022 13:03

Iets wat defect is door ouderdom of normale slijtage is voor de verhuurder .
Vervangen is niet hetzelfde als onderhouden .
Sommige zaken kunnen defect gaan door een gebrek aan onderhoud , maar dit zal niet het geval zijn met een water aansluitdarm , aangezien deze normaal geen onderhoud vraagt .

Een aansluitdarm is trouwens geen onderdeel van een kraan . Die zit er normaal opgedraaid , dus makkelijk zelf te vervangen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 okt 2022 16:28

Iets wat defect is door ouderdom of normale slijtage is voor de verhuurder .

Een aansluitdarm is trouwens geen onderdeel van een kraan . Die zit er normaal opgedraaid , dus makkelijk zelf te vervangen .
klopt niet bij alle kranen. Persoonlijk heb ik een keukenkraan met de keuze tussen 2 waterstalen: de gewone uitloop en een douchestraal. Die darm is in een soort kunststof die na enige jaren verslijt. Mijn kraan was van een degelijke kwaliteit en niet zo goedkoop. Toch heb ik ze moeten vervangers meer dan 10 jaar. Door de warmte van het warme water was de kunststof deels verduurd, en niet meer te herstellen. Deze darm was onlosmakelijk verbonden met de kraan, zodat de hele kraan diende te worden vervangen. Maar als dit in een huurhuis voorvalt is die kost ontegensprekelijk voor de verhuurder (sleet, want alles heeft nu eenmaal een uiterste gebruiksdatum)

Reclame

Terug naar “Huren”