Waarborg deels teruggekregen

Leoma21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waarborg deels teruggekregen

#1 , 23 sep 2022 13:08

Dag allemaal

Vorig academiejaar heb ik een kot gehuurd in Antwerpen, de huurprijs was 450 euro + 50 euro vaste kosten en de waarborg was 2 maanden huur dus 450 + 450 dus 900 euro. Ik ben al mijn plichten als huurder nagekomen maandelijks correct mijn huur betaald, geen schade,... Ik heb mijn kamer achtergelaten net zoals het op de plaatsbeschrijving beschreven was. Nu de 25/8 kwam de kotbaas langs en moest ik mijn sleutels teruggeven en zij heeft zelf vastgesteld dat alles in orde was. Nu zijn we bijna 1 maand verder en ik krijg 780 euro teruggestort waarborg. Dus 120 euro minder. In de mededeling van de transactie staat er ''opkuis gemeenschappelijke delen , stort kosten'' blijkbaar lag er buiten vuilnis dat opgeruimd moest worden waarvan ik niets mee te maken heb we zijn met 11 in totaal in het gebouw en ook opkuis van de douches maar die zagen er netjes uit. Nu bon ik vroeg aan twee andere kotgenoten of zij hun volledige waarborg hebben teruggekregen en die vertelden me dat ze de volledige 900 hebben gekregen. Ik vind dit bizar dat ik al mijn plichten als huurder volgens het contract heb nageleefd maar niet mijn volledige waarborg heb teruggekregen. Hoezo moet ik voor al die kosten opdraaien ? Mag de kotbaas dit doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 sep 2022 13:58

als zij bij de overdracht van de sleutels geen opmerkingen heeft en alles "in orde" vind dan kan zij een maand later niet afkomen met een rekening voor de "opkuis".

maan haar via aangetekend schrijven aan de resterende som te storten zoniet dat u naar de vrederechter zal trekken

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 26 sep 2022 13:35

Vergeet ook de intresten niet.
Volgens de calculator heeft u recht op 72 euro (wegens dat het niet op een geblokkeerde rekening stond, iets dat niet verplicht is voor studentenhuur).

Dus de kotbaas aanmanen om 192 euro terug te storten, daar zou ik al eens een aangetekende zending voor versturen.

Reclame

Leoma21
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 sep 2022 22:59

Vergeet ook de intresten niet.
Volgens de calculator heeft u recht op 72 euro (wegens dat het niet op een geblokkeerde rekening stond, iets dat niet verplicht is voor studentenhuur).

Dus de kotbaas aanmanen om 192 euro terug te storten, daar zou ik al eens een aangetekende zending voor versturen.
Nu ik ging net een aanmanning sturen voor 120 euro terug te storten maar dat van de intresten wist ik niet. Nu in het begin van het academiejaar had de kotbaas mij verteld dat de waarborg op een individuele/geblokkeerde rekening zat. Nu ik kan niet 100% nagaan of dat wel waar is maar ik ging in mijn bank-app om te kijken naar welke rekening ik de waarborg had gestort en door welke rekening ik de waarborg had teruggekregen. Blijkt dat dat twee verschillende rekeningen zijn. Ik had september 2021 - 900 euro gestort naar BE16 21xx xxxx xxxx en er werd in september 2022 - 780 euro teruggestort naar mijn rekening van BE85 43xx xxxx xxxx. Betekent dat dat de waarborg niet op een geblokkeerde rekening zat of wel? Heb ik nog steeds recht om de kotbaas aan te mannen voor die intresten?

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 27 sep 2022 00:43

Het feit dat je kotbaas het zelf teruggestort heeft, zonder dat jij een blad moest tekenen om de waarborg vrij te geven, wilt zeggen dat deze niet op een geblokkeerde rekening stond.
Bij een geblokkeerde rekening moet zowel jij als de kotbaas tekenen, met een bedrag die naar elk van de partijen gaat.

Terug naar “Huren”