huurcontract 9 jaar/ huur verhogen

Julien83
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

huurcontract 9 jaar/ huur verhogen

#1 , 11 aug 2022 21:48

Hallo,

Mijn vader verhuurt reeds meerdere jaren een appartement en de huurder die nu huurt, is er al sinds 1 juni 2013. Het contract dat toen is afgesloten was een contract van 3-6-9. Mijn vader had een immokantoor dat alles voor hem regelde, maar sinds een tijd bestaat dit kantoor niet meer en dienen we alles zelf te regelen. Ook is mijn vader niet langer in staat om dit te regelen en is alles dus bij mij terecht gekomen. Gezien ik hier amper iets van ken, heb ik nu een aantal vragen.

Op 1 juni 2022 verliep de 9-jarige termijn van het contract. Voor hoelang is het contract nu verlengd? Wanneer zouden we het contract eventueel kunnen opzeggen zodat mijn ouders erin kunnen wonen?

Daarnaast heeft mijn vader, voor zover we weten, de huurprijs nooit geïndexeerd. We weten ondertussen dat hij het appartement ook onder de prijs verhuurde. Wat kunnen we doen om de huurprijs toch te verhogen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 11 aug 2022 22:45

U kan in elk geval beginnen met de index toe te passen.

Hierbij kan u de aanpassing (voor 2022) laten ingaan tot drie maand terug, plus de maand augustus.
Concreet voor de maanden augustus + de voorgaande maanden mei, juni en juli. U bekomt het bedrag via deze site : https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/

Voor juni, juli en het verdere huurjaar past u het gevonden cijfer toe, mei mag u ook nog vragen, maar dan op basis van het cijfer van 2021.

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 11 aug 2022 22:47

Uw vader /ouders kan (als eigenaar dan ) elke maand het huurcontract opzeggen voor eigen bewoning, mits een opzeg van zes maanden te geven.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2325
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 aug 2022 08:26

Zie uitleg bosprocureur voor indexering en opzeg eigen bewoning.

Voor een meer aanzienlijk verhoging van de huurprijs, geeft onderstaand artikel een duidelijke uitleg:

https://www.dewaele.com/nl/advies/herzi ... verhuurder

Zowel aanpassing met onderling akkoord als via vrederechter worden besproken.

Daarnaast is er de mogelijkheid om 6 maanden voor het einde van een driejarige periode op te zeggen zonder motief en een nieuwe huurder te zoeken aan een marktconforme huurprijs.

Julien83
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2022 20:43

Zie uitleg bosprocureur voor indexering en opzeg eigen bewoning.

Voor een meer aanzienlijk verhoging van de huurprijs, geeft onderstaand artikel een duidelijke uitleg:

https://www.dewaele.com/nl/advies/herzi ... verhuurder

Zowel aanpassing met onderling akkoord als via vrederechter worden besproken.

Daarnaast is er de mogelijkheid om 6 maanden voor het einde van een driejarige periode op te zeggen zonder motief en een nieuwe huurder te zoeken aan een marktconforme huurprijs.

Bedankt voor de link.

Maar gelden deze regels dan ook als je de indexering toepast of wordt dit niet beschouwd als "verhoging van de huurprijs"?

Gezien de indexering sinds 2013 niet meer gebeurd is, gaat dit toch over ongeveer 130 euro per maand dat de huurprijs verhoogd. Kan de huurder hier iets tegen inbrengen of dit weigeren?

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 14 aug 2022 21:07

Neen. U mag dus drie maand terugkeren, plus de lopende maand.

En inderdaad, dat is even verschieten voor de huurder, die dit ongetwijfeld wel wist, maar toch niet zelf om indexatie gevraagd heeft. U kan wel een argument vinden naar de huurder toe als u he eens voorrekent wat de verhuurder hier jaar na jaar heeft laten liggen, terwijl hij er toch recht op had.

Doe eens een klapke met die huurder, van mens tot mens, om een vervroegd vertrek te bespreken. Met zo'n aanpassing (aangevoeld als verhoging) komen plots allerlei gebreken de kop opsteken, en verzuurt de verhouding tussen de partijen.

U zegt toch op voor eigen bewoning (uw vader) ? Kan u dat nu al doen, schikt dat ?

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 14 aug 2022 21:15

Federale huurwetgeving is nog van toepassing huurcntract van voor 2019.

Terug naar “Huren”