Lekkage

Franciscus
Berichten: 38583

Re: Lekkage

#16 , 30 mei 2022 23:34

Uw brandverzekering dekt u voor uw eigen schade + de schade die u aanricht aan derden. Uw huisbaas verzekerd de woning maar niet uw inboedel.
U hebt ook nog een familiale verzekering en een rechtsbijstandsverzekering die kunnen tussenkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#17 , 01 jun 2022 15:03

Quote uit #9 :
"De huur huisbaas heeft gezegd tegen de vrede rechter dat ik niet met hem zou overlegd hebben omtrent de kapotte Electrische tijdskast en dat ik uit mijn zelf electrcien heb laten komen.
Nu heeft de vrede rechter geoordeeld dat ik de kosten moe
t betalen. "

Aangezien wij het vonnis van de vrederechter niet kunnen inkijken , kunnen we alleen voortgaan op uw beweringen .
En volgens bovenstaande quote ( van u ) zou blijken dat vrederechter zo geoordeeld heeft ( dat u de kosten moet betalen ) , omdat u zelf het initiatief zou genomen hebben om een electricien te laten komen , ZONDER dat u de huisbaas AANGETEKEND ( per brief ) op de hoogte gebracht hebt van de gebreken .
Het is namelijk zo , dat bij elk gebrek , die onder de verantwoordelijkheid van de huisbaas zou vallen , de huurder EERST de verhuurder AANGETEKEND dient aan te schrijven ( en niet zo maar een e-mail of telefoontje ) , zoniet hebt u geen enkel bewijs om voor te leggen bij de vrederechter .

Als het zo zou zijn , dat de electriciteits problemen veroorzaakt worden door de sanitaire instelling ( afvoerbuizen ) dan dient dit probleem als allereerste bekeken te worden .
Let wel , zoals KJ86 ( #11 ) schrijft , zijn "gewone " verstoppingen iets voor de huurder .
Het is alleen , wanneer er structurele ( bouwkundige ) problemen optreden dat een verhuurder daarvoor aansprakelijk is . en ( AANGETEKEND ) dient verwittigd te worden .

U moet dus eerst ZELF uitmaken ( of zeker zijn ) WAT de oorzaak is van de lekkage .
Is het een gewone verstopping ( voor de huurder ) , of zijn het kapotte buizen ( mogelijks voor de verhuurder ) .?
Daarvoor kunt u best een loodgieter laten komen kijken ( en in eerste instantie dit zelf betalen )
.
Quote ; " Ik heb advies gekregen dat eerst de loodgieter moet komen lekkage opsporen en eventuweel kapotte buisen vervangen. "

WIE heeft u dit advies gegeven ?
En ALS er al een loodgieter langs geweest is , wat heeft die gezegd en/of gedaan ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#18 , 01 jun 2022 23:32

Quote uit #9 :
"De huur huisbaas heeft gezegd tegen de vrede rechter dat ik niet met hem zou overlegd hebben omtrent de kapotte Electrische tijdskast en dat ik uit mijn zelf electrcien heb laten komen.
Nu heeft de vrede rechter geoordeeld dat ik de kosten moe
t betalen. "

Aangezien wij het vonnis van de vrederechter niet kunnen inkijken , kunnen we alleen voortgaan op uw beweringen .
En volgens bovenstaande quote ( van u ) zou blijken dat vrederechter zo geoordeeld heeft ( dat u de kosten moet betalen ) , omdat u zelf het initiatief zou genomen hebben om een electricien te laten komen , ZONDER dat u de huisbaas AANGETEKEND ( per brief ) op de hoogte gebracht hebt van de gebreken .
Het is namelijk zo , dat bij elk gebrek , die onder de verantwoordelijkheid van de huisbaas zou vallen , de huurder EERST de verhuurder AANGETEKEND dient aan te schrijven ( en niet zo maar een e-mail of telefoontje ) , zoniet hebt u geen enkel bewijs om voor te leggen bij de vrederechter .

Als het zo zou zijn , dat de electriciteits problemen veroorzaakt worden door de sanitaire instelling ( afvoerbuizen ) dan dient dit probleem als allereerste bekeken te worden .
Let wel , zoals KJ86 ( #11 ) schrijft , zijn "gewone " verstoppingen iets voor de huurder .
Het is alleen , wanneer er structurele ( bouwkundige ) problemen optreden dat een verhuurder daarvoor aansprakelijk is . en ( AANGETEKEND ) dient verwittigd te worden .

U moet dus eerst ZELF uitmaken ( of zeker zijn ) WAT de oorzaak is van de lekkage .
Is het een gewone verstopping ( voor de huurder ) , of zijn het kapotte buizen ( mogelijks voor de verhuurder ) .?
Daarvoor kunt u best een loodgieter laten komen kijken ( en in eerste instantie dit zelf betalen )
.
Quote ; " Ik heb advies gekregen dat eerst de loodgieter moet komen lekkage opsporen en eventuweel kapotte buisen vervangen. "

WIE heeft u dit advies gegeven ?
En ALS er al een loodgieter langs geweest is , wat heeft die gezegd en/of gedaan ?
Dankuwel voor u reactie

Ik heb met goede wil een électricien gebeld om te komen kijken naar de zekeringkast en de huur huisbaas wist ervan, wij waren daarover aan het over leggen via sms berichten en telefoon gespreken... Uiteindelijk heeft de huur huisbaas de électricien toestemming gegeven de zekering kast te maken, maar om het op mijn naam te zetten.
Dat dit eerst aangetekend moest gebeuren wist ik niet.
En duurt alles zo niet nog langer voor de Electrische tijds kast gemaakt word?
Huur huisbaas kennende haalt enkel vrienden als iets kapot is in huis of komt zelf repareren en uiteindelijk blijft niet goed gerepareerd en is de volgende dag of week weer stuk.
Huur huisbaas geeft het liefst geen cent uit.
Of hij gaat lopen dreigen en dingen zeggen zoals dat ik of de kinderen de herstellingen die in huis zijn express hebben kapot gemaakt, of hij zegt verhuis!
Hij schuift het liefst alles af op ons als gezin en neemt nergens verantwoordelijkheid.

Ik ben er echt moe van geworden die huur huisbaas.
De pro deo advocaat heeft mij geadviseerd om een loodgieter te laten komen.
Ik heb er nog geen kunnen vinden om zijn advies te horen.
Maar ik weet wel zeker dat het kapotte oude buisen zijn.
Waar die buisen lopen heeft de huur huisbaas vorige week open gemaakt en zat vol water.
Als het verstopping is blijft het water toch drijven van toilet en douche?.
Douche gebruiken wij niet,enkel de beneden douche.

Dus nu die Electrische tijds kast kapot is moet ik de huur huis baas een AS sturen?

Bedankt nogmaals voor het mee denken.
Life is a journey enjoy the ride.

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#19 , 02 jun 2022 16:15

Even terzijde. Het is een elektriciteitskast en geen elektrische tijds kast. Heeft helemaal niet met tijd te maken.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#20 , 02 jun 2022 16:34

Even terzijde. Het is een elektriciteitskast en geen elektrische tijds kast. Heeft helemaal niet met tijd te maken.
Electriciteitskast ja dankuwel.
Life is a journey enjoy the ride.

freelance
Berichten: 2615

#21 , 05 jun 2022 15:11

Quote : " Uiteindelijk heeft de huur huisbaas de électricien toestemming gegeven de zekering kast te maken, maar om het op mijn naam te zetten. "

Verhuurder ( huisbaas ) profiteert een beetje van u .
Door het op uw naam te zetten , moet U betalen , en is de huisbaas daarvan verlost .

Quote : " Dat dit eerst aangetekend moest gebeuren wist ik niet. "

ALLE gebreken , die onder de verantwoordelijkheid van de verhuurder vallen , moeten AANGETEKEND gemeld worden aan de verhuurder . ( en dan nog liefst met ook nog een melding per gewone brief , waarbij beide brieven naar elkaar verwijzen ) .
Als een zaak voor de vrederechter komt , is deze aangetekende brief uw ENIG bewijs , en kan een vrederechter niet zomaar zeggen dat u het moet betalen ( op voorwaarde dat de rekening van een herstelling NIET OP UW NAAM staat ; want degene die betaald is officieel de opdrachtgever , wanneer het een rechtszaak wordt ) .

Quote : " De pro deo advocaat heeft mij geadviseerd om een loodgieter te laten komen.
Ik heb er nog geen kunnen vinden om zijn advies te horen. "

Dat was een goed advies van die pro deo advocaat .
Maar tegenwoordig is het zeer moeilijk om vaklui te vinden , zeker als het is om eens te komen kijken en advies te geven .
Als u zo iemand kunt vinden , probeer dan een vergoeding af te spreken voor hun verplaatsing /werkuren .
Als een loodgieter niet zeker is dat ze nadien werken kunnen uitvoeren ( en aan verdienen ) zullen ze ook niet vlug geneigd zijn om gratis te komen kijken ( en daar hun tijd in steken ) .
In principe wordt zoiets gratis gedaan , maar dan zult u lang moeten zoeken . Gewoon omdat die mensen teveel werk hebben .

ALS er problemen zijn , waar verhuurder verantwoordelijk voor zou zijn , laat dit probleem dan ook kort op papier zetten , door de loodgieter . ( met zijn firma naam op ) . En vraag zeker of hij/zij eens kijkt welke invloed dat geeft op de electriciteits problemen , en dat ook op papier te zetten ) .
Dit verslag ( copie ervan / het origineel moet u bewaren ) stuurt u dan AANGETEKEND naar verhuurder , met de vraag dit dringend op te lossen , binnen de twee à 3 weken .
Wordt er niets gedaan , dan stuurt u een aangetekende rappel naar verhuurder met een nog kortere termijn .
Wordt er nog steeds niets gedaan , dan pas stapt u naar de vrederechter met alle bewijzen ( en daar hebt u echt geen advocaat voor nodig , tenzij u het zelf niet goed kunt uitleggen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#22 , 05 jun 2022 15:17

Wat kosten betreft , lees nog eens aandachtig wat Franciscus geschreven heeft in # 16
Voldoende verzekerd zijn kost u een maandelijkse premie .
Maar u kunt er ook voordeel uit halen .
Een verzekering met rechtsbijstand wil ook zeggen dat u dan recht hebt op juridische bijstand .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6853

#23 , 05 jun 2022 16:15

Wat kosten betreft , lees nog eens aandachtig wat Franciscus geschreven heeft in # 16
Voldoende verzekerd zijn kost u een maandelijkse premie .
Maar u kunt er ook voordeel uit halen .
Een verzekering met rechtsbijstand wil ook zeggen dat u dan recht hebt op juridische bijstand .
....
Wel te verstaan dat die verzekering pas uitwerking heeft voor schade die ontstaan is nà da aanvangsdatum van die verzekering... Klinkt logisch , toch ? Flagrant gebrek aan onderhoud kan ook al een reden zijn om niet te betalen.

Desalniettemin, als u nu nog geen verzekering zou hebben, waarop wacht u nog ?

KJ86
Berichten: 2662

#24 , 05 jun 2022 22:38

Is bovendien een wettelijke verplichting als het om een huurcontract gaat dat na 1 januari 2019 afgesloten is. Als het contract ouder dan dat is, kan je best nalezen of dat je geen contractuele verplichting hebt.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#25 , 12 jun 2022 00:49

Nogmaals bedankt voor de berichten, ik stel het zeer op prijs.
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#26 , 26 jun 2022 01:48

Beste

Huur huisbaas heeft de zekering kast gemaakt en niet boven de buisen en het heeft afgelopen dagen geregend en nu is weer de zekering kast kapot gegaan en een knal gehoord. Water komt naar beneden.
Ik ben echt radeloos weer.
Life is a journey enjoy the ride.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#27 , 26 jun 2022 09:28

Bij uw gemeente onmiddellijk een woning onderzoek aanvragen. Uw eigen veiligheid en leven is in gevaar.

Terug naar “Huren”