Huurwoning - KOUD!!!

louisecb
Topic Starter

Huurwoning - KOUD!!!

#1 , 15 dec 2009 15:47

Ik woon sinds 1 september in een studio op het gelijkvloerse verdiep van een appartementsgebouw.
Dit is een woning dat beheerd wordt door een immokantoor. Ik heb mijn akkoord gegeven op een jaarcontract.

Er waren toen duidelijke tekenen van vochtproblemen, maar er werd mij verzekerd dat dit allemaal opgelost werd.

Er werd een plaatsbeschrijving opgemaakt waar ik ook serieus geld heb moeten voor dokken, en alvorens dit te tekenen heb ik nog minstens 10 puntjes toegevoegd.

Uiteraard wordt pas na enkele maanden huren duidelijk wat er nog allemaal schort, en meestal zijn dat kleine ergernissen die men al snel laat voorbijwaaien.

Edoch, nu wordt het me teveel.

1. Het vochtprobleem is duidelijk NIET opgelost. Bij regenval lopen de druppels langs de muur, zo vochtig zijn die. Achter het toilet ontdekte ik vorige week zelf een waterplas, maar het is me nog niet duidelijk of dit van het toilet zelf komt, of van de boiler, of van nog iets anders.

2. Van de vaste infrastructuur valt constant van alles naar beneden (stores aan groot venster, dampkap, etc). Gelukkig blijk ik over enige handigheid te beschikken, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn, me dunkt.

3. Hetgeen me het meeste ergert nu, is de onvermogendheid om die studio te verwarmen. We hebben een zalige warme nazomer achter de rug, dus dit probleem had zich nog niet echt gesteld, maar sinds het 's nachts én overdag vriest, is het niet meer te harden.
Er hangt een mini-elektrisch vuurtje tegen de muur, dat enkel warmte afgeeft wanneer men er effectief tégen gaat staan, en dan nog eens verbruikt tegen 100km/u.
Ik kom dus thuis na een lange werkdag, en kan me niet eens 'thuisvoelen'.
Toen ik gisteren een douche nam, werd mijn natte haar nog stijf terwijl ik onder het water stond, puur van de kou!

Ik heb vandaag contact opgenomen met het immokantoor, en zij komen morgen langs. De vochtproblemen had ik al enkele malen doorgegeven, maar daar gebeurd duidelijk niet veel mee.

Mijn vraag is nu, wat kan ik doen?
- Zijn al deze zaken wel ten laste van de verhuurder? Of zijn er zaken waar ikzelf moet voor uitkijken?
- Kan ik dit contract vervroegd stopzetten met deze feiten? Zo ja, moet de studio dan onbewoonbaar verklaard worden?
- Kan ik weigeren van betalen zolang deze problemen niet zijn opgelost?

Andere tips?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 dec 2009 16:46

- Zijn al deze zaken wel ten laste van de verhuurder? Of zijn er zaken waar ikzelf moet voor uitkijken?

Op het eerste zicht lijken dit geen problemen die door u dienen opgelost te worden.
In onderschrift vind je een pdf "wie doet wat" terug, deze kan je helpen met het bepalen van de volgende stappen.

- Kan ik dit contract vervroegd stopzetten met deze feiten? Zo ja, moet de studio dan onbewoonbaar verklaard worden?

Vochtproblemen, onvoldoende verluchting en onvoldoende verwarming kunnen een basis vormen om de woningdienst in te schakelen. Het is echter onmogelijk om hier zo een oordeel over te kunnen vormen. Neem eens contact met de dienst via de gemeente.

- Kan ik weigeren van betalen zolang deze problemen niet zijn opgelost?

Zie de reeds vermelde pdf. deze geeft je eveneens een stap voor stap schema dat je best volgt om je verhuurder/immokantoor waterdicht in gebreke te stellen.

Hopelijk helpt dit je verder?

Reclame

Terug naar “Huren”