Huurhuis verlaten

Caitlin2201
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Huurhuis verlaten

#1 , 24 mei 2022 13:49

Wij hebben een opzeg gedaan van 3 maanden en mogen 1juli eindelijk verhuizen.

Wij wonen momenteel 6 maand in dit huisje.
Echter gaan wij verhuizen door de volgende problemen in het huis:

- het huis word verwarmt met gas uit een EIGEN gastank in onze thuin. De verhuurder heeft ons verteld toen we het huis kwamen bezoeken dat we hem maar 1x/jaar moesten vullen. Wij wonen er nu 6 maand en hebben hem al 3x moeten vullen, wat in totaal op 2000 euro neerkomt.
- toen we hier inkwam was alles netjes geschildert. Maar eenmaal het slechte weer begon, zagen we in onze slaapkamer dat de verf loskwam en daaronder zagen we schimmel. Dit hebben we gemeld aan de huisbaas en deze heeft de buitengeven geïsoleerd. Echter verdwijnt de schimmel niet en slapen we nu nog steeds in een kamer met schimmel. Maar eigenaar doet er niks aan.

Wij zijn verplicht een boete te betalen van 3 maand huur omdat we er maar 6 maandjes in gewoont hebben. Ik vroeg me af of dit nog steeds verplicht is als je vertrekt omdat het huis niet in orde is?

Ook het immokantoor belde ons om te zeggen dat we de gasketel moeten laten onderhouden. Maar dat is toch maar 2jaarlijks verplicht? En als ik het opzoek zijn we niet verplicht de ketel na te laten kijken wanneer we vertrekken vóór de volgende onderhoudsbeurt.

Is de verhuurder ook verplicht om de sceptische put te ledigen vóór we ons huurhuis betreedden? Of niet? Aangezien hij zei dat hij dit nog ging doen, maar nooit heeft gedaan voor we erin kwamen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 24 mei 2022 14:12

Welk soort huurcontact hebt u ? ( wanneer was de startdatum , en tot wanneer )
1jaar , 2 jaar , 3 jaar OF langer ( 1, 2 en 3 jaar zijn kortlopende contracten met andere gevolgen voor opzegging en vergoeding ) .
Huurt u in Vlaanderen , Wallonie of Brussel ( aparte wetgeving ) .

Is het huurcontract geregistreerd geweest ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Caitlin2201
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 mei 2022 16:51

Wij hebben een huurcontract van 3-9jaar.
Contract is gestart op 1 september 2021.
Wij huren in Vlaanderen. Het contract is opgemaakt door immokantoor dus ik vermoed dat deze wel geregistreerd staat..

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 24 mei 2022 18:39

1) 3 maanden extra betalen is in dat geval correct. Kunt u niets tegen doen.
2) Gasketel moet inderdaad om de 2 jaar onderhouden worden. Wegens een gebruikname van 6 maanden lijkt het mij discutabel dat jullie dit nog zouden moeten doen. Dit kan voer voor de rechtbank worden.
Bent u trouwens zeker dat het een gasketel en geen mazoutketel is?
3) Septische putten zijn voor de huurder (sinds 2019).

CityBird
Berichten: 792

#5 , 24 mei 2022 18:45

het huis word verwarmt met gas uit een EIGEN gastank in onze thuin. De verhuurder heeft ons verteld toen we het huis kwamen bezoeken dat we hem maar 1x/jaar moesten vullen. Wij wonen er nu 6 maand en hebben hem al 3x moeten vullen, wat in totaal op 2000 euro neerkomt.
Dat komt overeen met ongeveer 2000 liter of 14.000 kWh. Een doorsnee gezin met verwarming op gas heeft 18.000kWh op jaarbasis nodig. Dit is dus zeker geen abnormaal hoge factuur gezien het zomer is en het gasverbruik heel laag is tot in oktober.
Wij zijn verplicht een boete te betalen van 3 maand huur omdat we er maar 6 maandjes in gewoont hebben. Ik vroeg me af of dit nog steeds verplicht is als je vertrekt omdat het huis niet in orde is?
Ja, je had die verhuurder moeten vragen om dit schimmelprobleem op te lossen en eventueel naar de vrederechter stappen.
Is de verhuurder ook verplicht om de sceptische put te ledigen vóór we ons huurhuis betreedden? Of niet? Aangezien hij zei dat hij dit nog ging doen, maar nooit heeft gedaan voor we erin kwamen...
Hadden jullie een probleem met die put? Lijkt me ook niet meer relevant gezien jullie vertrekken.

Caitlin2201
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mei 2022 19:36

Sorry, maar 2000 euro voor nog maar 6 maand in een klein huisje, waar boven niet verwarmd word, is wel een abnormale hoge factuur, zeker wanneer de gastank telkens maar tot 50% gevuld word en 1 keer tot 80%.
Wij zijn maar met 2 en verwarmen enkel de living 20graden.

De verhuurder is meermaals aangesproken geweest ivm het schimmelprobleem.

Caitlin2201
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2022 19:39

Nou ja de factuur is normaal, maar het feit dat we hem al 3 maal moesten vullen, terwijl we amper verwarmen, is niet normaal ;)

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 24 mei 2022 19:55

Werd er al eens nagezien of er geen lek aan de tak of zijn aansluitingen is? Ook de leidingen laten nakijken tussen tank en woning. Je kan dat gemakkelijk zelf doen met een spuitbus met zeepsop in. Op alle aansluitingen spuiten en als er luchtbellen opkomen, is er een lek. (Niet roken bij dat werkje is aangewezen, anders zullen we hier waarschijnlijk nooit uw antwoordje lezen)

CityBird
Berichten: 792

#9 , 24 mei 2022 20:17

Sorry, maar 2000 euro voor nog maar 6 maand in een klein huisje, waar boven niet verwarmd word, is wel een abnormale hoge factuur. Wij zijn maar met 2 en verwarmen enkel de living 20graden.
De situatie bij mij is vergelijkbaar en betaal momenteel 2700€ aan gas per jaar. Zou het kunnen dat je een onrealistisch beeld hebt van de verwarmingskosten anno 2022? Zeker in een wat oudere woning. Koken jullie ook op gas?
wanneer de gastank telkens maar tot 50% gevuld word en 1 keer tot 80%.
Dat zegt weinig. Het is de totale hoeveelheid gas die jij aangekocht hebt maal de prijs per liter. Een huisbaas heeft immers geen invloed op de gasprijs. Prijs propaan is momenteel 1€/l wat betekent dat jij 2000l aangekocht hebt, wat overeenstemt zoals ik al eerder schreef met 14.000 kWh, wat zeker niet abnormaal is voor 10 maanden. Je moet bij die 6 maanden immers een maand of 4 bijtellen omdat het nu zomer is en verwarmen niet noodzakelijk is.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 mei 2022 21:55

Je zegt dat je al 3 keer hebt moeten vullen i.p.v. 1 keer per jaar zoals de eigenaar beweerde, maar er werd maar 50% gevuld. Tja, als je maar 20% zou laten bijvullen, zouden ze nog frequenter moeten langskomen. Is toch logisch.

Je kan dit ook niet zien als de kostprijs voor een half jaar. Dit is de kostprijs voor een heel jaar, aangezien je net hebt gehuurd in de helft van het jaar dat bij de meeste mensen de verwarming aanstaat.

CityBird
Berichten: 792

#11 , 25 mei 2022 07:09

Vaak voorkomend probleem. Huurders onderschatten de energiekosten en dan komt de schuld al snel bij de huisbaas terecht. Vaak zijn er dan ook mensen in hun kenniskring met een hyperefficiënte woning van nog geen 5 jaar oud en gaan ze beide dan vergelijken. Appels en peren, zo’n woning is immers ook niet vergelijkbaar qua huurprijs en tenzij de huisbaas een huisjesmelker is kost zo’n optrekje al snel 300€ per maand meer.

Terug naar “Huren”