Achterstallige indexering huur

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Achterstallige indexering huur

#1 , 13 apr 2022 05:46

Beste,
Even wat achtergrondinformatie. Ik heb een huurcontract van 3-6-9 afgesloten op 20/03/2011 met als startdatum van de huurperiode 01/10/2011. Ik heb mijn opzeg gegeven eind vorige maand en die is vanaf 1 april ingegaan. Tot zover geen problemen.
Mijn huisbaas woont naast mij maar werkt met een immokantoor. Vorige week kwam hij het bord 'te huur' ophangen aan het raam en belde aan, hij wist me (duidelijk kwaad) te vertellen dat ik een brief had gehad met de indexering en dat ik dus vanaf oktober te weinig aan het betalen was. Ik vertelde hem dat ik nooit een brief ontvangen heb (wat hier helaas vaker gebeurt, de brievenbussen zijn voor heel de wereld toegankelijk) en ik vroeg hem om mij die gegevens opnieuw te bezorgen zodat ik het in orde kon maken.
Hij geloofde niet dat ik de brief niet ontvangen had maar ging akkoord om aan het kantoor te vragen om de brief opnieuw af te drukken. Aangezien er iemand van het immokantoor op dinsdag (gisteren) zou langskomen om foto's te maken heb ik gezegd dat hij het best met haar kon laten meegeven zodat het zeker niet verloren kon gaan in de post. Ik wist op dat moment nog niet dat zoiets in principe aangetekend gebeurt.
Nu was hij gisteren dus samen met de makelaar hier, zij geeft me de brief (opgemaakt op 21/12/21, "aangetekend en per gewone post" staat erop vermeld), en vertelt mij dat ik dus nog €551.46 moet betalen aan indexering. Dat dit een hoog bedrag is na 6 jaar zonder indexering is normaal, daar heb ik geen vragen bij. Wel dat de berekening die zij er met pen bijgeschreven heeft 7 maanden bedraagt. Voor zover ik te weten kwam via internet en de huisbaas zelf mag hij maar 3 maanden terug in de tijd gaan.
Hij zei me plots ook dat hij de aangetekende brief had vergeten te versturen destijds omdat hij toen op vakantie vertrok. De makelaar zei dat ik het bedrag in stukken kon betalen of dat we het konden regelen met de huurwaarborg.
Conclusie: ik heb nergens voor ontvangst getekend, nooit een aangetekende zending gehad, nooit een gewone brief per post gehad over de indexering van de huur. Het eerste wat ik er over hoorde was dus vorige week, ook mondeling is mij nooit eerder iets verteld. Huisbaas geeft quasi zelf toe dat het zijn eigen schuld was en probeert nu toch 7 maanden indexering aan te rekenen. Ik krijg het gevoel dat ik geacht wordt zomaar te doen alsof ik die originele brief wel ontvangen heb. Ik ken heel weinig van die wetgevingen, vandaar dat ik hier even kom vragen of mijn redenering klopt dat hij me teveel wilt aanrekenen en vooral, wat ik nu kan doen. Ik heb een invaliditeitsuitkering en kom amper rond, ik ben zeker akkoord om de laatste 3 maanden de indexeringsachterstand te betalen maar heb geen zin om me te laten uitpersen voor 7 maanden omdat hij het naar eigen zeggen vergeten te verzenden was.
Graag advies.
P.S. Ik ben mij er bewust van dat hij de indexering elk jaar had kunnen doen, huisbaas heeft gezegd dat hij dat niet nodig vond. Ik vind enkel dat ik niet moet opdraaien voor zijn vergetelheid.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6894

#2 , 13 apr 2022 08:56

Goed, u weet dus van ergens in april, deze maand, dat de huur geïndexeerd wordt, op vraag van de eigenaar.

Dan zou, met nadruk op "zou" de eigenaar de indexatie kunnen vragen voor april, plus de drie voorgaande maanden januari, februari en mei. Mits u de vraag dus effectief ontvangen hebt, dus liefst aangetekend; stelt dat voor u een probleem ?

Juiste berekening via onderstaande link
https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2022 16:51

Goed, u weet dus van ergens in april, deze maand, dat de huur geïndexeerd wordt, op vraag van de eigenaar.

Dan zou, met nadruk op "zou" de eigenaar de indexatie kunnen vragen voor april, plus de drie voorgaande maanden januari, februari en mei. Mits u de vraag dus effectief ontvangen hebt, dus liefst aangetekend; stelt dat voor u een probleem ?

Juiste berekening via onderstaande link
https://rentcalculator.economie.fgov.be ... ulator-nl/
Ik heb deze berekening met de brief die ze mij gisteren gaven ontvangen en nagekeken. Als ik de brief op 21/12 ontvangen had zouden zij volledig gelijk hebben en klopt de berekening van okt,nov,dec,jan,feb,maart en april. Ik heb echter nooit eerder iets ontvangen dan gisteren een kopie van die originele brief in mijn hand. In mijn ogen kan hij dan enkel van deze maand en de drie voorgaande maanden een indexering vragen zoals u zegt en daar ben ik dan volledig mee akkoord. Waar ik niet mee akkoord ga is ook nog okt,nov,dec betalen simpelweg omdat hij de brief toen vergat op te sturen.
Maar wat zijn nu mijn volgende stappen? Mijn vriend stond er gisteren bij, hij is dus getuige van het feit dat ik de brief gisteren pas ontvangen heb. Ik heb deze gewoon aangenomen en niet voor ontvangst getekend of eender wat.

Reclame

bambipower
Berichten: 1034

#4 , 13 apr 2022 17:28

Je betaald gewoon de index voor de maanden die jij juist acht.

Huisbaas zal daar niet mee verder gaan, maar wsl het misgelopen geld trachten te compenseren door nu jaarlijks te indexeren

JurecaBE
Berichten: 337
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 apr 2022 08:25

Datum die op de brief staat is van groot belang. Van dan wordt u geacht het te weten of u moet hebben getekend met de datum van wanneer u hem effectief hebt gekregen. Of andere mogelijke bewijsmiddelen.
JurecaBE moderator

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 apr 2022 13:56

Datum die op de brief staat is van groot belang. Van dan wordt u geacht het te weten of u moet hebben getekend met de datum van wanneer u hem effectief hebt gekregen. Of andere mogelijke bewijsmiddelen.
Ik heb niet getekend voor ontvangst, mijn vriend kan wel getuigen dat dit op 12 april was. Het eerste blad is de (kopie van) de kennisgeving met datum van 21/12/2021, het tweede blad is een screenshot van de calculator (ook van destijds). Onder het screenshot van de calculator heeft de vrouw van het immokantoor met pen de berekening geschreven voor okt,nov,dec 2021 en jan,feb,maart,april 2022. De brief zat in een envelop met enkel "Joke indexering" erop geschreven en was niet dichtgeplakt. Kan ik hier iets mee? Doordat de huisbaas 6 jaar niet geïndexeerd heeft is de huurprijs plots omhoog gegaan met €78.78, dat maal 7 maanden maakt dat dit €551.46 in totaal is en dat kan ik gewoonweg niet missen.

KJ86
Berichten: 2690

#7 , 14 apr 2022 19:46

De verhuurder heeft toch 6 jaar indexering weggegeven. De kans dat je de brief hebt gemist, is toch veel malen groter dan de gedachte dat zowel de makelaar als de vrijgevige eigenaar aan het oplichten zijn.

Waarom wil je daar een zaak van maken?
Iedereen moet 315,12 euro kunnen missen, verhuurder mag 3 maanden teruggaan.

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 apr 2022 20:08

De verhuurder heeft toch 6 jaar indexering weggegeven. De kans dat je de brief hebt gemist, is toch veel malen groter dan de gedachte dat zowel de makelaar als de vrijgevige eigenaar aan het oplichten zijn.

Waarom wil je daar een zaak van maken?
Iedereen moet 315,12 euro kunnen missen, verhuurder mag 3 maanden teruggaan.
Huisbaas heeft zelf gezegd dat hij de brief in december vergeten op te sturen was. Ik wil daar een zaak van maken uit principe en omdat ik 11 jaar lang alles correct betaald heb en hij nu probeert om 7 maand te innen. Hij heeft zelf letterlijk gezegd tegen mij (waar immo en mijn vriend bij stonden) dat hij maar 3 maanden terug in de tijd mag gaan en dat hij zelf de brief vergeten was. Toch wordt mij voor 7 maanden aangerekend en moet ik het spelletje maar meespelen.
Ik kan helemaal niks missen en heb zelfs nu nog maar €20 euro voor de rest van de maand. Door omstandigheden is dat zo gekomen, verdere details daarover zijn niet belangrijk voor deze zaak. Ik mag via een afbetalingsplan de rekening vereffen en dat zal ik dan ook doen, maar de 3 maanden die hij mij wil aanrekenen terwijl het zijn eigen schuld is dat het niet opgestuurd werd, niet. Ik kan dit toch niet blijven herhalen? Voor mensen in mijn financiële positie is het niet zo makkelijk om eventjes een extra maand huur te betalen. Als de indexering jaarlijks gebeurd zou zijn had dat gelukt omdat het telkens om kleine bedragen zou gegaan hebben. Nu zo'n grote brok geld ineens waarvan bijna de helft onwettig door zijn eigen vergetelheid? Dat kan en wil ik niet betalen.
Daarom vraag ik wat mijn volgende stap is om de situatie zo te krijgen dat ik de indexering voor jan,feb,maart en april betaal en dat die van okt, nov, en december wegvalt wegens niet op tijd gecommuniceerd.
Ik wil gewoon de correcte gang van zaken bekomen. Dat de huisbaas niet elk jaar indexeert doet er niet toe, hij moet nog steeds de wet volgen als hij het dan plots wel doet.
Eerlijk gezegd vind ik niet dat iemand een ander moet vertellen hoeveel geld hij zou moeten kunnen missen en zeker niet op een forum waar hulp wordt gevraagd over delicate kwesties.

bambipower
Berichten: 1034

#9 , 14 apr 2022 20:16

Betaal gewoon die 3 maand terug vanaf je de brief hebt gehad

Besef wel :
- dan kan de verhuurder een afbetaling weigeren
- dan zal de verhuurder elk jaar indexeren
- en heb je een verhuurder die je ondankbaar vindt

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 apr 2022 20:29

Betaal gewoon die 3 maand terug vanaf je de brief hebt gehad

Besef wel :
- dan kan de verhuurder een afbetaling weigeren
- dan zal de verhuurder elk jaar indexeren
- en heb je een verhuurder die je ondankbaar vindt
Vanaf juli is hij dus mijn verhuurder niet meer, het onderwerp kwam pas naar boven toen ik mijn opzeg gegeven had en hij het "te huur" bord kwam ophangen aan mijn raam. Dat vind ik ook nog zoiets, er is nooit eerder over gecommuniceerd geweest en hij spreekt mij nu pas aan over het feit dat ik te weinig aan het betalen ben. Een paar dagen later beseft hij dan dat hij de aangetekende brief zelf nooit verzonden heeft. Hij zegt zelf dat hij het vergeten was en dat hij maar 3 maanden terug mag gaan, maar rekent mij toch 7 maanden aan.
Ik heb hier altijd als alleenstaande vrouw gewoond tussen mannen die mij ernstig lastigvielen en waarvoor ik een aantal keer de politie heb moeten bellen. De huisbaas woont hiernaast en heeft mij al op mijn donder gegeven dat ik de politie niet mag bellen (want wat zullen de mensen in de straat denken). Ik krijg door heel deze situatie het gevoel dat hij mij probeert te intimideren en wrok koestert. Ik was een modelhuurder al die tijd.

KJ86
Berichten: 2690

#11 , 15 apr 2022 00:08

De indexering moet niet aangetekend verstuurd worden. De initiële brief die 7 maanden geleden gestuurd is, die telt.
De verhuurder zit enkel zijn eigen te vervloeken omdat hij die aangetekende brief nodig heeft om te kunnen bewijzen en te verhalen.

Door uw opzeg moet hij niet naar het vredegerecht. Ze houden gewoon over drie maanden de waarborg in en dan zal jij voor die 300 euro stappen moeten ondernemen. Dan zal de vraag zijn of dat de verhuurder geloofwaardig overkomt. Op die drie maanden terug heeft hij sowieso recht en die 4 extra maanden kan hij krijgen als de vrederechter meegaat in zijn verhaal. De verhuurder heeft dus niets te verliezen.

Persoonlijk snap ik niet waarom dat je uw verhuurder in vraag stelt.
Is het een oplichter?
Hetzelfde geldt voor de makelaar.
Is de makelaar aan het bedriegen?

Zoals dat jij de verhuurder beschrijft, lijkt mij dat een brave man uit de middenklasse die geen onnozelheden wilt met politie en 6 jaar indexering heeft weggegeven. Duizenden euro's voor zijn buurvrouw te ondersteunen.

Als het een oplichter is en de brief is niet verstuurd dan trek ik mijn woorden in.
Als ik uw verhaal lees, heb Ik de indruk dat je zelf gelooft dat de brief verloren is gegaan en dat je de eigenaar probeert te pakken op een formaliteit.

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#12 , 15 apr 2022 00:54

De indexering moet niet aangetekend verstuurd worden. De initiële brief die 7 maanden geleden gestuurd is, die telt.
De verhuurder zit enkel zijn eigen te vervloeken omdat hij die aangetekende brief nodig heeft om te kunnen bewijzen en te verhalen.

Door uw opzeg moet hij niet naar het vredegerecht. Ze houden gewoon over drie maanden de waarborg in en dan zal jij voor die 300 euro stappen moeten ondernemen. Dan zal de vraag zijn of dat de verhuurder geloofwaardig overkomt. Op die drie maanden terug heeft hij sowieso recht en die 4 extra maanden kan hij krijgen als de vrederechter meegaat in zijn verhaal. De verhuurder heeft dus niets te verliezen.

Persoonlijk snap ik niet waarom dat je uw verhuurder in vraag stelt.
Is het een oplichter?
Hetzelfde geldt voor de makelaar.
Is de makelaar aan het bedriegen?

Zoals dat jij de verhuurder beschrijft, lijkt mij dat een brave man uit de middenklasse die geen onnozelheden wilt met politie en 6 jaar indexering heeft weggegeven. Duizenden euro's voor zijn buurvrouw te ondersteunen.

Als het een oplichter is en de brief is niet verstuurd dan trek ik mijn woorden in.
Als ik uw verhaal lees, heb Ik de indruk dat je zelf gelooft dat de brief verloren is gegaan en dat je de eigenaar probeert te pakken op een formaliteit.
Waarom zou ik zelf geloven dat de brief verloren is gegaan als hij heeft toegegeven dat hij hem nooit verstuurd heeft?? Er zijn wel problemen geweest in het verleden, zoals mijn garage te gebruiken voor de inboedel van een andere huurder zonder overleg of verwittiging, mijn garage gebruiken voor zijn 2 grasmaaiers, nooit een sleutel af te leveren voor diezelfde garage na meermaals verzoek, de vervanging van mijn achterdeur zonder mij iets te laten weten zodat ik plots onbetaald verlof moest nemen omdat de werkmannen langs buiten de muur begonnen uit te frezen en ik daarvoor thuis moest blijven,... Mijn buurvrouw van destijds kreeg ook een nieuwe deur en die was netjes op voorhand verwittigd.

Onnozelheden met de politie? Als een stomdronken brulaap van een bovenbuur elke avond en nacht op mijn deur staat te bonken en te dreigen en weigert weg te gaan dan heb ik alle recht om de politie te bellen. Daar heeft mijn huisbaas geen affaire mee, hij geloofde mij trouwens niet toen ik er tegen hem over klaagde dus de enige andere optie als alleenstaande vrouw was politie bellen.
De huisbaas heeft meerdere appartementsblokken en heeft daar ook jarenlang geen indexeringen doorgevoerd, het was dus écht niet enkel om mij te ondersteunen hoor.

Dit is allemaal naast de kwestie, ik wil correct behandeld worden en zal die drie maanden ook netjes betalen (al dan niet via afbetaling, daar ben ik nog niet uit) maar ik wil niet opdraaien voor zijn fout, dat kan ik financieel ook niet.

KJ86
Berichten: 2690

#13 , 15 apr 2022 09:31

Waarom zou ik zelf geloven dat de brief verloren is gegaan als hij heeft toegegeven dat hij hem nooit verstuurd heeft??
Als ik het goed begrepen heb, heeft de verhuurder toch enkel toegegeven dat de aangetekende zending niet verstuurd is.
De brief is wel met de gewone post verzonden en dat telt ook, los van het feit dat je de brief niet ontvangen hebt.
Het enige probleem is dat de verhuurder geen bewijs heeft maar ik vind dat hij geloofwaardig overkomt.

Waarom zou je 6 jaar weggeven en dan beginnen liegen om 4 maanden terug te pakken?
Bovendien zit je hier met twee partijen, de makelaar moet dan ook liegen.

Wie heeft eigenlijk de brief per gewone post opgestuurd?
Zijn de andere huurders ook geïndexeerd?

JokeSw
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#14 , 15 apr 2022 11:06

Waarom zou ik zelf geloven dat de brief verloren is gegaan als hij heeft toegegeven dat hij hem nooit verstuurd heeft??
Als ik het goed begrepen heb, heeft de verhuurder toch enkel toegegeven dat de aangetekende zending niet verstuurd is.
De brief is wel met de gewone post verzonden en dat telt ook, los van het feit dat je de brief niet ontvangen hebt.
Het enige probleem is dat de verhuurder geen bewijs heeft maar ik vind dat hij geloofwaardig overkomt.

Waarom zou je 6 jaar weggeven en dan beginnen liegen om 4 maanden terug te pakken?
Bovendien zit je hier met twee partijen, de makelaar moet dan ook liegen.

Wie heeft eigenlijk de brief per gewone post opgestuurd?
Zijn de andere huurders ook geïndexeerd?
Hij is destijds vergeten naar de post te gaan voor hij op verlof vertrok (is telkens voor maanden naar zijn woning in het buitenland) dus geen gewone brief en geen aangetekende brief. Van de andere huurders weet ik niets omdat ik met hen geen contact probeer te hebben wegens het lastigvallen waar ik het al over had, ik hou me aan de afspraak die met de wijkagent is gemaakt. Het enige dat ik daarover weet is dat ze alle 3 een bewindvoerder hebben die dat regelt voor hen.

KJ86
Berichten: 2690

#15 , 15 apr 2022 11:20

Dan is er geen probleem.
Ik had uit uw initieel bericht opgemaakt dat de gewone brief verloren is gegaan in de post en de aangetekende zending vergeten was.
De verhuurder kan dan enkel drie maanden terug gaan vanaf april.

Terug naar “Huren”