Rattenplaag in appartementsgebouw

Tope
Topic Starter

Rattenplaag in appartementsgebouw

#1 , 10 dec 2009 10:14

In een appartementsgebouw met één eigenaar lopen er ratten in de trapzaal, in de kelders en in de gelijkvloerse appartementen.

De verhuurder werd hiervan herhaaldelijk op de hoogte gebracht, maar reageert niet.

Wat kunnen de huurders doen en wie betaalt de kosten voor de verdelging?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 10 dec 2009 12:34

Naar het gemeentebestuur stappen en om een interventie verzoeken. Deze zal de brandweer commandant ter plaatse sturen en op diens advies de nodige stappen ondernemen op kosten van de eigenaar.

Tope
Topic Starter

#3 , 10 dec 2009 13:30

Hartelijk bedankt.
Wat is het toch zalig zo vlug een correct antwoord te krijgen.

Reclame

artemis

#4 , 10 dec 2009 13:54

Laat je ons weten hoe het afloopt?

Normaal moet de eigenaar of huurder, de bewoner dus, instaan voor ongediertebestrijding in zijn woning. Bij u zitten de ratten ook in de gemene delen en dat is een verschil. Toch ben ik heel benieuwd naar het resultaat.

Tope
Topic Starter

#5 , 10 dec 2009 14:37

Dit is de juiste dienst:

Hygiënisch Woontoezicht Antwerpen
03 222 36 09
Mevr Christine Lunders

Deze dienst stelt een onderzoek in en bepaalt wat er verder moet gebeuren.

De kosten voor de uitroeiing zouden niet noodzakelijk (alleen) voor de eigenaar zijn.

artemis

#6 , 10 dec 2009 19:57

De kosten voor de uitroeiing zouden niet noodzakelijk (alleen) voor de eigenaar zijn.
Maar voor wie dan precies wel?
Ik woon ook in Antwerpen (in eigen huis) en wij hadden ook eens een rat in de garage, het konden er toen meerdere geweest zijn. Consultatie van de gemeentelijke diensten wees uit dat wij er onze plan mee moesten trekken, ze gaven enkel advies over de manier waarop we ze konden vangen.

Hou ons maar op de hoogte :)

Zjef

#7 , 10 dec 2009 20:53

De stad geeft productinformatie en adviezen over ongedierteverdelging of ontsmetting. U krijgt er raad over bijvoorbeeld verdelgingsmiddelen die vrij te koop zijn bij de drogisterij of in het warenhuis. De stad voert geen interventies uit bij particulieren.
Iedere eigenaar of huurder is wettelijk verplicht om zelf ratten, vlooien, kakkerlakken, wandluizen, enzovoort te bestrijden.
http://www.antwerpen.be

Tope
Topic Starter

#8 , 10 dec 2009 21:43

Deze rattenplaag doet zich voor bij een vriendin van mijn Poolse poetshulp.

De situatie zou zo erg zijn dat de vriendin in kwestie bang is om het flatgebouw te betreden, want naar het schijnt snellen de ratten dan weg in de trapzaal.

Ik heb wel een aantal telefoontjes moeten doen voordat ik op de juiste dienst terechtkwam; anderstalige bewoners zullen hiermee zeker nog meer problemen hebben.

Zo gauw ik iets meer hoor over de juiste toedracht en de afloop, laat ik het jullie zeker weten.

Terug naar “Huren”