ik verhuur een woning (of wil die althands verhuren ) maar deze staat onbewoonbaar verklaard
Ik vermoed uit je schrijven dat de onbewoonbaarheid effektief uitgesproken is; ik leid dat af doordat je de woning voorlopig niet mag verhuren, en dat is enkel zo wanneer de woning effektief onbewoonbaar verklaard is. Er is op dat ogenblik zelfs een vrij zware boete voorzien als je ze toch mocht verhuren.
Ik heb de herstellingswerken uitgevoerd maar nu komen de inspectie af met nieuwe gebreken die er 3 maand geleden niet waren
Ik vermoed dat je dat verkeerd interpreteert. Ik vermoed dat die gebreken er misschien al waren maar dat die door die inspecteurs toen niet vastgesteld werden op die vorige inspectie. Zo'n inspectie is een momentopname.
Vergelijk het even met een autoinspectie. Je wagen word afgekeurd, jij doet de nodige herstellingen en je brengt je wagen terug voor inspectie. Door tijdsgebrek gaan die mensen van de inspectie normaal enkel die punten controleren die bij de vorige inspektie niet in orde waren. Maar toevallig kan bij die 2e inpektie door een andere inpecteur wel iets anders ontdekt worden.
De huurders moeten er dus uit maar zolang ze nog blijven wonen betalen ze niets.
Ze moeten er zo vlug mogelijk uit maar tenzij er groot gevaar is, word een termijn van max. 6m. aanvaard door de woondiensten. De huurder dient een opschorting van zijn kontrakt aan te vragen bij de vrederechter, hij betaalt dan niets of een klein gedeelte van de huur volgens uitspraak vrederechter.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard