Moeilijke huisbaas?

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

Moeilijke huisbaas?

#1 , 03 feb 2022 12:53

Dag leden

Zit met een vraag, ouders hebben een zeer lastige huisbaas. Deze heeft 3 jaar lang geen waterfactuur doorgestuurd, nu een 3x zo hoge factuur die hij binnen 15 dagen betaald wilt.

Gaat uiteraard zo niet.
Moeder betaalt dubbel dan normaal syndic kosten, ging ervan uit dat daarmee alles in orde werd gebracht omdat er geen klachten noch facturen kwamen. Deze werd dus niet betaald en hij werd uitgenodigd een oplossing te zoeken.

Heeft dus een advocaat ingeschakeld om hen te laten betalen, terwijl moeder heeft gezegd: ik wil een goede som per maand (2 a 300) betalen met een start som om alles in orde te brengen. Huisbaas was hiermee akkoord maar heeft voorstel nooit effectief uitgeschreven.

Echter heb ik de huisbaas opgebeld en het gesprek opgenomen om een paar feiten te bevestigen: dat hij een inhaalmanoeuvre heeft gemaakt voor die 3 jaar zonder een factuur te sturen, heeft hij bevestigd.

Dat hij inderdaad een goede, humane voorstel kreeg maar was vergeten hierop verder te gaan.

Beiden bevestigd.

Geven we ze dezelfde voorstel of hebben we recht op meer?

De huisbaas is een lastige persoon, erfgenaam van de appartementen en meerdere eigenaars/huurders hebben al vaak genoeg hun nagenoegen uitgedrukt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5819

#2 , 03 feb 2022 13:51

Als de factuur van die laatste 3 jaar correct is wordt het betalen. Als weldenkende mens weet je als een factuur niet komt dat ze ooit wel komt (afgezien van verjaring) en hou je de centen ervoor aan de kant

Dit in de veronderstelling dat de afrekening consistent is met wat in het contract staat

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 feb 2022 14:17

Als de factuur van die laatste 3 jaar correct is wordt het betalen. Als weldenkende mens weet je als een factuur niet komt dat ze ooit wel komt (afgezien van verjaring) en hou je de centen ervoor aan de kant

Dit in de veronderstelling dat de afrekening consistent is met wat in het contract staat
Het dubbele syndic is wat hen deed vermoeden dat alles in orde is, bleek dat zelfs de syndic kosten niet toekomen omdat de eigenaar alle onderhoudskosten in het volledige appartement betaalt met de syndic die hij krijgt van m’n ouders. Het is dan ook vanzelfsprekend als een weldenkende huisbaas, als je een gigantische jaarafrekening krijgt en verdrinkt in facturen, dat je even een seintje geeft aan de huurder dat deze dienen betaald te worden.

Reclame

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2022 21:58

het is niet de taak van de huisbaas te weten dat u verdrinkt in facturen.
Wat is de 'bijdrage' van de syndicus in dit verhaal?
Heeft die gelden opgevraagd die niet voor huurder waren maar voor verhuurder?
Wat heeft huurder te maken met de syndicus?

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 feb 2022 00:12

het is niet de taak van de huisbaas te weten dat u verdrinkt in facturen.
Wat is de 'bijdrage' van de syndicus in dit verhaal?
Heeft die gelden opgevraagd die niet voor huurder waren maar voor verhuurder?
Wat heeft huurder te maken met de syndicus?
Het is niet wij die verdrinken in de facturen, het is de huisbaas. Er wordt maandelijks 100 euro betaald voor syndic voor een verouderde appartement waar alle andere huurders 50 euro betalen. Er verandert quasi niets gezien de huisbaas te koppig is om in te gaan op de herstellingen en onderhoud, toch krijgen ze een afrekening van 2000 euro per jaar extra.

Gezien ze al 1200 euro per jaar als voorschot betaalt lijkt het dan ook onwaarschijnlijk dan 3000+ elke keer naar onderhoud en vernieuwing gaat voor het appartement dat niet gebeurt.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 feb 2022 16:44

Om bij het water te blijven, kan de verhuurder dit alsnog opvragen. Hij moet dan wel de facturen voorleggen met zijn berekening en verdeelsleutel. Indien hij geen facturen meer bezit moet hij duplicaten vragen aan de watermaatschappij.
Nog zoiets, iets dat we al een lange tijd geleden hebben opgevraagd en nooit hebben gekregen (jammer genoeg zonder schriftelijk bewijs).

Ondertussen hebben we van de advocaat 15 dagen de tijd gekregen om de betaling uit te voeren of met een redelijke voorstel te komen, de 4e dag heb ik hen hierover opgebeld en een redelijk voorstel gedaan waar de huisbaas akkoord mee is en tot nu toe hebben we niet meer terug gehoord van de advocaat noch van de huisbaas.

Daarmee wil ik aantonen met welke personen we te maken hebben, de type die de schuld in iemand anders zet en nooit zelf de afspraken naleeft.

Het enigste verschil met toen en nu is dat ik alles op papier zet en alle gesprekken opneem. Als het ooit verder zou moeten gaan heb ik ondertussen een aardig pot bewijsmateriaal dat de achterstand van betaling niet aan ons ligt maar aan de huisbaas.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 15 feb 2022 19:53

Waarom toch altijd bellen? Wat is er mis met mail en/of AS? Dat heb je tenminste een bewijs.
Gesprekken opnemen is ook niet 100 % safe.
Wordt er iets afgesproken, zet dit onmiddellijk op papier en vraag een bevestiging van ontvangst.
Heb je die niet binnen de 10 dagen, stuur een aangetekende brief. Dat zal hij het moe worden om niet meer te reageren, alhoewel ik denk dat hier individuen meelezen die hier alweer niet mee akkoord zullen zijn.

Thomas Morus
Berichten: 6165
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 15 feb 2022 20:53

De vraag is veel te verward om er op te antwoorden.
Indien men als huurder twijfels heeft over de afrekening dan vraagt men inzage van de facturen. Zo weet men waarvoor men betaalt en of die kosten door verhuurder correct worden aangerekend aan de huurder.
Kan best zijn dat andere huurders met andere huisbaas een lager voorschot betalen, maar dat zegt niets, het is de eindafrekening die telt.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 feb 2022 20:27

De vraag is veel te verward om er op te antwoorden.
Indien men als huurder twijfels heeft over de afrekening dan vraagt men inzage van de facturen. Zo weet men waarvoor men betaalt en of die kosten door verhuurder correct worden aangerekend aan de huurder.
Kan best zijn dat andere huurders met andere huisbaas een lager voorschot betalen, maar dat zegt niets, het is de eindafrekening die telt.
Akkoord, enigste probleem dat wij hebben is dat de huisbaas de facturen niet op tijd bezorgt en zorgt voor nalatigheid kosten voor ons. Hij heeft het na 3 jaar achterhouden opgestuurd om de betaling te bekomen maar als ze proberen hem een volwaardige betalingsplan aan te wijzen gaat hij akkoord en laat niets meer weten.

Na een periode van een jaar komt hij terug met een advocaat en eist hij de betaling of een volwaardige betalingsplan, hetgeen dat ze dus hebben voorgesteld voor hij met de advocaat kwam. Die gaven hen daarvoor 15 dagen, het is ondertussen 20 dagen verder.


Een advocaat kost geld, ik ben ingeschakeld door de ouders om hen te helpen en heb alles op papier proberen te zetten. Zowel de betalingsplan, zowel onze gesprekken opgenomen met notering van dag/tijd dat overeenkomt, zowel een herinnering om te antwoorden op de voorstel.

Ik veronderstel dat het genoeg zal zijn om de advocaat kosten terug te schuiven naar de verhuurder en de afbetalingsplan die wij al lang hebben voorgesteld wel zal geaccepteerd moet worden.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 feb 2022 20:41

Waarom toch altijd bellen? Wat is er mis met mail en/of AS? Dat heb je tenminste een bewijs.
Gesprekken opnemen is ook niet 100 % safe.
Wordt er iets afgesproken, zet dit onmiddellijk op papier en vraag een bevestiging van ontvangst.
Heb je die niet binnen de 10 dagen, stuur een aangetekende brief. Dat zal hij het moe worden om niet meer te reageren, alhoewel ik denk dat hier individuen meelezen die hier alweer niet mee akkoord zullen zijn.
Het is een advocaat waarmee we communiceren, die zou als eerst zijn plicht moeten nemen om de communicatie vlot te laten verlopen.
Dag 4 van 15 krijgt hij een reactie, 20 dagen verder nog geen reactie van zijn client noch hem.

Ik heb het op e-mail staan, gesprekken zijn opgenomen met bevestiging van identiteiten. Het is niet 100% safe maar het zal ons zeker beter sieren dan een advocaat die een client beschermt die toegegeven heeft extreem laat te verwittigen (idem met mijn mail herinneringen, die ondertussen 22 dagen telt (terwijl zij een termijn hebben gezet van 15 dagen om de betaling uit te voeren/voorstel te geven...?)), zijn voorstellen niet op te volgen en zonder enig bewijs van verwittiging of geldig reden.



Begrijp me niet verkeerd, facturen dienen betaald te worden en de ouders willen dat ook doen, maar het is niet gepast om facturen 3 jaar achter te houden, op te bouwen met nalatigheidsinteresten en alles erop en eraan, en deze dan door te sturen naar de huurders met een betalingstermijn van 7 dagen zonder enig inzicht op de facturen.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 20 feb 2022 10:07

het is niet gepast om facturen 3 jaar achter te houden, op te bouwen met nalatigheidsinteresten en alles erop en eraan, en deze dan door te sturen naar de huurders
Dan verreken je toch gewoon die nalatigheidsintresten, en betaal de rest, met uw gegronde uirleg waarom je die nalatigheidsintresten niet betaald.

Chamch
Topic Starter
Berichten: 184
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 feb 2022 10:25

het is niet gepast om facturen 3 jaar achter te houden, op te bouwen met nalatigheidsinteresten en alles erop en eraan, en deze dan door te sturen naar de huurders
Dan verreken je toch gewoon die nalatigheidsintresten, en betaal de rest, met uw gegronde uirleg waarom je die nalatigheidsintresten niet betaald.
We krijgen geen inzicht in de facturen, ongeacht hoe vaak en hoe opdringerig we het hebben gevraagd.

Franciscus
Berichten: 39720
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 feb 2022 11:55

Ook gevraagd via een Aangetekend Schrijven aan eigenaar en best dus ook aan syndicus.
U kan niet iets betalen waar u geen afrekening van krijgt.

U kan zelf bij watermaatschappij navragen wat de tarieven waren op dat ogenblik of nog beter bij een van de andere eigenaars of huurders en dan betaald u wat u denkt de vermoedelijke kost van het water te zijn. Nalatigheid intresten zijn voor eigenaar als u de rekening niet hebt gehad.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 20 feb 2022 12:11

Verhuurder moet u kopie van de facturen overmaken of ter inzage geven waarop zijn afrekening is gebaseerd.

Terug naar “Huren”