aanvraag rekening voor huurwaarborg

jerrystewart
Topic Starter

aanvraag rekening voor huurwaarborg

#1 , 07 dec 2009 03:05

In 2004 heb ik een storting van huurwaarborg op een geblokkeerde rekening bij mijn bank aangevraagd (waarborgsom volgens art. 1752bis vh B.W.). Die waarborg bedroeg toen 3 maanden. Nu, het aanvraagdocument voor OPENING van de rekening moet door de drie partijen ondertekend worden; de bank, de huurder, de verhuurder. Juist toch? De verhuurder heeft dit formulier wegens tijdsgebrek, naar haar eigen zeggen, nooit ondertekend. Er is zelfs nooit een plaatsbeschrijving opgemaakt. Noch bij intrede, noch bij uitrede van het appartement (ben sinds 2007 verhuisd). De aanvraag voor de rekening te openen is dus nooit 'afgewerkt'. En toch heb ik een geblokkeerde spaarrekening met die huurwaarborg erop. Kan dit? De huurbaas heeft bij mijn vertrek zelfs nooit achter de waarborg gevraagd. We gingen het 'later' wel regelen zei ze want ... geen tijd. Dus volgens mij kan ik bij mijn bank direct mijn centen terug eisen. Want de aanvraag is niet in orde. Toch?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JohnD

#2 , 07 dec 2009 06:50

De huurbaas heeft bij mijn vertrek zelfs nooit achter de waarborg gevraagd.
Waarom Zou ie ? Maar wedden dat de bank toch zal dwars liggen en moeillijk doen en je geld niet zal willen teruggeven ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Se7en

#3 , 07 dec 2009 15:19

Hm, moet het aanvraagdocument voor opening van zulk een rekening ook door de huurder ondertekend worden, heb zoiets nooit moeten ondertekenen als huurder zijnde en er is zo een rekening geopend want dat heb ik nagevraagd.

Reclame

Vandebos

#4 , 07 dec 2009 16:02

Normaliter wel, jij bent immers de mandataris van die rekening, de andere partij, de verhuurder heeft enkel handtekeningsbevoegdheid, hetgeen wil zeggen dat er slechts van de sommen op die rekening beschikt kan worden als beide partijen akkoord zijn. Het geld en de rekening zijn echter van jou.

jerrystewart
Topic Starter

#5 , 07 dec 2009 16:55

Er kan pas een 'geblokkeerde' huurwaarborgrekening geopend worden wanneer het contract voor de huurwaarborg door alle drie de partijen ondertekend wordt. Dit contract zit als bijlage bij de openingsaanvraag rekening. Zolang dit contract niet wordt ondertekend kan de spaarrekening (met waarborgsom) niet geblokkeerd worden.

Terug naar “Huren”