waarom BTW nummer verhuur garagestandplaats

Thomas Morus
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

waarom BTW nummer verhuur garagestandplaats

#1 , 29 jan 2022 13:39

Als particulier die slechts 1 garagestaanplaats verhuurt is men niet BTW plichtig.
Maar toch moet men een BTW nummer hebben!!
Wat is de ratio die achter deze ogenschijnlijk nutteloze verplichting schuilgaat?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 29 jan 2022 13:54

Men is wel btw-plichtig (uiteraard wel vrijstellingsregeling), maar geen zelfstandige. De reden is dat verhuur van garages niet wordt vrijgesteld van btw, en dit dus ook voor particulieren geldt.

Thomas Morus
Topic Starter

#3 , 29 jan 2022 14:07

Jaja, maar het geldt niet voor de particulier die 1 staanplaats verhuurt. Hij heeft geen BTW aangifteplicht...waarom dan een verplicht BTW nummer dat nooit gebruikt wordt??

De logica ontgaat me.

Reclame

LeenW

#4 , 29 jan 2022 14:10

Jaja, maar het geldt niet voor de particulier die 1 staanplaats verhuurt. Hij heeft geen BTW aangifteplicht...waarom dan een verplicht BTW nummer dat nooit gebruikt wordt??

De logica ontgaat me.
Waarom zou er geen btw plicht zijn? Is er daar ergens een administratieve tolerantie?

Maar indien er een tolerantie is, moet er ook geen btw-nummer zijn.

Thomas Morus
Topic Starter

#5 , 29 jan 2022 14:15

Met 1 staanplaats valt men toch onder een vrijstellingsregeling?
Tot welk effectief nut dient een BTW nummer in dergelijk geval????
..

LeenW

#6 , 29 jan 2022 14:17

..
Vrijstellingsregeling op basis van omzet bedoelt u? Dat is een optionele vrijstelling die er zowat voor iedereen is.

Thomas Morus
Topic Starter

#7 , 29 jan 2022 14:32

..
Vrijstellingsregeling op basis van omzet bedoelt u? Dat is een optionele vrijstelling die er zowat voor iedereen is.
Maar dan blijft nog steeds mijn vraag: waarom moet een particulier die slechts 1 staanplaats verhuurt en om die reden geen BTW aangifte moet doen toch een BTW nummer hebben? Waarvoor dient dat BTW nummer in dat geval?

- Wat is in dat geval het NUT van een BTW nummer voor de betrokkene? Het dient tot niets?.
- Wat is het nut voor de BTW administratie dat dergelijke persoon al of niet een BTW nummer heeft?
-Pleegt deze persoon fiscale fraude door geen BTW nummer aan te vragen?

ps: Mijn huurder (appartement+staanplaats) heeft geen auto meer wegens hoge ouderdom. Ik heb hem toelating gegeven de staanplaats onder te verhuren. Wat ook is gebeurd. Maar er is uiteraard geen BTW nummer en hij gaat dat ook niet aanvragen...

LeenW

#8 , 29 jan 2022 14:51

..
Maar dan blijft nog steeds mijn vraag: waarom moet een particulier die slechts 1 staanplaats verhuurt en om die reden geen BTW aangifte moet doen toch een BTW nummer hebben? Waarvoor dient dat BTW nummer in dat geval?

- Wat is in dat geval het NUT van een BTW nummer voor de betrokkene? Het dient tot niets?.
- Wat is het nut voor de BTW administratie dat dergelijke persoon al of niet een BTW nummer heeft?
-Pleegt deze persoon fiscale fraude door geen BTW nummer aan te vragen?
Maar dat geldt voor duizenden belastingplichtigen, er is wel een btw-nummer maar men kiest voor de optionele vrijstellingsregeling van Artikel 56. Ik snap niet waarom het in dit geval ineens een probleem zou zijn?

Thomas Morus
Topic Starter

#9 , 29 jan 2022 15:05

Het zou toch veel eleganter zijn (en duidelijkere regelgeving) door BTW nummer enkel verplicht te maken indien men wel BTW aangiftes wil (of moet) indienen. Nu veroorzaakt deze verplichting in 99 percent van de gevallen (duizenden gevallen) van occasionele private verhuur van één staanplaats een onnodige administratieve rompslomp.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 29 jan 2022 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW

#10 , 29 jan 2022 15:11

Er zijn nog wel een aantal andere verplichtingen waarvoor men die btw-nummer nodig heeft:

- Geldige factuur uitschrijven wanneer nodig
- Verlegging van btw voor eventuele diensten uit het buitenland
- Indienen van jaarlijkse klantenlisting

Op zich duurt het invullen van het verplichte formulier 604A 10 minuten, dus dit administratieve rompslomp noemen, gaat m.i. toch wat te ver.

LYNX XX

#11 , 29 jan 2022 18:36

https://www.dewaele.com/nl/advies/garage-verhuren

https://financien.belgium.be/nl/particu ... laatsen#q1

https://www.verhelstvastgoed.be/nieuws/ ... uren/30267

https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... aan-de-btw

In de praktijk weet ik dat veel particulieren die één ( of hun ) garage verhuren dat doen zonder deze poespas. Zelfs dikwijls zonder contract, mondeling.

Thomas Morus
Topic Starter

#12 , 29 jan 2022 19:14

"Er zijn nog wel een aantal andere verplichtingen waarvoor men die btw-nummer nodig heeft:

- Geldige factuur uitschrijven wanneer nodig
- Verlegging van btw voor eventuele diensten uit het buitenland
- Indienen van jaarlijkse klantenlisting"

Maar daarvan is niets van toepassing op de verhuurder in mijn verhaal.
Hij heeft dat nummer voor NIETS nodig. Tenzij hij het wenst in te kaderen om het aan zijn muur te hangen.

"In de praktijk weet ik dat veel particulieren die één ( of hun ) garage verhuren dat doen zonder deze poespas."

Hoe zou dat nu toch komen!

Terug naar “Huren”