Mag Syndicus een fiets in de woning weigeren?

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Re: Mag Syndicus een fiets in de woning weigeren?

#31 , 23 jan 2022 10:31

Beste met alle respect, maar u kunt u niet beroepen op B.W. 1721.
Namelijk deze wetgeving gaat over de goede werking van de bestaande structuur van het gebouw zoals bvb de lift, uw toestellen in je huurpand enz.. En niet over het niet kunnen binnenbrengen van een plooifiets.
Mag ik gewoon even vragen waarop u dit stoelt? Dit lijkt mij eerder uw mening. Het wetsartikel lijkt me vrij duidelijk. Een gebrek kan ook een verkeerd gecommuniceerde regel zijn. Hierin lijkt het punt enkel dat ik moet kunnen aantonen dat mijn huurbaas mij een verkeerd reglement aan de orde bracht waardoor ik onder de verkeerde indruk was i.v.m. het binnen plaatsen van een plooi fiets. De gemaakte kosten voor deze situatie worden dan verhaald op de huurbaas die in eerste instantie onrechtstreeks mij dit toeliet en dan naderhand bij de syndicus blijkt van niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#32 , 23 jan 2022 10:34

PS. ik richt mij met bw1721 naar de verhuurder he, niet het reglement. Ik ben bereid de fiets weg te doen indien volledige schadeloosstelling van de huurbaas.

LeenW had in post 20 net gezegd dat dit inderdaad mogelijk is.

LeenW
Berichten: 12827

#33 , 23 jan 2022 10:51

Beste met alle respect, maar u kunt u niet beroepen op B.W. 1721.
Namelijk deze wetgeving gaat over de goede werking van de bestaande structuur van het gebouw zoals bvb de lift, uw toestellen in je huurpand enz.. En niet over het niet kunnen binnenbrengen van een plooifiets.
Op basis van welk artikel moet TS de verhuurder dan wel aanspreken voor het niet informeren over het RIO? Aangezien dit een verplichting is van de verhuurder tegenover de huurder, lijkt mij dat de verhuurder hier in gebreke is gebleven en de huurder hierdoor schade lijdt.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#34 , 23 jan 2022 12:42

Pragmatisch: een plooifiets past in een grote reistas…. Toekomen. Fiets op dubbel slot. Reistas halen. Fiets in reisras. Naar boven. Reistassen transporteren mag.

Of een hoes waarin de fiets past. …

Anders er gewoon uw voeten aan vegen en uw plooifiets geplooid meenemen en afwachten of de VME naar de rechter stapt …. Wel geen schade aan gemeenschappelijke delen aanbrengen.

Een beetje verdraagzaamheid in medeeigendom mag wel ALS je geen hinder veroorzaakt.

Reactie natuurlijk onder voorbehoud ;-)

KJ86
Berichten: 2663

#35 , 23 jan 2022 18:57

TS kan nog altijd teruggefloten worden door de verhuurder op basis van artikel 1728 paragraaf 1

De verhuurder heeft het reglement van inwendige orde niet nodig, iedereen met een beetje gezond verstand kan oordelen dat als je dagelijks een zak met 25 kilo naar boven moet sleuren dat je gegarandeerd tegen de muur stoot.

nirvana01
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

#36 , 24 jan 2022 18:47

TS kan nog altijd teruggefloten worden door de verhuurder op basis van artikel 1728 paragraaf 1

De verhuurder heeft het reglement van inwendige orde niet nodig, iedereen met een beetje gezond verstand kan oordelen dat als je dagelijks een zak met 25 kilo naar boven moet sleuren dat je gegarandeerd tegen de muur stoot.
Zo kan iedereen met gezond verstand oordelen dat een plooifiets gemaakt is om te plooien zodat het binnen kan, uw argument lijkt me eerder een persoonlijke mening. De relevantie van art 1728 zie ik ook niet direct in.

KJ86
Berichten: 2663

#37 , 24 jan 2022 19:53

Onzin, de middenklasse (standaard-mensen, goede huisvaders) bewaren hun plooifiets in de garage.
De fiets kan opgeplooid worden om in de auto te passen.
Als je het niet gelooft, stel de vraag dan maar op het forum.
Ik heb alvast geen fietsen in mijn living staan.

KJ86
Berichten: 2663

#38 , 24 jan 2022 19:58

Oh ja.
Als het u nog niet is opgevallen dat de gemene delen, voordeur en inkomdeur van huurappartementen in algemeen veel inkepingen vertonen ben je ofwel stekeblind of de marginaal die de schade aanbrengt.

bambipower
Berichten: 1034

#39 , 24 jan 2022 20:13

In een stad zijn er echt wel veel mensen zonder garage, en hun fiets binnen stallen. Een plooifiets lijkt me zeker een goede oplossing. Mensen gaan er zelfs mee op de tram.

KJ86
Berichten: 2663

#40 , 24 jan 2022 21:49

Tram is ook geen probleem, die is stootbestendig ontworpen.
Een garage, fietsenstalling, berging, carport zijn allemaal in materialen gemaakt die tegen een stootje kunnen ofwel zodanig ontworpen (bredere deuren, poorten) dat met regelmaat zaken opbergen eenvoudig wordt. Het is duidelijk wat de bestemming is.

TS is zeker niet uniek.
Het is een serieuze strijd waarbij de steden helpen. De stad Antwerpen heeft fietsenbergingen, op simpel verzoek wordt een parkeerplaats opgeofferd om fietsbeugels te plaatsen.
Je hebt in alle steden deelfietsen.
Je hebt staanplaatsen voor een fiets in de privesector.
Je kan bijna altijd een garage huren.
Je kan het zo zot niet bedenken of er is een oplossing maar het kost geld en sommige huurders vernielen liever de gang dan te betalen.

Franciscus
Berichten: 38592

#41 , 24 jan 2022 23:39

Of voorziet de VME geen fietsplaatsen of kunnen het niet wegens geen plaats en volgens de basisakte. Ken zo twee VME die wel willen explosie van fietsen maar geen plaats om ze wettelijk te stallen. Staan nu zo'n 30 fietsen op gemene delen en zelfs in de schachten van de kelder.
Dat buiten de 15 fietsen in fietsbeugels buiten en 24 fietsen binnen in fietsbeugels.
VME zou dan al een of twee extra parkeerplaats moeten huren ..

JohnD
Berichten: 3580

#42 , 25 jan 2022 01:59

iedereen met een beetje gezond verstand kan oordelen dat als je dagelijks een zak met 25 kilo naar boven moet sleuren dat je gegarandeerd tegen de muur stoot.
Daar ben ik het dus volledig mee eens, maar gezond verstand en logica daar word er blijkbaar geen rekening mee gehouden in deze draad. Om te beginnen de TS zelf die het blijkbaar de normaalste zaak van de wereld moet gevonden hebben en er daarom ook ws bij zijn aankoop niet over nagedacht heeft. Juist hetzelfde als in mijn straat er een massa mensen zijn die een auto kopen die ze dan maar haaks op het voetpad voor hun garage parkeren wegens continu geen plaats in de straat. Die wagens staan dan voor de helft op het voetpad en ongeveer 2 meter voor hun eigen garage. Gedeeltelijk omdat ze hun grote en lange wagen niet te dicht voor hun garagepoort kunnen parkeren omdat ze die dan niet open krijgen of omdat er in hun garage teveel rommel staat en de auto dan maar buiten moet staan. Maar een kleinere wagen kopen daar hadden ze niet aan gedacht.

En de verhuurder die dan maar een schadevergoeding zou moeten betalen omdat TS niet met zijn peperdure fiets in zijn appartement binnen mag. Daar komt gegarandeerd totaal niets van in huis. Afwachten wat het eindresultaat word.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

JohnD
Berichten: 3580

#43 , 25 jan 2022 02:08

Zo kan iedereen met gezond verstand oordelen dat een plooifiets gemaakt is om te plooien zodat het binnen kan, uw argument lijkt me eerder een persoonlijke mening. De relevantie van art 1728 zie ik ook niet direct in.
Wat een manier van redeneren ? Omdat een fiets kan geplooid worden mag er dus blijkbaar alles mee of wat ?
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

bambipower
Berichten: 1034

#44 , 25 jan 2022 11:36

Trams stootbestendig? En een lift moet je heel soft behandelen?
Maak die dan ook stootbestendig.

Ik ben zelf verhuurder. Maar ik blijf wel beseffen, dat mijn huurders moeten kunnen leven. En als dat als resultaat heeft, dat de lift 10jaarlijks een interieure makeover moet krijgen, of er bescherming moet aangebracht worden, so be it.
Laat mensen leven. Aan openbare fietsstallingen heb je niks, zeker in de stad antwerpen. Als ze je fiets niet half demonteren of stelen, dan breken ze hem wel af voor de fun.

KJ86
Berichten: 2663

#45 , 25 jan 2022 12:20

Trams stootbestendig? En een lift moet je heel soft behandelen?
Maak die dan ook stootbestendig.

Ik ben zelf verhuurder. Maar ik blijf wel beseffen, dat mijn huurders moeten kunnen leven. En als dat als resultaat heeft, dat de lift 10jaarlijks een interieure makeover moet krijgen, of er bescherming moet aangebracht worden, so be it.
Laat mensen leven. Aan openbare fietsstallingen heb je niks, zeker in de stad antwerpen. Als ze je fiets niet half demonteren of stelen, dan breken ze hem wel af voor de fun.
Als je daar aan begint, behandel je huurders als beesten.
De sociale huisvestingsmaatschappijen doen dat, gangen worden in facadesteen gemetst of blote snelbouw, trappen in prefabbeton of trappenkokers langs buiten.

De inkomhal mag luxueus zijn, ze moet gewoon gerespecteerd worden.

Terug naar “Huren”