Niet onderhouden ketel en leugen

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

Niet onderhouden ketel en leugen

#1 , 15 jan 2022 12:58

Beste,

Ik heb volgende situatie: eenmaal de sleutels ontvangen van ons appartement bleek dat de gasketel door nalatigheden van de vorige huurder en verantwoordelijke (treedt legaal op ipv eigenaar), al drie jaar geen onderhoud was gebeurd van de ketel.

Ketel bleek ook defect en te lekken, met als gevolg géén warm water of verwarming hartje winter.

Aan verantwoordelijke gevraagd loodgieter te sturen. Verantwoordelijke stuurde gewoon telefoonnummer - ik moest zelf mijn plan trekken.

Loodgieter uiteindelijk - na enkele dagen pas - afgekomen. Stuk moest worden besteld en vervangen. Verantwoordelijk gemeld dat loodgieter maar niet kwam ondanks beloftes.

Uiteindelijk gedurende 15 dagen gemaild en gesmst, met verantwoordelijke en loodgieter, en bij het melden een klacht te sturen bij de inspectie, uiteindelijk wel reactie gekregen.

Onderhoud en reparatie moest gebeuren.

Loodgieter is hier geweest, 10 minuten later was hij weer weg. Hij beweerde alles te hebben gedaan (onderhoud en reparatie).

Met de firma gebeld van de ketel (dus niet loodgieter, maar producent ketel), zij zeggen "het is onmogelijk om een onderhoud van een ketel die al drie jaar niet is onderhouden te doen in 5 minuten, het is minstens 60 minuten".
Ik heb al gasketels laten onderhouden - jaarlijks - en het is zeker anderhalve uur.

Nu factuur: onderhoud 165 euro - welke niet is gebeurd. Er zijn géén testen uitgevoerd, hij vroeg wel even mijn stofzuiger te lenen.

Mijn vragen zijn:
- kan een ketelonderhoud in 5 minuten gebeuren
- wat te doen om het onderhoud - dat onmogelijk heeft kunnen plaatsvinden - te betwisten

P.S. het is een oudere toestel van circa 15 jaar oud.

Fijne dag,

Ellen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38479

#2 , 15 jan 2022 13:27

Kan niet en moet trouwens een attest - uitdraai van gegevens worden afgeleverd.

bosprocureur
Berichten: 6836

#3 , 15 jan 2022 13:32

Hebt u enig attest gekregen (rendementstest oid ) ?
En als er geen (verplichte) testen uitgevoerd zijn, hoe omschrijft hij/zij dan het werk in de factuur ?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 15 jan 2022 14:10

U schreef in een andere topic ( 4 Januari ) :
Quote : " Onderhoud ketel wordt vandaag op hun kosten gedaan (ze gaan dat verhalen via huurwaarborg). "

Quote vandaag : " Nu factuur: onderhoud 165 euro - welke niet is gebeurd. Er zijn géén testen uitgevoerd, hij vroeg wel even mijn stofzuiger te lenen." .

Vraag : Moet u die factuur dan betalen ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur
Berichten: 6836

#5 , 15 jan 2022 14:36

protesteer alvast die factuur, minstens wegens niet conforme uitvoering, en eis uitvoering binnen korte tijd (halve maand, maand maximum). Doe dat nu eens niet met messenger, mail, sms, maar met een ouderwetse aangetekende zending (liefst met antwoordkaart)

U kan alvast een paar richtlijnen vinden hier : https://www.vlaanderen.be/verplicht-ond ... verwarming

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#6 , 15 jan 2022 19:49

Eerst en vooral:
Eigenaar wordt wettelijk en contractueel vertegenwoordigd door een immokantoor die als 'pandverantwoordelijke' in mijn huurcontract vermeld staat.
Medewerker immo laat alles zijn beloop, (vorige huurder heeft zelfs nog sleutels en is hier zomaar binnengekomen in het gebouw donderdag - die heeft sleutels gebouw en appartement, heeft die niet afgegeven bij overhandigen sleutels)

Er is géén enkele test uitgevoerd - enkel wat gestofzuigd en uiteraard, het gebroken onderdeel is vervangen.

Intussen kreeg ik de reactie van de loodgieter (ondanks dat hij zijn collega de werken heeft laten uitvoeren): "dat hij maar in de toekomst zal werken als alle andere loodgieter en anderhave uur zijn vingers draaien en zijn leven vertelllen en dat zo'n oud toestel zeer beperkt onderhoud nodig heeft en dat hij dus het onderhoud heeft uitgevoerd en betaald wilt worden"

Dus factuur: is naar eigenares verstuurd (350 euro inclusief btw, waarvan 165 euro voor het onderhoud) - schade is ontstaan door nalatigheid immo + géén onderhoud drie jaar lang vorige huurder
Immo is in gebreke gesteld - maar reageren erg defensief
Loodgieter zegt dat hij effectief het onderhouden in 5 minuten kan uitvoeren wegens ouderdom van het toestel én zijn 'kennis'

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 jan 2022 19:52

@think: hier de malafide praktijken van een immokantoor, eigenaar treft géén schuld :)

@bosprocureur: intussen is van de hele problematiek de eigenares op de hoogte gebracht door mij - zij kreeg de factuur en vroeg me of het klopte. Factuur staat 165 euro voor het onderhoud.
Géén testen zijn uitgevoerd, niets. Stuk die kapot was - minstens twee weken lang - die ze direct konden bestellen voor 25 euro (heb ik gezien toen collega loodgieter hier zat welk onderdeel ze vervangen moesten - vervangen en wat gestofzuigd. Dan vetrokken.

KJ86
Berichten: 2645

#8 , 15 jan 2022 20:58

Atmosferisch toestel kan inderdaad op 5 minuten gereinigd worden. Luik openen, stofzuigen, luik terug dicht. Onderhoud van dergelijke toestellen is ook niet zo belangrijk, bij dat soort toestellen is onderhoud van de schoorsteen prioritair. Verstopte schoorsteen is gelijk aan dode huurder.

NBSFV87
Topic Starter
Berichten: 80
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 jan 2022 15:05

Het is geen atmosferische ketel, het is een oudere bulex - gasketel - dat circa 15 jaar in gebruik is. Er moet maw ook een audit gedaan worden gezien de leeftijd. Welke ook opgevolgd moet worden door het immokantoor.

Een onderhoud - van mijn vorige gastoestellen - duurde altijd anderhalve uur - met de nodige vervangen van onderdelen. Ik laat het jaarlijks uitvoeren.

@think: bedankt voor uw adviezen. Wat betreft het immokantoor: ze zijn eigenlijk een soort van verhuurder, gemandatiseerd door de eigenaar. Deze eigenaar is daarentegen wel erg top, en is erg geschrokken van de bestaande situatie - nalatigheden, leugens, etc. van het immokantoor.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 16 jan 2022 16:35

Toch even melden aan @think dat ik geen verhuurder, noch huurder ben. Was wel gedurende 30 jaar beheerder van ongeveer 1500 horecapanden en een honderdtal appartementen in heel België en ook een 10 tal in Duitsland (waar ook 2 juridische procedures).
Uiteraard zal je het woord "sjoemelaar" niet terugvinden in wetsboeken. Ik gebruikte het maar om iets duidelijk te maken, maar dat zal je waarschijnlijk niet gesnapt hebben (want staat dus niet in een wetboek).
Heb zeer vele expertises qua huurschade persoonlijk meegemaakt, met telkens gerechtsdeskundigen en meerdere advocaten aanwezig, en ook zeer dikwijls de daaropvolgende processen opgevolgd. Meermaals als getuige door de rechter onder ede ondervraagd. Daarbij ook nog een paar honderd brandrampen, waarbij zelfs enkele met menselijke slachtoffers.
Ik spreek dus uit ONDERVINDING een woord dat jij blijkbaar niet kent, tenzij misschien in het lezen en orakelen van wetteksten. Je zou grote ogen opentrekken moest je met beide voeten in de echte wereld staan.
Kijk eens even op VTM naar het programma "Horrorhuurders en huisjesmelkers " Speelt zich hier uiteraard af in GB maar toch vergelijkbaar met ons land. Allemaal persoonlijk al meegemaakt.

Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#11 , 16 jan 2022 17:56

Veel Belgische/Vlaamse wetten zijn kaduuk.
Op het vlak van de huisvesting leiden ze (op termijn) tot dakloosheid van de lagere middenklasse.

Hogere eisen veroorzaken (met wat vertraging) een explosieve stijging van de huurprijzen. Dit loopt gegarandeerd mis. Sociaal drama.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

KJ86
Berichten: 2645

#12 , 16 jan 2022 18:57

Klopt, het zijn eigenlijk ideale omstandigheden voor de gasketel te vervangen. Veel huurders betalen maar 7000 euro huur per jaar. Met de huidige gasprijzen zou het kunnen dat je 10% van de huurwaarde uitspaart, dat zou willen zeggen dat je met een simpele ingreep de huurprijs mag verhogen.

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 17 jan 2022 12:17


Om hogere huur te vragen moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen die wettelijk bepaald zijn.
En die zijn?

bosprocureur
Berichten: 6836

#14 , 17 jan 2022 12:36

Gewoon op de gepaste tijd (om de drie jaar) eens rond de tafel zitten, en vragen. Kom je er niet uit, maak een uitstapje naar het plaatselijk vredegerecht, of anders opzeg overwegen.

zie ook https://www.woninghuur.vlaanderen/herziening-0

bosprocureur
Berichten: 6836

#15 , 17 jan 2022 12:45

Voilà uwe vriend weet het. En gij niet met al uw deskundige ervaringen @mava105


Men moet het wel eens rustig willen lezen, en dan wel zo goed mogelijk begrijpend lezen :)

Maar wat ik bedoel is dat mensen (huurder en verhuurder) ook al eens iets kunnen regelen zonder per sé in een conflictsituatie te moeten komen.

Voor de rest denk ik dat dit onderwerp volledig beantwoord is.

Terug naar “Huren”