Zoektocht naar een woning

vraag87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Zoektocht naar een woning

#1 , 23 nov 2021 20:56

Beste,

Ik zit met een zeer vervelende situatie.

Als alleenstaande ouder, met een mooi inkomen, ben ik op zoek naar een ander appartement - wegens 'slechte buurt (drugs, veel nachtlawai, etc.)' waar ik al 3 jaar woon.

Echter, het is een ramp. Ondanks mijn inkomsten word ik keer op keer geweigerd. Ook al ben ik enige kandidaat. Mijn inkomen (zeker 3 keer de huurprijs) is niet het probleem (ik werk voltijds).

Immokantoren behandelen mij als een crimineel... Ik moet contract, loonfiches, rekeninguittreksels, gezinssamenstelling, etc. gaan binnenbrengen. Vandaag nog te horen gekregen dat mijn naam op het internet bij een ander werkgever dan diegenen die ik meldde (ex-werkgever nota bene!) werd vermeld... Ik moest gaan uitleggen hoe dat kwam!

Hoe ver gaan die praktijken? Ik kan zeker aantonen dat ik de afgelopen 10 jaar mijn huur/lening (ex-partner, woning moeten verkopen bij scheiding) perfect heb betaald, alleen ben ik nu alleenstaande, mijn 2 kinderen zijn netjes opgevoed. Ik werk voltijds en heb een deftig inkomen. Wat is dan het probleem?

Juridisch: mogen ze me al die documenten opvragen? Onderzoeken doen naar mijn verleden op het internet etc.? Ik bedoel, contracten, rekeninguittreksels...loonfiches zijn niet meer voldoende, twee kinderen zijn precies een 'groot' probleem... Al mijn informatie moet ik ontbloten.

Dus dacht ik: wat als ik mijn kinderen 'verzwijg'? Als ik een persoon weet te vinden die mee het contract tekent, is dat een probleem?

P.S. ik vraag gewoon een betaalbaar appartement. Sociale lening = geen recht, want mijn inkomen is te hoog.
P.S.2: ik zoek uitsluitend appartement met 2 slaapkamers of 3. Dus ik probeer niet op één plek te wonen met 10 mensen (kritiek krijg ik ook vaak). Met drie in een twe-slaapkamerappartement is blijbaar ook problematisch voor vele mensen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 nov 2021 07:31

Je geeft niet expliciet aan wat volgens jou dan de reden is dat je veel strenger beoordeeld wordt. Bedoel je als alleenstaande met kinderen? Dat is toch niet zo uitzonderlijk.

Als je wil weten of al die documenten over loon, … mogen opgevraagd worden, vrees ik dat je hier het cliché-antwoord op gaat krijgen. Een verhuurder mag opvragen wat hij nuttig vindt, jij bent uiteraard niks verplicht om te geven, hij mag kiezen aan wie hij verhuurt.

De sterke huurdersbescherming is ons land heeft helaas als neveneffect dat verhuurders kritischer worden voor ze een contract aangaan. Particulieren met enkele huizen zien het ook minder en minder zitten om het risico te nemen een slechte huurder te hebben, waardoor langs de verhuurderskant vooral de grote professionele verhuurders overblijven.

vraag87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2021 08:28

@Thomas
Bedankt voor je reactie.

Ik ben het volledig mee eens dat ik moet kunnen aantonen over voldoende loon te beschikken. Echter, vind ik dat er tegenwoordig een ethische grens wordt voorbijgegaan.

Loonfiches zijn niet meer voldoende, noch bewijs betaling huur afgelopen 3 maanden. Naast de loonfiches moet ik 1) uittreksels geven, 2) contract, 3) referentie verhuurder, etc.
En er wordt een check gedaan van jouw historiek online - en ik word een contract geweigerd omdat ondanks loonfiches/uittreksels/... mijn naam voorkomt bij een andere werkgever. Mensen mogen in hun leven toch van werk veranderen, vrijwillig, voor een beter loon/arbeidsvoorwaarden/promoties/etc. Ik kan er zelfs toch niets aan doen dat mijn ex-werkgever zijn server niet heeft aangepast?

En daarnaast: ik begrijp die problematiek rondom 'niet betalen' van huur niet. Mijn hele leven heb ik mijn huur (sinds ik 18 ben!) altijd correct betaald. Dat leer ik mijn kinderen ook. Ik zoek rustig gelegen en betaalbare appartementen, juist omdat ik niet een risico wil nemen dat ik ooit in een situatie zou terechtkomen waarbij ik tijdelijk de huur niet zou kunnen betalen. Juist omwille van mijn kinderen. Huur wordt altijd als eerst betaald, dat vind ik extreem belangrijk. Het gaat nota bene om een dak boven het hoofd van mijn kinderen, waarom zou ik het niet willen betalen?

Vandaar dus mijn vraag: wat als ik een kennis vraag mee te tekenen en niets zeg over mijn kinderen? Mijn kinderen zijn trouwens voor velen een probleem: "geen kinderen, die maken de muren kapot", "geen kinderen, die maken véél teveel lawaai", etc.

Dus naast het feit dat ik alleenstaand ben, ondanks mijn mooi inkomen en perfect betaalde huur, zijn ofwel mijn kinderen het probleem (géén kinderen in mijn woning!) of mijn situatie (enkel twee inkomens toegestaan).

Dat er problemen zijn, tja. Niet iedereen over dezelfde kam scheren zou ik zeggen. Voorzichtigheid ja, uiteraard. Maar er zijn grenzen van wat toegelaten is en niet. Een correct menselijke behandeling, vertrouwen. Dat mag ook, of niet?

Reclame

KJ86
Berichten: 2662

#4 , 24 nov 2021 10:09

Het fabeltje dat je onvoldoende solvabel zou zijn, is gewoon een excuus. De verhuurder kan enkel dat als argument gebruiken, alle andere redenen zouden kunnen geïnterpreteerd worden als discriminatie.

Ik zal eens uitleggen hoe dat de middenklasse denkt.

Alleenstaande ouder met twee kinderen, wordt ook relationeel gediscrimineerd. Je moet al serieus verliefd zijn en alles moet 100 % goed zitten vooraleer dat je beslist om iemand anders zijn kinderen te aanvaarden. Er is een grote van groep van mannen die dat daar niet naar kijkt maar over het algemeen zijn dat marginalen.
Als je beslist om te verhuren, bestaat de kans dat je binnen afzienbare tijd er nog een extraatje bovenop krijgt.

Twee kinderen opvoeden is voor de meeste gezinnen al moeilijk met twee ouders en een hoop extra hulp van grootouders. De middenklasse gaat dat nooit geloven dat alles perfect loopt in uw huishouden. Als het zo is, hoe lang ga je dat nog kunnen volhouden, een fulltime job combineren met twee kinderen. Dat is het recept voor het burn-out!

Er zijn nog alarmbellen als ik uw verhaal lees. Achttien jaar en zelf uw huur moeten betalen. Bereidheid om te liegen/verzwijgen om een contract binnen te halen...

Schrijf u in voor een sociale woning en in afwachting blijven proberen op de particuliere markt. Ik zou wel eerlijk zijn, de grote verhuurders pakken altijd wel een percentage risicopatiënten aan.

eylis
Berichten: 8836

#5 , 24 nov 2021 11:59

KJ86 nounou, zowat 60% van de Belgische bevolking behoort tot de middenklasse...u bedoelt wellicht het hogere klasse waar 10 procent toe behoort?

vraag87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 nov 2021 12:16

@KJ86
1. Ja, ik moest mijn eigen kot betalen. Dus ja, ik heb mijn hele studies lang gewerkt en gestudeerd en het is mij gelukt. En mijn ouders hadden niets om te geven. Dus ja, waarom zou je op je 18de niet zelf al huur kunnen betalen? Of denk je dat alle ouders het kot van hun kinderen betalen à la carte? Niet alle ouders kunnen dat.
Dus néén, géén alarmbel, een werkelijke verhaal die vele mensen overkomt (was zeker niet de enige in mijn studententijd).

2. Als ik eerlijk ben, dan word ik afgekeurd. Zonder redenen. Ik ben solvabel. Huurwaarborg van 3 maanden geen probleem.

3. Mijn inkomen is te hoog voor een sociale woning. Dus néén, ik heb er géén recht op. En de wachtlijsten voor de 'middenklasse' woningen die ze daar noemen, zijn 6 à 12 jaar lang. Mag ik meer voor mijn kinderen willen dan te blijven in de buurt dat ik woon zodat zij ook een fijne omgeving hebben om op te groeien? Lijkt me logisch dat ik dat wil voor mijn kinderen.

En twee kinderen opvoeden op je eentje kan zeker. Waarom zou dat niet lukken? Terwijl ik werk zijn zij op school. De combi kan toch perfect, ik zie géén verschil met andere gezinnen met twee ouders.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 nov 2021 12:32

De immo die momenteel mijn appartement verhuurt, vraagt, als ze het willen huren: een loonbrief, een omstandige aanbevelingsbrief / voorstelling van hen zelf, die ze zelf moeten schrijven met een motivatie waarom ze dat appartement willen. Dat resulteert erin dat het 4 à 5 dagen duurt alvorens ik een kandidaat huurder doorgespeeld krijg door de immo. Al 3 x had ik mijn akkoord gegeven, maar telkens had de kandidaat al iets anders gevonden. Is niet verwonderlijk want die mensen zoeken natuurlijk verder. Volgende maand kan ik het contract met de immo opzeggen, en zal dan een andere aanstellen.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 24 nov 2021 13:01

Alles wat u op internet en dus op sociale media zet is openbaar dus opvraagbaar door iedereen.

iota
Berichten: 830

#9 , 24 nov 2021 14:08

Gewoon volhouden, het zal wel een keer lukken.
Kinderen verzwijgen is niet ok. Als ze zich goed gedragen, waarom neemt u ze niet eerder mee? Dan kan de verhuurder meteen zien dat het degelijk opgevoede kinderen zijn.

Mijn jongste dochters zochten twee jaar geleden een studentenflatje in Gent. Dat leek haast een hopeloze zaak. Uiteindelijk, het academiejaar was al 3 weken bezig, is het toch nog gelukt. Er waren meerdere kandidaten, maar de verhuurder zei achteraf dat de keuze op hen was gevallen omdat het hen beleefde en rustige meisjes leken.

freelance
Berichten: 2615

#10 , 24 nov 2021 14:56

Quote : " Ik ben het volledig mee eens dat ik moet kunnen aantonen over voldoende loon te beschikken. Echter, vind ik dat er tegenwoordig een ethische grens wordt voorbijgegaan. "

Artikel 7 van de huurwet stelt :
Artikel 7. (01/01/2019- ...)

Opeisbare gegevens van een kandidaat-huurder

Een verhuurder mag aan een kandidaat-huurder alleen de documenten opvragen die noodzakelijk zijn om na te gaan of de kandidaat-huurder aan zijn huurdersverplichtingen zal kunnen voldoen.


Alhoewel de " huurdersverplichtingen " een erg vage term is , zou het toch duidelijk moeten zijn dat hier bedoeld wordt " de solvabiliteit " van de huurder .
Maar zoals de TS opmerkt , de ethische grenzen worden tegenwoordig van langs om dunner .
Veroorzaakt door een krapte op de huurmarkt waar immo's makkelijk van profiteren , en een algemene tendens in de maatschappij waarbij men ALLES wil weten over IEDEREEN ( ook in de hand gewerkt door de overheid die o zo hard haar best doet om te voldoen aan de privacy wetgeving , maar wel de " kantjes " opzoekt ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

CityBird
Berichten: 792

#11 , 24 nov 2021 17:24

- een loonbrief,
- een omstandige aanbevelingsbrief
- voorstelling van hen zelf, die ze zelf moeten schrijven met een motivatie waarom ze dat appartement willen.
Wist niet dat het al zo ver ging. Bij mij
- Loonbrief
- Betalingsbewijs laatste 3 maanden bij vorige huurder
- Fingerspitzengefühl, leer je na jaren, ook al kan je jezelf nu en dan nog eens vergissen

Denk dat de eisen van jouw makelaar te strikt zijn hier vanwege het overaanbod aan huurwoningen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 24 nov 2021 17:34

- een loonbrief,
- een omstandige aanbevelingsbrief
- voorstelling van hen zelf, die ze zelf moeten schrijven met een motivatie waarom ze dat appartement willen.
Wist niet dat het al zo ver ging. Bij mij
- Loonbrief
- Betalingsbewijs laatste 3 maanden bij vorige huurder
- Fingerspitzengefühl, leer je na jaren, ook al kan je jezelf nu en dan nog eens vergissen

Denk dat de eisen van jouw makelaar te strikt zijn hier vanwege het overaanbod aan huurwoningen.


En de makelaar wat te voorzichtig, (wil hij/zij zich teveel indekken voor het geval er iets verkeerd loopt ? ) met als resultaat heel wat gemiste kansen en wellicht ook wat onnodige leegstand.

Er mag toch nog best ook een beetje Fingerspitzengefühl bij komen kijken.

vraag87
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 nov 2021 19:56

Ik vind de hierboven gevraagde documenten weinig vergeleken met wat sommige immo's hier durven vragen hoor.
Momenteel kandidaat voor een zeer matig appartement. Ik moet (houd je vast, al de volgende documenten voorleggen):
- arbeidscontract
- aanbevilingen
- rekeninguittreksels van loon (afgelopen 3 maanden loon)
- laatste 3 loonfiches
- bewijs van betaling huur, minsten afgelopen 3 maanden, liefst afgelopen 6 maanden
- ID (recto verso)
- Gezinssamenstelling van de gemeente
- fiche met al mijn gegevens - van hier tot Tokyo
- huidige financien

Géén enkele van deze documenten mag ontbreken. Dat is hun standaard. Pas NA aanlevering van al deze documenten en NA goedkeuring van de eigenaar, maakt immo afspraak met mij en eigenaar en hen, voor een eerste afspraak.

Dat is een bekend immokantoor. Al het bovenstaande staat zwart op wit op mail, "eis van de eigenaar". Voila.

En neen, ik wil niet liegen over mijn kinderen, noch ze verzwijgen. Echter...eigenaars blijven kinderen weigeren, In appartementen met twee slaapkamers, appartementen van meer dan 80m2. De afgelopen maanden krijg ik in 90% keer dat ik e-mail of bel, als eerste vraag: "voor hoeveel mensen is het? Want max 2 (groot appartement, twee grote slaapkamers, etc.). En het is louter het eerste gesprek aan de telefoon, ze hebben me nog niet eens gezien, noch gesproken. En zelfs appartementen die al even leegstaan want 'in boerendorpen': "geen kinderen" en gedaan. Liever leegstand dan verhuren, want ze hebben hun vooroordelen dat mensen met kinderen dingen kapot maken, ofwel géén huur betalen (ik ken er eigenlijk géén, maar bon, volgens de eigenaars lopen ze met honderduizenden rond...).

Het is met andere woorden een vicieuze cirkel. Mensen weigeren te huren aan mij wanneer ik zeg "we zijn met drie". En jawel, ik werk, full time, al lang, en mijn kinderen zijn netjes, opgevoed, beleefd, en ze gaan netjes naar school. Overdag hoor je niemand, en s' avonds zijn ze moe. Dus... Welke overlast geven kinderen denk ik dan? En omdat bepaalde eigenaars vinden dat ze iedereen kunnen weigeren over wie ze vooroordelen hebben, dan ja... ze dwingen mensen in mijn situatie om te 'laten zien/horen' wat ze willen zien/horen.


@fransciscus : die gegevens online over mij zijn daargeeplaatst zonder mijn akkoord. Het is mijn werkgever die dat gedaan heeft. Kan ik niets aan doen. Niettemin, mensen online opzoeken en een grondige screening "want het lmoet van de eigenaar" vind ik véeel te ver gaan

bambipower
Berichten: 1034

#14 , 25 nov 2021 14:23

Voor de verhuurder is het niet weigeren, maar verder zoeken naar iemand meer betrouwbaar.

Als er 2 inkomens zijn, zoals bvb bij een koppel, heb je meer zekerheid.

Stel u voor dat je langdurig ziek wordt , kan je dan nog betalen? In het geval van een koppel, is er nog de partner zijn inkomen.
Enja, je kan een ziekteuitkering krijgen, maar die is zeker na langere tijd, een pak minder als je loon.

Het probleem is, dat je als verhuurder, de wanbetalers moeilijk buiten krijgt. Ze moeten zich dus beschermen. Ik noem het dus ook geen weigering, maar eerder ’verder zoeken naar iemand met meer zekerheid’.
Je moet dat dus niet persoonlijk nemen. Als ik kandidaat huurders krijg, google ik ze ook. En als ik zie dat ze al liegen over werkgever, gezinssamenstelling, ... dan kunnen ze het vergeten.

En nee, de maatkostuummensen krijgen bij mij ook geen voorrang. Zijn ook meestal de moeilijkste mensen. Geef mij maar iemand puur natuur, eerlijk en rechtuit

mbbs1024
Berichten: 474

#15 , 26 nov 2021 13:26

Lakse regels zou ik niet durven zeggen, als je hier wat verhalen over slechte huurders, die met geen stokken buiten te krijgen zijn leest.
En helaas zijn goedmenende kandidaat huurders, zoals TS er waarschijnlijk wel een is, het slachtoffer van, omdat verhuurders door een aantal van die horror verhalen, die trouwens ook soms op TV getoond worden, extra voorzichtig zijn vooraleer ze hun huis of appartement, wat hen een fortuin gekost heeft, ter beschikking stellen aan iemand.

Terug naar “Huren”