overeenkomst huurder/verhuurder om te delen

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

overeenkomst huurder/verhuurder om te delen

#1 , 11 sep 2021 19:46

Beste allen,

Indien een huurder en verhuurder onder 1 dak van een meergezinswoning (dus geen appartementsblok) wonen, kunnen ze dan onderling overeeenkomen in ruil om de huurprijs fix te houden of te verlagen, dat een kamer door beiden mag gebruikt worden zonder dat er een fysieke scheiding/split is van de kamer, bijvoorbeeld: linkerzijde tot midden = huurder, rechtezijde tot midden is verhuurder? Uiteraard geen slpk of badk of dergelijke, maar een opslagkamer bijvoorbeeld.

Ik heb dit eerder nog nooit gehoord, maar een huurder vraagt om de voor hem veel te grote keukenruimte gezamenlijk te gebruiken:
- geïnstalleerde keukenzijde voor hem
- andere zijde voor de verhuurder

Extra ruimte is steeds handig, maar mij leek het een bijzonder voorstel. Wordt dit gedaan?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 12 sep 2021 17:45

Is er een ingaande plaatsomschrijving?
Is er een huurcontract? Sedert wanneer?

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 sep 2021 18:42

Is er een ingaande plaatsomschrijving?
Is er een huurcontract? Sedert wanneer?

Hey,

plaatsomschrijving: ja
huurcontract: ja, reeds 5jr.

En wat is het verschil indien reeds en hoelang een huurcontract is?
Vraag zou evenzeer van een kandidaat-huurder kunnen komen, toch?

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 sep 2021 11:41

Dat mag. Gaat het om 1 huisnummer of twee huisnummers?

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 sep 2021 18:00

Dat mag. Gaat het om 1 huisnummer of twee huisnummers?


Hello,

Het is een meergezinsrijwoning met 2 huisnummers (een XX-1 en een XX-2).

Nu denk ik nog aan iets, wellicht belangrijker, dus zal ik even kort en concreet schetsen:
- de eigenaar woont op het gelijkvloers en 1e V
- de huurder betrekt de 2e en zolderverdieping:
> 2eV = zeer ruime living met geinstalleerde/open keuken + 1 slpk
> zolderverdieping = grote slpk + aparte badkamer met WC

Het is om de 2eV te doen eigenlijk. De huurder is een alleenstaande die heel veel buiten is en als hij thuis is zit hij meestal te gamen of the binge-watchen op zijn zolderkamer. De grote living gebruikt hij enkel voor het gedeelte keuken en de rest van de kamer is voor hem verloren ruimte zegt hij. In de slaapkamer op de 2e staan wat rommelzaken.

Nu stelt de huurder dus voor om de huurprijs wat naar beneden aan te passen en fix te houden en in ruil mag de verhuurder de slpk en het woongedeelte van de living met keuken mee gebruiken; keuken(-zijde) blijft enkel van de huurder en enkel door hem te gebruiken. Deze beide kamers hebben elk maar 1 deur; dus het is niet dat ieder via een aparte deur de ruimten gaat betreden. Bovendien zijn er geen fysieke scheidingen en zou de split enkel op afspraak gebeuren.

Mijn eerste vraag was: zulke onderlinge afspraak tussen huurder en verhuurder zou mogen, begrijp ik dus?

Als tweede vraag; in de veronderstelling dat dergelijke split mag: vermits er geen fysieke scheiding zou zijn en beiden partijen in de afgesproken gedeelten van de ruimten eigen spullen zouden zetten, wat met in geval van een deurwaarder ofzo? Kan dit dan worden opgevangen worden door een lijst te maken welke spullen tot wie behoren?

Heeft iemand ervaring met zulke situatie/afpraak?

rocky.simmoni
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2021 18:54

Hallo,

Ik begrijp van eerdere reacties dat huurder en verhuurder die onder eenzelfde dak van een meergezinswoning appartementen betrekken onderling kunnen overeenkomen om kamers gezamenlijk te gebruiken. Maar iemand een idee / advies over volgende toch belangrijke zaken in dit verhaal:
- kan dit eender welk type kamer zijn of enkel 'niet-leefruimten' zoals een berging of opslagkamer?
- hoe de verdeling van de spullen documenteren? Een onderlinge lijst opstellen is eenvoudig, maar is deze dan ook rechtsgeldig?

Bedankt.

Terug naar “Huren”