Inzage van Brandpolis gebouw

Bektronics
Topic Starter
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

Inzage van Brandpolis gebouw

#1 , 03 aug 2021 23:01

Beste.

Ik ben huurder van een appartement in Sint-Niklaas.
Normaal moet de eigenaar verzekerd zijn voor brandschade aan het gebouw.
Heb ik als huurder het recht om de polisvoorwaarden, clausules, uitzonderingen enz. in te zien van deze brandpolis.
Het gaat mij NIET om te weten hoeveel de kostprijs van de polis bedraagt.
De eigenaar weigert mij inpliciet om deze polis in te zien.
Ik vermoed toch dat ik het recht heb om te weten wat er juist in de polis staat, belangrijk, of ik als huurder aanspraakelijk kan gesteld worden bij een calmaliteit (Afstand van aanspraakelijkheid huurder)
Indien dit het geval is zoals hierboven omschreven ( bvb Aansprakelijk) kan de verzekeringsmaatschappij van de eigenaar mij alsnog laten opdraaien voor de kosten van de calmaliteit en is het raadzaam mijzelf te verzekeren voor het gebouw om deze, hopelijk nooit voorkomende situatie, financieel de baas te zijn.

Bestaat er een wetgeving die de eigenaar verplicht om kennis te geven van de inhoud van de brandpolis en/of het bestaan hiervan aan de huurder?
Graag zou ik dit dan van jullie vernemen.
Hopend op een positief antwoord, verblijf ik met vriendelijke groeten.
Beekaert A.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 aug 2021 08:44

Heeft TS wel een huurders verzekering? Gebouw en inhoud.

LYNX XX
Berichten: 2495
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 aug 2021 11:27

Vanaf 01.01.2019 zijn verhuurder en huurder verplicht een brandverzekering af te sluiten.

Gezien verhuurder aan huurder hiervan een bewijs of kopie polis mag vragen, zal het ook wel degelijk normaal zijn dat de huurder een kopie van de polis verhuurder mag vragen.
Is zeker van belang om te weten om welke bijkomende risico's te laten verzekeren.

Reclame


Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 04 aug 2021 18:04

De eigenaar is normaliter verzekerd via een “blokpolis” die door de VME (syndicus) afgesloten werd. Daar zit normaliter geen “afstand van verhaal” in. Je moet dus als huurder een huurdersbrandverzekering afsluiten. t Maakt dus voor u niet uit wat er in die blokpolis staat. Zie ook vorige postd

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 aug 2021 19:39

De eigenaar is normaliter verzekerd via een “blokpolis” die door de VME (syndicus) afgesloten werd.
Dat is uiteraard NIET het geval bij eengezinswoning.

Terug naar “Huren”