Niet gekeurde (onvellige) elektrische installatie

stwa
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Niet gekeurde (onvellige) elektrische installatie

#1 , 01 jul 2021 23:18

Hallo,

Ik huur nu een jaar dit appartement.
Bij toeval ontdekte ik dat er veiligheidscomponenten (geen enkele bij wet verplichte verliesstroomschakelaar is er voorzien) de verzegeling op de verbruiksmeter ontbreekt, verkeerd gebruikte diameter van kabel. Enz.
Ik heb zelf een technische achtergrond en er is geen kans dat deze installatie ooit is goedgekeurd.
Dit kon fout zijn afgelopen (brand, elekrocutie)
Kan ik de huisbaas dwingen om alles aan te passen(zal hun een hoop geld kosten)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 02 jul 2021 08:56

Aangetekend verhuurder verwittigen en aandringen op uitvoering werken en keuring tegen uiterlijk xx/xx/xxxx. Indien binnen de 4 weken geen reactie, 2de aangetekende ingebrekestelling , en dan binnen de paarweken naar de rechtbank.

Thomas Morus

#3 , 02 jul 2021 15:58

Van wanneer dateert dat appartement?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

stwa
Topic Starter

#4 , 04 jul 2021 16:12

1979 of 1980 schat ik, staat op de lift en gasketel...

KJ86

#5 , 05 jul 2021 18:28

Installaties van voor 1981 zijn inderdaad niet gekeurd en moeten tot op vandaag niet gekeurd worden voor verhuur.
Er zijn wel een aantal regels die wonen Vlaanderen oplegt.
Er mogen dunnere secties gebruikt worden voor verlichting en stopcontacten, ze moeten enkel correct gezekerd zijn.
Zegel op de verbruiksmeter die ontbreekt, is niet onveilig.
De installatie moet één differentieelschakelaar hebben van minstens 300 ma, de natte is dus niet verplicht.

stwa
Topic Starter

#6 , 05 jul 2021 23:23

Er is ooit een aarding bijgeplaatst, moet dit niet herkeurd worden dan ? Enkele stopcontacten hebben wel een aardingspen andere niet, de 300mA verliesstroomschakelaar is niet aanwezig.

KJ86

#7 , 06 jul 2021 22:19

In theorie wel, in de praktijk wordt dat gedoogd.

Je moet een aantal stopcontacten hebben met aarding in de keuken en in de berging voor een wasmachine. Living en slaapkamers mogen zonder aarding. De gebruiker mag dan wel geen toestellen plaatsen die geaard moeten zijn op een stopcontact zonder aarding.

Het feit dat er aarding is bijgeplaatst, doet mij vermoeden dat wonen Vlaanderen al langs geweest is. Weet je zeker dat er geen diff hangt in apart kastje. Die moet niet noodzakelijk in de zekeringkast zitten.

mava105

#8 , 07 jul 2021 10:10

Enkele stopcontacten hebben wel een aardingspen andere niet, de 300mA verliesstroomschakelaar is niet aanwezig.
Het is niet dat omdat er een aardingspin aanwezig in een SK, dat deze ook is aangesloten aan de aardingspin in de grond.

stwa
Topic Starter

#9 , 07 jul 2021 23:10

Zegel op de verbruiksmeter die ontbreekt, is niet onveilig
Stel de vorige bewoner moest haastig vertrekken, die had afgetakt voor de meter, en naar een stopcontact in de keuken door getrokken.
Ik weet van nx he, kan zelf nog beschuldigd worden
Je moet een aantal stopcontacten hebben met aarding in de keuken en in de berging voor een wasmachine. Living en slaapkamers mogen zonder aarding. De gebruiker mag dan wel geen toestellen plaatsen die geaard moeten zijn op een stopcontact zonder aarding.
Hoeveel gebruikers weten überhaupt wat een aarding juist is, en hoe het werkt´?

In mijn keuken: 1vd4, heeft aarding
De rest klopt...

Het feit dat er aarding is bijgeplaatst, doet mij vermoeden dat wonen Vlaanderen al langs geweest is. Weet je zeker dat er geen diff hangt in apart kastje. Die moet niet noodzakelijk in de zekeringkast zitten.
1 vd 6 (oude)appartementen heeft een eigen difff in de kelder. En 1 appartement is volledig gerenoveerd, In deze woning zitten
er 3 Differentielen in de elek kast, zelf gezien...

Ik heb er 0, zero.
Geen 300mA
Gecombineerd met dit:
Centrale verwarming is ook van 1979.
3 vd 6 radiatoren werken nietmeer...
Het is niet dat omdat er een aardingspin aanwezig in een SK, dat deze ook is aangesloten aan de aardingspin in de grond.
Dat zou moeten nochtans..
De aarding is wel aangesloten vermoed ik: ongeveer 110V tussen fase en aarding meet ik.
(Oud 3x220v net zonder N) Spreidingsweerstand is weer wat anders

Terug naar “Huren”