Slechte kabel

Seppen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Slechte kabel

#1 , 19 mei 2021 09:51

Ik ben huurder van een appartement en voor internet en TV klant bij Proximus. Sinds een tijdje heel veel internetproblemen. Proximus heeft op afstand hun kabel uitgemeten en naderhand een technieker ter plaatse gezonden. Het probleem zit niet op de inkomende kabel van hen, noch op de installatie bij mij binnen, maar wel op de kabel die vertrekt uit de algemene delen in de technische ruimte van het gebouw tot aan de wandaansluiting die bij mij toekomt. Er moet dus een nieuwe kabel voorzien worden. Dat is logischerwijs geen werk voor Proximus noch voor mij. Maar de syndicus blijft rond te pot draaien en wil de verantwoordelijkheid van zich afschuiven. Wie moet er zorgen voor nieuwe kabel en de kosten hiervan dragen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 mei 2021 12:31

Ik denk dat die kabel privatief is vanaf de verdeeldoos in de kelder.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 19 mei 2021 16:33

Afhankelijk van de verdieping waarop men woont, zijn er waarschijnlijk meerdere aftakdozen.
Deze allemaal opendoen. Nieuwe kabel stevig vastmaken aan oude kabel en trekken.
Heb zo de gehele elektrische installatie in een appartement dat ik had gekocht, vernieuwd, en voor sommige plaatsen er nog een aardingskabel bijgetrokken. Geen probleem gehad, maar indien een leek op dat gebied, best een elektrieker laten doen.

Reclame

Seppen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 mei 2021 17:36

Sinds een tijdje
Daar klopt dus wat niet
Ofwel waren er voordien al problemen
Ofwel is er iets veranderd waardoor die problemen ontstonden

Wat veranderd is, kan bvb ook het data-gebruik op zich zijn, gecombineerd met oudere bekabeling die die data niet meer kan slikken.


Wie moet er zorgen voor nieuwe kabel en de kosten hiervan dragen ?
Wat kabel kost bijna niets.

Kabel trekken door bestaande installatie is echter een ander paar mouwen.
En naargelang de afstand, bochtenwerk, vaak best begrijpbaar dat men er liever niet aan begint.
Als er ergens onbereikbare aftakkingen of verbindingen zitten kan dat ook ferm mislopen ...
Er zijn geen veranderingen, volgens technieker van Proximus kan dit zelfs door beestje komen (lees muis of zo), de kabels zijn ook niet stokoud en bovendien is het uitgemeten met gespecialiseerde apparatuur. Er zitten drops op deze kabel, niet op de hoofdkabel van Proximus noch op mijn eigen installatie. Mijn vraag ging ook niet over de technische kwestie, daar zijn we al lang uit, wel over die dat moet regelen en bekostigen.

Seppen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2021 17:39

Ik denk dat die kabel privatief is vanaf de verdeeldoos in de kelder.
Dat klopt, dat is ook de stelling van Proximus. Maar waar begint privatief ? Defect zit niet bij mij binnen, dus op kabel die uit en in de algemene delen loopt.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 19 mei 2021 19:50

Privatief begint van aan de aftakdoor met de leverancier (Proximus)
Maar als het muizen zijn die de oorzaak zijn, zou dat als een gemeenschappelijke kost kunnen aanzien worden.

KJ86
Berichten: 2846

#7 , 19 mei 2021 20:03

Eerst oorzaak van het defect bepalen en dan pas kan de verantwoordelijke aangeduid worden.

mava105
Berichten: 22868
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 20 mei 2021 10:03

En dat kan pas nadat de kabel is uitgehaald en de schade is vastgesteld.

Seppen
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mei 2021 07:13

Eerst oorzaak van het defect bepalen en dan pas kan de verantwoordelijke aangeduid worden.
Is het wel een echt (of recent) defect :?:
(kabel doormeten op continuïteit, niet naar Proximus wensen)

Of is het een performantie-probleem op (doorverbonden ?) bekabeling :?:

Over de technische kant en oorzaak spreek ik me niet uit, ik ga enkel af op wat de Proximus en de technieker zegt. Als eindgebruiker kom je natuurlijk ik een patstelling. Proximus schuift het van zich af, de syndicus verwijst naar de verhuurder en de verhuurder blijft oorverdovend stil. Op eigen kosten en initiatief nieuwe kabel (laten) leggen kan ik ook niet zomaar, laat staan door de muur van de technische ruimte en algemene delen te gaan boren indien het niet zou lukken om een nieuwe kabel door de bestaande leiding te trekken. Dat kan en mag ik volgens mij ook niet zomaar zonder toestemming van, ja van wie ?

Terug naar “Huren”