hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

Re: hoe bewijst nieuwe eigenaar huurhuis zich officieel als nieuwe verhuurder aan huurder ?

#16 , 29 apr 2021 22:45

De puntjes op de i volgens 'basejumper' :

viewtopic.php?p=339132#p339125

Huisbaas verkoopt huurwoning
#1 , 2014 dec 12 03:15
Wij vernemen vandaag dat ons huurhuis verkocht is aan een makelaar omdat in onze straat appartementen komen. Wij vernemen dit niet van de huisbaas maar van een bevriende buurvrouw die als enige eigenaar is van haar eigen woning, de 9 andere rond haar zijn allemaal van dezelfde erfeigenaar. Kan dat zomaar ? Moet onze huisbaas ons dan niet inlichten ? En aan wie betalen wij uiteindelijk dan huur ? En vooral: hoe lang nog ??
Edgar W.

basejumper
Berichten: 3740
Locatie: Diest
#2 , 2014 dec 12 08:43
De nieuwe eigenaar zal u inderdaad verwittigen. Bij dat schrijven zal hij een bewijs voegen dat hij de nieuwe eigenaar is, en u tegelijk vragen de huur voortaan over te maken op zijn bankrekening. Vraag is wat u onder verkoop verstaat. Mogelijk is er een verkoopsovereenkomst getekend, maar dan is er nog een termijn van maximaal 4 maand waarbinnen de effectieve notariële akte verleden wordt. Pas vanaf dan treedt de nieuwe eiegnaar in de rechten van de vorige. En as dan moet hij u verwittigen. Tot zolang betaalt u aan de huidige huisbaas.
Wat de nieuwe eigenaar nadien van plan is kan niemand hier voorspellen. Normaal zal hij het bestaande huurcontract en de huurwetgeving respecteren. Wat dat persoonlijk voor u inhoudt hangt af van uw huurcontract, looptijd, opzegmogelijkheden enz.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 03 mei 2021 11:54

Reeds beantwoord in andere draad.
Hier ook in #6.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

PaPyRene
Topic Starter
Berichten: 101
Locatie: Vlaanderen

#18 , 03 mei 2021 14:49

Ik belde op 03-05-2021 naar een justitiehuis met een advocaat, met dit resultaat:

- in een opzegbrief aan een huurder is een nieuwe verhuurder-eigenaar die de huurwoning zelf wil bewonen, niet verplicht om er een eigendomsbewijs van de huurwoning bij te voegen

- indien op de opzegbrief de datum van verlijden van de akte van verkoop van de woning ontbreekt, dan dient de verhuurder deze op vraag van de huurder te bezorgen

- de opzeg begint te lopen vanaf de 1ste van de maand na de datum van het verlijden van de akte van verkoop van de woning

Nu is het duidelijk.
Deze topic mag wat mij betreft worden afgesloten.
"De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel." (Joost van den Vondel : 1587-1679)

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#19 , 03 mei 2021 21:34

Dit werd u ook hier als antwoord gegeven.
Het is niet onze fout dat u traag van begrip bent.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

delicaat
Berichten: 118
Juridisch actief: Nee

#20 , 03 mei 2021 22:26

Maar de jenner dat ben jij toch?
Gij hebt het forum en de tijd van de vrijwilligers misbruikt.
Ik zag duidelijk dat ge stelselmatig de antwoorden ontweek, waarschijnlijk omdat ge een verborgen agenda hebt.
Gij bent volgens mij een trol.

Ik vrees dat anderen ook zo over jou oordelen.

pho450
Berichten: 192

#21 , 04 mei 2021 09:59

Dit is en blijft een openbaar forum, bij gevolg is alle info per definitie enigzins twijfelachtig. Dit doet niks af aan het feit dat dit forum toch voor velen een gewaardeerde hulp kan zijn.

KJ86
Berichten: 2663

#22 , 04 mei 2021 11:50

Er is duidelijk geen echte jurist geraadpleegd want die is net zoals wij slim genoeg om eens door te denken. Je merkt aan de vragen van TS dat hij strijd zoekt over een pietluttigheid die bij twijfel met een simpel telefoontje naar de vorige verhuurder opgelost is.
Hetgeen TS te weinig beseft is dat die over 6 maanden een uitgaande PB moet onderhandelen.
Ik ben benieuwd of dat muggenziften dan ook als puntjes op de i wordt aanvaard.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#23 , 04 mei 2021 17:35

Is dat hier niet een storm in een glas water? Of om een uitspraak te gebruiken van Martin MEYLAND : Wat een gezeik allemaal. Hen bijna 30 jaar lang voor mijn werkgever gebouwen aangekocht en verkocht. Met of zonder huurders is, en nooit is er enige betwisting geweest over wie nu juist de eigenaar of de verhuurder was, en het ging dan meestal over hoge tot zeer hoge huren (Horecapanden). Als er nog een huurder inzat vroeg ik steeds aan de notaris een korte verklaring op papier te zetten dat bedrijf XX vanaf datum YY eigenaar was geworden, en dat vanaf dag YY de huur diende betaald te worden aan XX. Een kopie van die verklaring werd dan aangetekend verstuurd naar de huurder. Dat was natuurlijk van VOOR het computertijdperk, maar als ik dat hier zo lees, denk ik dat het stukken sneller zou gaan nu.

bosprocureur
Berichten: 6854

#24 , 04 mei 2021 19:17

Inderdaad, als het TS inderdaad te doen is om een bewijs, kan hij een brief/mail whatever vragen waarin de notaris bevestigt dat die of die de nieuwe eigenaar is.

Stilaan lijkt het hier een wedstrijd om het meeste postings

Dan kan deze draad misschien beëindigd worden? Desnoods door een beëdigd moderator :) ?

Terug naar “Huren”