Ongeschikte studentenkamer met waterinsijpeling en schimmel

m-pox
Topic Starter

Ongeschikte studentenkamer met waterinsijpeling en schimmel

#1 , 16 nov 2009 20:33

Beste forumgenoten,

Op 31 september 2009 heb ik contract getekend voor de huur van een studentenstudio (tweede verblijfplaats) in Gent voor de duur van één academiejaar. Toen ik de studio bezocht (eind september), zag ik geen duidelijke gebreken behalve een lichte verkleuring van de verf op het plafond en een strook tape die deels over die verkleuring geplakt was. Ondertussen weet ik wel beter…

Midden oktober constateerde ik na een fikse regenbui het insijpelen van water ter hoogte van die verkleurde plek. Het stuk tape kwam door de stortvloed van water los. Een enorm gat werd zichtbaar. Het regenwater loopt dus gewoon via het gat in de studio binnen. Enkele dagen later ontstonden schimmelplekken op de verkleurde plek.

Na mijn eerste reactie van ongeloof voel ik me intussen bedrogen door mijn kotbaas. Het lijkt me onmogelijk dat dit probleem nog niet bekend was toen ik mijn contract tekende.

Intussen heb ik al 3 maal telefonisch geëist dat hij het gat dicht en de schimmel definitief en professioneel laat verwijderen. Telkens antwoordt hij dat hij “iemand zal sturen”… Mijn eerste telefoongesprek dateert van midden oktober, het tweede van eind oktober en het laatste van begin november.

Uit wanhoop ben ik naar de wooncel van de stad Gent geweest en heb ik daar mijn probleem voorgelegd. Ongelofelijk maar waar; ik kreeg te horen dat mijn studio enkele jaren geleden ongeschikt werd verklaard en dat het contract dat we ondertekend hebben dus niet rechtsgeldig is…

Samenvattend:
1. Vochtinsijpeling en schimmelvorming die de kotbaas niet wil verhelpen
2. Het getekende contract heeft betrekking op een ongeschikt verklaarde studio

Concreet zou ik graag hebben dat hij het gat dicht en de schimmel verwijdert. Indien dit niet gebeurt binnen een redelijke termijn wens ik de studio te verlaten. Welke procedure raden jullie mij aan? Ik zou eerst een aangetekend schrijven willen sturen waarin ik eis dat hij de werken beschreven in punt 1 van de samenvatting uitvoert.

Bedankt voor jullie adviezen!

-------
PS. Enkele op Gent betrekking hebbende wetteksten:
1. Kamerdecreet http://www.gent.be/docs/Departement%20b ... ecreet.pdf
2. Besluit Vlaamse regering rond kwaliteits- en veiligheidsnormen http://www.gent.be/docs/Departement%20b ... kamers.pdf
3. Politiereglement stad Gent voor studentenkamers http://www.gent.be/docs/Departement%20b ... ningen.pdf

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
m-pox
Topic Starter

#2 , 18 nov 2009 19:08

Beste forumgenoten,

Intussen heb ik een aangetekend schrijven opgesteld. Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn eventuele tekortkomingen of fouten te willen verbeteren?
Aan de heer X
Straat nummer
Postcode Gemeente

AANGETEKEND

Geachte heer,

Sinds 1 oktober 2009 huur ik van u studentenstudio nr. X gelegen in het pand X te 9000 Gent.

Met deze brief laat ik u weten dat er ernstige gebreken zijn aan de studio die ik van u huur. Het gaat om de volgende gebreken:

Lijst A: Zeer ernstige gebreken en tekortkomingen
A.1. – In de kamer is er overlast door condensvorming, doorslaand of optrekkend vocht, waardoor ernstige schimmelvorming en houtrot optreedt die de bruikbaarheid van het vertrek ernstig aantast.
A.2. – Er is sprake van ernstige en voortdurende stankoverlast in het vertrek omwille van de oorzaken vermeld in punt A.1.
A.3. – Na een regenbui druipt het regenwater via een gat in het dak in het vertrek.

Lijst B: Ernstige gebreken en tekortkomingen
B.1. – De algemene staat van de woning en specifiek van de gemeenschappelijke delen is zeer slecht door een compleet gebrek aan onderhoud. Niettegenstaande dat de huurovereenkomst expliciet de vermelding van een twee wekelijks onderhoud van zowel de studio als de gemeenschappelijke vertrekken bevat zijn deze tot op heden nog nooit gereinigd.

In meerdere telefoongesprekken begin oktober heb ik dhr. X, die namens u optreedt, op deze ernstige gebreken gewezen. Op 27 oktober verzekerde hij mij telefonisch dat de bovenvernoemde gebreken snel zouden worden verholpen. Intussen heb ik niets meer van hem of u gehoord noch zijn er enige werken uitgevoerd. Huidig schrijven wordt u als een uitdrukkelijke ingebrekestelling toegezonden.

Ik verzoek u de gebreken en tekortkomingen te verhelpen binnen tien werkdagen na datum van deze brief.

Hoogachtend,
X

Vandebos

#3 , 18 nov 2009 20:57

Ik zou de laatste alinea vervangen door:

Bij deze wens ik u dan ook te verzoeken mij binnen de tien werkdagen na kennisname van deze brief te laten weten wanneer de nodige reparatiewerken binnen de dertig werkdagen na kennisname van dit schrijven zullen uitgevoerd worden. Bij gebrek aan respons binnen de gestelde termijn zal ik me verplicht zien de Woningdienst Vlaanderen te verwittigen om de bewoonbaarheid van het pand te laten controleren. Een copie van dit schrijven wordt u eveneens per gewone post bezorgd.

verder zou ik de gepleegde telefoontjes meer in detail bespreken en de gebreken waar mogelijk stofferen met quotes uit de door jouw aangehaalde decreten en het politiereglement. Is er trouwens in gent geen kotdienst die je verder kan helpen om de kotbaas te verplichten de nodige werken uit te voeren?

Eens langsgaan bij de stadsdiensten en informeren over het pand kan ook geen kwaad, misschien is het reeds onbewoonbaar verklaard..

Het grote probleem is dat het hier om een k(r)ot gaat. Deze vallen niet onder de klassieke huurwetgeving.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2009 18:43

In Antwerpen heeft men KOTWEB die kijken of een studentenkot aan de vereisten voldoet - ik dacht in Gent iets soortgelijk... dus via de sociale dienst van de unif te vinden..
In Antwerpen heeft de politie een cel krotop - ik dacht in Gent ook zoiets - werken 'redelijk snel' --- de beslissingen kunnen wat langer op zich laten wachten.
Gezien u over schimmel spreekt en zwammen ook dacht ik - bepaalde typen zijn dodelijk. De inspectiedienst haalt er hun ingenieur bij en een commissaris van politie die onmiddellijk een bevel voor onbewoonbaarheid kunnen opstarten met onmiddellijke ontruiming van het pand tot gevolg.
De sociale dienst van de stad MOET dan voor opvang zorgen - alles op kosten van de eigenaar. Ik heb in onze buurt al meerdere gevallen zo meegemaakt. De eindafrekeing is (meestal) de moeite.
Ergens anders heb ik de procedure uitgelegd.
zoek maar op mijn naam - en op Vandebos

m-pox
Topic Starter

#5 , 30 nov 2009 16:13

Bedankt voor beide antwoorden.

Ik heb die aangetekende brief vorige maandag verstuurd en wacht nog steeds op enig teken van leven van m'n verhuurder...

Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten

Terug naar “Huren”