Beëindiging huurcontract weide

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

Beëindiging huurcontract weide

#1 , 22 apr 2021 10:10

Beste allen,

Sinds 1 november 2020 huur ik samen met 3 andere mensen een weide in het Waalse. Dit betreft een contract van bepaalde duur dat opgezegd kan worden met een vooropzeg van 3 maand, in casu:

'Le présent bail est fait pour une durée d'un an (au minimum). En consequence, il expirera le 31 octobre 2021.

Il sera tacitement reconduit, pour la même durée, sauf dénonciation par l'une ou l'autre des parties par lettre recommandée avec avis de réception trois mois au moins avant la date d'expiration."


In het contract is vastgelegd dat er 100 euro per paard betaald moet worden, in het contract kan hierover het volgende gelezen worden:

« Le présent bail est consenti moyennant un loyer mensuel dont le montant est fixé à : 100 €/par cheval. Payé par virement sur le compte bancaire n° BE76 9791 3231 70 au nom du BAILLEUR, au maximum le dixième jour du mois. »


Nu wil ik graag verhuizen met mijn paard, ik wilde dat reeds in februari al eens doen maar toen heeft de eigenaresse van de weide me overtuigd om te blijven. Ze liet toen vallen dat ze eigenlijk 3 x 100 euro borg kon vragen indien ik vroeger wilde verhuizen, maar dat ze dat niet ging doen. Ik ging er vanuit dat ze dat nu ook niet zou doen.

Ik stuur haar een berichtje dat ik graag op 1 mei wilde verhuizen en ze stuurt mij terug dat dit geen probleem is. Twee uur later stelt ze dan toch dat ik 3 x 100 euro moet betalen aan haar omdat ik vroeger vertrek dan vastgelegd door het contract.

Ik vraag mij nu af of zij dit wettelijk gezien kan afdwingen?

Ik stortte maandelijks 100 euro naar een andere medehuurder die dan het totaalbedrag voor alle paarden betaalde aan de eigenaresse. Nu staat er in het contract niet gespecifieerd voor hoeveel paarden en welke paarden 100 euro betaald moet worden. Op dit moment staan er 6 paarden en een shetlander op. Eén koppel bezit 2 paarden en een shetlander, een ander persoon heeft er twee lopen, iemand anders staat er op zonder contract en heeft 1 paard (die zal na dit debacle ook zeker geen contract willen) en ik heb er 1 paard lopen. Oorspronkelijk zijn we gestart met 4 paarden, gaandeweg zijn er wat bijgekomen.

Kan ik nu het volgende redeneren:

- Ik doe mijn opzeg voor 1 augustus (ik volg dus de bepalingen van het contract)
- Er wordt via de andere medehuurder nog steeds 100 euro per paard/ per maand op de weide betaald (er gaat nu wel eentje minder staan, dus 100 euro minder)

--> de weide wordt nog steeds gehuurd, er wordt nog steeds 100 eur per paard / per maand op de weide betaald = geen contractbreuk en zij kan dus niet eisen van mij dat ik 3 x 100 eur betaal

Klopt deze redenering? Ze stelt mij voor de vrederechter te trekken indien ik dit niet betaal... ik weet alleen niet of de vrederechter deze redenering zal volgen omdat er tussen de lijntjes door verondersteld kan worden dat er 1 paard van mij op staat. Gaat dit contract uberhaupt wel iets van betekenis hebben bij het vredegerecht, het is zo enorm vaag opgesteld.


Ter info: het contract is niet geregistreerd, maar volgens wat ik gevonden heb betekent dat niet dat het niet rechtsgeldig is en ook het vertrekken zonder een eventuele schadevergoeding te betalen is in Wallonië dacht ik enkel indien het een contract van woninghuur van meer dan 9 jaar betreft.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 apr 2021 11:23

Dit is een contract gemeen recht.
Dus geldt voor de partijen dat wat ze zijn overeengekomen als wet.
U bent één van de vier ondertekenaars. Om de geplogenheden van opzeg te kennen moet eerst duidelijk zijn of jullie zich elk individueel of in solidum hebben verbonden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#3 , 22 apr 2021 11:39

Dag Thomas Morus,


Bedankt voor uw antwoord :)

Ik begrijp alleen uw bericht niet zo heel goed. Bedoelt u dat niet duidelijk is of wij met 4 samen de weide huren of wij elk apart voor één paard huren?

Indien gewenst kan ik u het contract versturen.

Mvg,

Flore

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 22 apr 2021 12:01

Wat ik bedoel is of de 4 (?) huurders elk het contract hebben ondertekend voor het geheel of enkel voor de paarden die zij op de weide zetten.
Indien dat laatste van toepassing dan dient per paard dat wordt verwijderd ook opgezegd én opzegvergoeding betaald worden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#5 , 22 apr 2021 12:54

Dag Thomas,

De vier huurders hebben het contract getekend als één persoon 'de huurder'. Het gehuurde goed betreft niet een plaats op een weide. Het gehuurde goed betreft, zoals benoemd in het contract, verschillende percelen en een hangaar.

De huurprijs is bepaald op 100 euro per maand/ per paard dat effectief op de weide staat.
Er is op voorhand niet overeen gekomen voor hoeveel paarden 100 euro per maand betaald moest worden. Ondertussen zijn er sinds de aanvang van het contract paarden bijgekomen en een extra huurder die niet op het contract staat.

Gezien de huurder nog steeds voldoet aan, zoals bepaald in het contract, het betalen van de huurprijs van 100 euro per maand / paard dat effectief op de weide staat en er gebeurt geen voortijdige opzeg in hoofde van de huurder = is er dan contractbreuk?

eylis
Berichten: 8836

#6 , 22 apr 2021 18:15

Enkele bedenkingen in de marge, die misschien wel van belang kunnen zijn in de volgende gesprekken met de eigenares van de weide. Hoe groot is de weide? Ik begrijp dat de huur per maand: 100 euro per paard is. Dat is behoorlijk veel voor een weidehuur.

Momenteel staan er dus 6 paarden en een shetlanpony op de weide. Als je zoveel weidehuur betaalt per maand (het is écht veel...) dan hoort de oppervlakte voldoende gras te kunnen leveren zodat er er niet erg veel bijvoer moet gegeven worden. In dat geval hou je 3 paarden per hectare. Maar ook dan moet je om de maand van weide kunnen wisselen om de éne weide te laten rusten en bijgroeien. Hoe zit het met de mestverwerking? Is dat geregeld zoals het hoort? wordt het jaarlijks afgehaald? (In Wallonïe is er ook een mestdecreet...)

Ik heb zo het vermoeden dat de weide erg kaal staat. In dat geval is het een paddock. Wat ook OK is. Maar dan betaal je eigenlijk teveel huur. Probeer voorzichtig aan de eigenares te melden dat u zich zeker aan de regelgeving mbt weideverhuur wil houden, maar dat je wil weten hoe de mestafvoer jaarlijks wordt geregeld in het kader van het mestdecreet en dat u zich zorgen maakt dat er teveel paarden staan op deze oppervlakte. Dat het wellicht beter is dat er zo snel mogelijk enkele paarden minder staan? :-)

PS: en nog een reflexie . Als ik goed kan tellen verdient die eigenares momenteel minstens 600 euro per maand aan weideverhuur ( ipv maar 300 eur per maand)..Dat is beschamend veel en dat zijn puur inkomsten voor haar. Zou de fiscus daarvan op de hoogte zijn? Zou ik "entre parenthèses" ook durven opwerpen. Misschien is ze dan echt akkoord dat u snel vertrekt zonder extra kosten. PS2 : ik ken overigens héél weinig weideverhuurders die met een vooropzeg werken. De meeste eigenaars zijn tevreden dat het land even kan rusten om bij te groeien voordat er weer een nieuwe logé komt.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 22 apr 2021 18:59

Dat is inderdaad crimineel duur.
Ik verhuur een weide van 1 hectare aan een paardenliefhebber. Hij mag er zoveel paarden op zetten als de weide aankan en huurt aan 600 EUR PER JAAR. Hij is contractueel wel gebonden om alle wettelijke voorschriften in acht te nemen en er desgevallend zelf voor te betalen. Alle onderhoud, inclusief van de weideafsluiting, is ook zijn verantwoordelijkheid.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#8 , 22 apr 2021 19:05

Dag Eylis,

Volgens de annonce zou de weide 3 hectare zijn. Al bij al is ze volgens mij 2,5 hectare, dus daar is wel nog wat ruimte.

Maar alles wat ze in haar annonce beloofde, heeft ze zich niet aangehouden. Zo is er geen electriciteit voorzien en ook geen water. Dat van het water is vastgelegd in het contract, dat wij daar zelf voor moeten instaan. Ter goeder trouw dat ze het wel nog in orde ging brengen, zoals ze had gezegd. Dat is het grootste probleem. Momenteel vangen wij regenwater op via het dak van de hangaar.

Eén van de huurders heeft heel erg veel geld in de weide gepompt voor nieuwe omheining en op te waarderen. Dat was gelukkig niet ik :) hierin hebben we een paddock paradise gemaakt, met verschillende weides die af en toe kunnen rusten. Hooi bijvoeren behoort dus inherent tot dit systeem omdat we de grasopname toch wat binnen de perken willen houden anders kan je die van mij rollen.

De mestafvoer is zekers niet in orde en is ook helemaal niet geregeld :) alleen weet ik niet wie zijn verantwoordelijkheid dat is? Momenteel hebben we mestbakken op de weide gemaakt om te composteren en ligt er een deel gewoon op de weide.

Ik weet niet of de fiscus daarvan op de hoogte is... gezien het contract niet geregistreerd is vermoed ik van niet? Anderzijds zou het dom zijn om dat niet aan te geven want hoe moet ze anders die 650 huur verklaren die op de rekening gestort wordt? Zij werkt verder ook niet..

Tja die vooropzeg, ze had me in februari nochtans (mondeling) gezegd dat ze dat niet zou doen. Helaas blijkt ze toch meer op haar geld te zitten dan ze zelf doet uitschijnen :)

FV512
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Ja

#9 , 22 apr 2021 19:09

Thomas,

Het is inderdaad duur... jouw huurder mag van geluk spreken!

Helaas is er onze regio echt niet meer te vinden voor die prijs en is dit eigenlijk zelf nog aan de goedkope kant. Hier staan stukken te huur van 6000m2 voor 150 euro per maand... Maar dan wel niet per paard.

Ze heeft zichzelf flexibiliteit willen geven door 100 euro per paard te vragen en zo wel meer te kunnen incasseren indien er paarden bijkomen, maar dom geweest (imo) om verder niet te specifiëren voor hoeveel paarden en wat de gevolgen zijn als er een paard minder is. Stel nu dat één van de andere huurders één paard verkoopt maar er nog één paard heeft staan, kan ze dan ook opzeg vragen?

JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 mei 2022 11:50

Terug geopend
JurecaBE moderator

Terug naar “Huren”