wederverhuringsvergoeding

Jurman
Topic Starter

wederverhuringsvergoeding

#1 , 10 nov 2009 23:56

Mijn zoon huurt een woning van een familielid. Gezien de familiale band werd een levenslange huur toegestaan met de mogelijkheid om op ieder ogenblik de huur op te zeggen mits een vooropzegtermijn na te leven van
ten minste drie maanden.
Mijn zoon heeft nu echter een woning aangekocht. De verhuis naar de nieuwe woning betekend dat de huur gaat opgezegd worden binnen de eerste 3 jaar van het huurcontract.
Ik weet nu wel dat tussen huurder en verhuurder kan overeengekomen worden worden om een andere regeling overeen te komen.
Maar ik zou toch wel eens willen weten wat de wettelijke regels zijn bij een levenslange huur en opzeg in de eerste 3 jaar van de huur o.a. in verband met wederverhuringsvergoeding.
In de huurwet van 2007 wordt op een bepaald ogenblik verwezen naar
3,6,9 contracten, maar verdere uitleg vind ik daar niet van.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 nov 2009 09:52

§ 8. In afwijking van § 1 kan de huurder een schriftelijke huurovereenkomst sluiten voor het leven. Die huurovereenkomst eindigt van rechtswege bij het overlijden van de huurder. Die huurovereenkomst is niet onderworpen aan de bepalingen van de §§ 2 tot 4, tenzij partijen anders overeenkomen.

§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar.

§ 5 is dus ook van toepassing op de levenslange huurovereenkomst.

scorpioen

Reclame

Terug naar “Huren”