Huren bovenverdiep zonder domicilie

Thdekelv
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huren bovenverdiep zonder domicilie

#1 , 20 mar 2021 18:28

Beste,

Ik heb een huurwoning op het oog, dat bestaat uit de bovenverdieping van een huis. De verhuurder/eigenaar van het huis woont op de gelijkvloers. Hij is stappen aan het ondernemen bij de gemeente om de bovenverdieping op te splitsen in een appart adres, maar dit zal nog niet afgerond zijn voor dat ik daar zou intrekken. Daarom mag ik mijn domicilie daar nog niet plaatsen. Eens deze stappen voltooid zijn bij de gemeente (wat 3 a 6 maanden kan duren) mag ik wel mijn domicilie daar zetten.

Ik zou dus tijdelijk mijn domicilie terug bij mijn ouders moeten zetten, in afwachting dat ik het op het huurappartement kan zetten (want mijn huidig huurcontract loopt af en ik kan mijn domicilie daar dus niet laten staan).

Wat zijn de risico's die voor mij hieraan verbonden zijn?
Stel dat de adres opsplitsing na 1 maand in orde komt, mag ik dan direct mijn domicilie van mijn ouders terug veranderen naar het huurappartement? Of moet ik mijn domicilie voor een bepaalde tijd laten staan vooralleer ik het mag veranderen?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 20 mar 2021 18:41

Uw domicilie moet staan waar u woont, dus in het huurhuis. De praktische bezwaren van de eigenaar zijn ondergeschikt aan de wetgeving.

Thdekelv
Topic Starter

#3 , 20 mar 2021 19:52

Dankje LeenW voor deze reactie. Maar als ik het goed begrijp ligt de fout bij de eigenaar die mij verbied mijn domicilie daar te zetten, of ben ik ook in fout indien ik dit zou doen?

Reclame

Franciscus

#4 , 20 mar 2021 19:56

U vormt dan gezien u op het zelfde adres en zelfde woonst woont niet afgesplitst één gezin met de eigenaar.
Kan problemen geven qua belastingen gerechtsdeurwaarders enz enz.

Thomas Morus

#5 , 20 mar 2021 20:01

U vormt dan gezien u op het zelfde adres en zelfde woonst woont niet afgesplitst één gezin met de eigenaar.
Kan problemen geven qua belastingen gerechtsdeurwaarders enz enz.
Toch niet, want hij mag er zich (nog) niet domiciliëren van de verhuurder:

"...mag ik mijn domicilie daar nog niet plaatsen. Eens deze stappen voltooid zijn bij de gemeente (wat 3 a 6 maanden kan duren) mag ik wel mijn domicilie daar zetten."
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Franciscus

#6 , 20 mar 2021 20:09

En dus idd nog meer problemen want uw huurcontract verbied dat...

LeenW

#7 , 20 mar 2021 21:03

Dankje LeenW voor deze reactie. Maar als ik het goed begrijp ligt de fout bij de eigenaar die mij verbied mijn domicilie daar te zetten, of ben ik ook in fout indien ik dit zou doen?
U moet domicilie daar zetten, aangezien de wet dat verplicht. Hoe staat dit juist in het huurcontract?

Blaatpraat

#8 , 20 mar 2021 22:39

Huurcontract kan niet tegen wettelijke verplichtingen ingaan.
Domicilie moet daar staan als u daar woont, of het huurcontract moet bewonen expliciet uitsloten (wat kan in geval van handelshuur, gemene huur, ...).

U kunt wel een overeenkomst aangaan dat u pas begint met huren eenmaal dit in orde is, en dit beperken in de tijd.
Maar dan heeft de verhuurder geen inkomsten gedurende die tijd, en u mag er niet wonen, dus dit gaat hem allicht niet worden.

mava105

#9 , 21 mar 2021 09:03

Je zou misschien een referentieadres bij u ouders kunnen men voor die periode.

Terug naar “Huren”