sanitaire werken: voor wie de kosten?

huurder99
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

sanitaire werken: voor wie de kosten?

#1 , 17 mar 2021 11:19

Ik ben huurder (standaard 369 contract sinds 2020).

Sinds enkele maanden zijn er sanitaire problemen die ernstige hinder veroorzaken. Die problemen zijn niet door mij veroorzaakt maar hebben eerder te maken met de infrastructuur.

Na lang aandringen is er een loodgieter geweest. De problemen zijn niet helemaal verholpen, er is nog altijd hinder.

Voor wie zijn de kosten?

Ik neem aan de verhuurder omdat de oorzaak niet bij mij ligt.

De loodgieter brak verschillende tegels open tijdens de werken. Ik neem aan dat ook die kosten voor de verhuurder zijn. Als onderdeel of gevolg van de herstellingswerken.

Klopt dit?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 17 mar 2021 11:27

Hebben die problemen ook materiële schade veroorzaakt? Waterschade ?

huurder99
Topic Starter

#3 , 17 mar 2021 11:30

Hebben die problemen ook materiële schade veroorzaakt? Waterschade ?
Nee, enkel ernstige geurhinder. In die mate dat ik overwoog de woninginspectie erbij te halen.

Reclame

mava105

#4 , 17 mar 2021 11:37

Wat was het resultaat van dat woningonderzoek?
Werd de woning onbewoonbaar / ongezond verklaard?
Welke is de juiste aanvangsdatum van het huurcontract?
Wat voor soort woning is het ? Appartement of huis?
Was het probleem merkbaar / waarneembaar bij de inhuurname?

huurder99
Topic Starter

#5 , 17 mar 2021 11:41

Wat was het resultaat van dat woningonderzoek?
Werd de woning onbewoonbaar / ongezond verklaard?
Welke is de juiste aanvangsdatum van het huurcontract?
Wat voor soort woning is het ? Appartement of huis?
Was het probleem merkbaar / waarneembaar bij de inhuurname?

Ik overwoog de woninginspectie. Ik heb die nog niet effectief ingeschakeld. Er is dus nog geen onderzoek.

huurappartement
contract sinds januari 2020

De hinder was niet merkbaar bij inhuurname / plaatsbeschrijving.

Bedankt voor de reacties

Thomas Morus

#6 , 17 mar 2021 14:05

Wat was de oorzaak van de reukhinder?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

huurder99
Topic Starter

#7 , 17 mar 2021 14:20

Wat was de oorzaak van de reukhinder?

Blijkbaar de constructie van de sanitaire leidingen of hoe die onderling verbonden zijn. Hierdoor komt er vaak lucht uit de riool naar boven.

De constructie moet dit normaal tegenhouden.

Het gaat hem niet om een ordinaire verstopping.

bosprocureur

#8 , 17 mar 2021 14:25

Waarschijnlijk een defecte of ontbrekende beluchtingsleiding (ik ga ervan uit dat er toch tenminste zogenoemde siphons ofte zwanehalzen voorzien zijn?) . Anders een afloopputje met slecht afsluitende dichting, in goed Vlaams joint ?

In dat geval is dit iets voor de verhuurder.

huurder99
Topic Starter

#9 , 17 mar 2021 21:31

Dat begreep ik ook van de uitleg van de loodgieter. Maar het is niet helemaal opgelost na zijn tussenkomst.

De tegels die daarbij zijn opengebroken tijdens de werken zijn dan ook voor de rekening van de verhuurder, neem ik aan?

Is het aan te raden om een aangetekend schrijven sturen hierover? Om mezelf in te dekken aangezien niet alles is opgelost.

KJ86

#10 , 18 mar 2021 08:19

Mailtje zal wel volstaan en in eerste instantie doe je dat uit beleefdheid om de verhuurder te helpen (niet om in te dekken). Ondertussen kan de factuur al betaald zijn en heeft de loodgieter slecht werk geleverd. De vloer openbreken en dan het probleem niet oplossen, is echt het domste dat je kan doen.

jef007

#11 , 18 mar 2021 13:03

had je niet op voorhand de verhuurder moeten inlichten??

mava105

#12 , 18 mar 2021 16:13

TS had probleem reeds aangemeld bij de verhuurder en die heef, na lang aandringen deze loodgieter gestuurd.
Dus nu opnieuw een aangetekende brief + kopie via gewone post, aan de verhuurder en definitieve oplossing vragen binnen de 2 weken. Daarna naar de VR.

KJ86

#13 , 19 mar 2021 10:41

Je moet daar als huurder toch wat voorzichtiger in zijn. Als je in gebreke wilt stellen, moet je de oorzaak kennen. Als ik het probleem zou moeten zoeken, zou ik toch aan verstopping (vernauwing geeft dezelfde symptomen als slechte beluchting) denken of misschien een lekkende sifon.

Je moet er rekening mee houden dat de installatie gans 2020 normaal heeft gewerkt en de laatste maanden defect is. Een structureel probleem zou vanaf januari 2020 tot nu merkbaar moeten geweest zijn.

Terug naar “Huren”