Plaatsbeschrijving en huurwaarborg

EviMFGN
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving en huurwaarborg

#1 , 12 mar 2021 13:32

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Wij hebben voor net geen 3 jaar een appartement gehuurd en hebben uiteindelijk een huis gekocht. Omdat we er net geen 3 jaar hebben gewoond, moeten we een schadevergoeding betalen van 1 maand huur (we hebben geprobeerd andere huurders te zoeken, maar dit is niet gelukt)

Nu dat we op het punt staan onze huurwaarborg terug te vragen, krijgen we ontzettend veel tegenwind. Tijdens de plaatsbeschrijving zijn er ook overdreven kosten aangerekend, waar we absoluut niet mee akkoord gaan. We hebben ook niets ondertekend van de plaatsbeschrijving dus juridisch is dat 'rapport' niets waard. Toch willen wij (de huurders) hier in overleg uitkomen.

Nu heb ik een vraag omtrent twee zaken:
1. We betalen 25 euro gemeenschappelijke kosten waaronder het poetshulp in de gang. Nu vraagt de huisbaas in onze eindafrekening dat wij 35 euro moeten opleggen omdat de pot van 300 euro per jaar dan blijkbaar is overschreden. Mag dit?

2. Wij hebben in augustus 2020 te maken gehad met een lek in onze kelder (veel water- en materiële schade). Blijkbaar lag dit aan het feit dat er plotseling een verstopping in de beerput was, waardoor die druk uitoefende op een leiding vlak naast onze kelder. Recent zijn er ook twee nieuwe huurder komen bijwonen. Twee jaar lang hebben wij nooit problemen gehad met de beerput totdat er nieuwe huurder kwamen. De huisbaas heeft zelf tegen mij gezegd dat dit niet onze schuld was. De verstopping werd veroorzaakt door vochtige doekjes en condooms. (wij weten dat dit nooit in een wc gegooid mag worden!). Uiteindelijk hebben ze zogezegd 3 maal de put moeten ontruimen zelf met een speciale camera. Nadien is de prop van doekjes en condooms gewoonweg in onze kelder blijven liggen. Dit ging worden opgeruimd, maar is nooit gebeurd. Op de factuur van de ruimingsdienst stond zelf dat de put al zeer lang niet meer geledigd was. Dus voordat wij er kwam wonen. Nu vroeg ik me af of de huisbaas (6 maanden) na de factuur die kosten mag opvragen aan ons (€ 135). Wij treffen namelijk geen schuld en wij waren zelf slachtoffer.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 mar 2021 16:28

Hoeveel huurders waren er in het appartementsgebouw? Deze kosten dienen door alle huurders gedragen te worden, in verhouding tot hun aandeel.
Is er een syndicus?
Als jullie er niet uitkomen zal het rechtbank worden. Eerst verzoening, en indien geen resultaat, dan procedure

Reclame

Terug naar “Huren”