Verzoekschrift huurwaarborg geschil

Snnvnrbs
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verzoekschrift huurwaarborg geschil

#1 , 14 feb 2021 17:04

Hoi,

In het kort
°niet geregistreerd contract opgemaakt op 18/10/2018 op een studio waar ik gedomicilieerd was
°aangetekend aangekondigd op 16/11/2020 dat ik vetrek op 30/11/2020 en dat er om bovenstaande eigenlijk reden geen opzeg nodig is
°geen uitredende plaatsbeschrijving opgemaakt, eigenaar was aanwezig in het gebouw en weigerde de sleutel aan te nemen
°sleutel dag erna aangetekend opgestuurd
° 30 dagen na datum nog steeds geen huurwaarborg terug gekregen. ( niet op een geblokkeerde rekening maar op de rekening van de verhuurder ). Dus in gebreke gesteld met aangetekende zending
° nog steeds geen antwoord van de eigenaar
° verzoening opgestart bij het vredegerecht:, 5 dagen na aankomst ( 60 dagen na men vertrek ) van de brief voor verzoening krijg ik een plaatsbeschrijving om u tegen te zeggen, 3500 euro aan kosten. Die niet gegrond zijn, ook zijn er andere foto's bij ( van voor mijn intrek, ander verdiep ), en leugens ( bv foto van een brandplek die zij laat uitschijnen dat op het aanrecht is, wat eigenlijk een brandplek is op een snijplank )
° verzoening gesprek gehad, de eigenaar komt met een boek van 80 pagina's met foto's en sms'jes. het meeste kon ik ter plaatse weerleggen ( vb snijplank zie hier boven, .... ). De eigenaar wilde dan een beste doen om de waarborg te laten vallen en geen kosten op te nemen
°rechter vroeg om dan langs te gaan om een plaatsbeschrijving te maken. aangezien heel hun dossier vol met leugens waren en dat er ondertussen al een nieuwe huurder is ingetrokken heb ik dit geweigerd.
°daarna een verzoekschrift binnengebracht.

Nu zijn dit mijn vragen hieromtrent
° een familielid is naar het verzoeningsgesprek gegaan. het verzoekschrift staat op naam van de eigenaar. Als die niet aanwezig is, kan ik eisen dat eigenaar aanwezig moet zijn ipv een familielid?
° in mijn ogen is het straight forward, geen uitredende plaatsbeschrijving gebeurd, de eigenaar wist dat ik weg ging op 30/11/2020 en was aanwezig in het gebouw. dus de wordt de staat van het pand aanzien als zijnde beschreven bij aanvang. Mis ik hier iets? ik heb dit ook gemeld bij de aangetekende zending die ik heb gestuurd met de sleutel.
° in het verzoeningsgesprek heeft de eigenaar gebruikt gemaakt van de camera beelden om te bewijzen dat mijn vriend tijdens de Corona periode enkele weken is gebleven. en dat er toen meer verbruik was. (side note: voor men werk ben ik 40% van de tijd in het buitenland en ik heb die periode extra betaald omwille van die reden) We hebben weet dat er camera's staan, maar deze zijn niet geregistreerd en er staat ook geen stikker op de deur. De beelden zijn van de hal. Kan dit zomaar?

dank bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 14 feb 2021 18:48

viewtopic.php?f=38&t=114899&start=15 wat vooraf ging .

Wat zegt de vrederechter ?

Laattijdige plaatsbeschrijving van nul en generlei waarde . ZEKER als er ondertussen al een nieuwe huurder ingetrokken is .
( " rechter vroeg om dan langs te gaan om een plaatsbeschrijving te maken. aangezien heel hun dossier vol met leugens waren en dat er ondertussen al een nieuwe huurder is ingetrokken heb ik dit geweigerd." )
Groot gelijk . Rechter is niet goed wijs om zoiets voor te stellen .
Hoe kan er nu ook maar iets van schade aangetoond worden , wanneer er reeds een nieuwe huurder inzit . ( en die huurder mag ook niet lastiggevallen worden , voor iets waar die niets mee te maken heeft , dus ALSNOG een plaatsbeschrijving voorstellen is totaal onzinnig ) .
En vooral : GEEN TEGENSPREKELIJKE plaatsbeschrijving , die dus gebeurt is in uw afwezigheid , toen u reeds wettig vertrokken was en de sleutels opgestuurd had .
( als de aangetekende met sleutels NIET teruggekomen is , dan wil dit zeggen dat eigenaar de sleutels aanvaard heeft , en DAARMEE aanvaard dat het afgelopen is voor hun ) .

Familie lid mag in de plaats treden van een verzoeker .

Camera gedoe heeft niets met de grond van de zaak te maken .

Gerechtelijke procedure op starten voor huurwaarborg vrijgave .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Snnvnrbs
Topic Starter

#3 , 14 feb 2021 19:17

Beste,

dank voor de vorige thread bij te voegen. omdat het al gesloten was kon ik daar iet verder in gaan.
De rechter gaf mij gelijk , maar probeerde toch voor een verzoening te gaan. Vandaar de kleine twijfel. Moest dit nu gaan over 100 euro zou ik niet moeilijk hebben gedaan.

het verzoekschrift is vorige week ingediend dus ik verwacht volgende week een datum

Reclame

freelance

#4 , 14 feb 2021 21:00

Tja , natuurlijk kan een vrederechter geen uitspraak doen in een verzoeningsprocedure .
Maar het was toch maar een armzalige poging . ( en een bewijs te meer dat de verhuurder geen poot heeft om op te staan , met zijn 80 pagina's foto's en zijn camera ) .
Stel dat beide partijen daar zouden op ingaan , en binnenvallen bij een verbaasde nieuwe huurder .
Houd u ons op de hoogte ?
U mag de zaak zelf pleiten , maar ook zelf een advocaat aanstellen desgewenst .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Snnvnrbs
Topic Starter

#5 , 15 feb 2021 09:47

Dank u,

ik vermoed dat wij het zelf zullen pleiten. Nu hebben wij net de oproepingsbrief gekregen.
Is er een mogelijkheid om de bewijsstukken van de tegenpartij op voorhand te bekijken?

mvg

scorpioen

#6 , 15 feb 2021 10:44

Meestal wordt er niet gepleit op de eerste zitting. Dit is een inleidingszitting waarop conclusietermijnen kunnen worden afgesproken. Partijen leggen daarna conclusies neer, zij zetten hun argumenten op papier.
Ik begrijp dat u de eisende partij bent en het verzoekschrift hebt neergelegd. U moet dan als eerste kopie van uw bewijsstukken aan (de advocaat van) de tegenpartij overmaken. Die moet samen met zijn conclusie kopie van zijn bewijsstukken aan u overmaken.
Daarna maakt u uw conclusie over aan (de advocaat van) de tegenpartij en legt deze tegelijkertijd neer op de griffie.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Snnvnrbs
Topic Starter

#7 , 04 mar 2021 12:49

Hoi,

We hadden dezelfde vrederechter. We hebben toegeving gedaan op 200 euro van de kosten. over de belangrijkste kost ging de rechter nog in beraad.
Het feit dat er geen uittredende plaatsbeschrijving is gebeurd, is de rechter niet op ingegaan.
Kan mijn bij dit vonnis in beroep gaan?

dank bij voorbaat

scorpioen

#8 , 04 mar 2021 13:20

Als de waarde van de vordering hoger is als 2000 euro is beroep mogelijk.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Huren”