9 jarig huurcontract

cadbe
Topic Starter
Berichten: 39

9 jarig huurcontract

#1 , 26 feb 2021 20:13

Ik ben huurder en heb een 9 jarig huurcontract ondertekend op 18/12/2018.
De begin van de huur is ingegaan op 1/3/2019.

Ik woon hier dus bijna 2 jaar.

De verhuurders zijn 2 broers van in de 65 jaar en ik dacht dat ik van hen huurde , maar bij nalezen
van het contract vertegenwoordigen zij hun beide ouders die afgelopen jaar gestorven zijn in het rusthuis.

Ik vermoed dus dat het contract over geërfd wordt en verder gezet wordt door de 2 broers.

Eén van hen belde me deze week op zei me dat ze het huis gaan verkopen.
ik heb niets schriftelijk ontvangen en ze zeiden me koudweg dat ik met het immokantoor
moet contact opnemen , wat ik niet gedaan heb. Ze moeten me maar zelf contacteren.

De verhuurders komen zelf niet in het huis wonen , noch bloedverwanten. Ook gaan ze geen
renovatiewerken opstarten. Ze willen het gewoon op de markt te koop aanbieden via het immokantoor.

Als ik goed lees heb ik recht op 9 maanden huur als schadevergoeding na een 3 jarige periode en
met inachtneming van een opzegperiode van 6 maanden. Maar de huidige verhuurders gaan helemaal
niet opzeggen vermoed ik.

Hoe zit dit dan ? Wat zijn mijn rechten en plichten ?
Hoe lang kan ik hier nog wonen ?
Volgens de verhuurder gaan ze zo snel mogelijk beginnen met verkopen en moet ik bezoekers toelaten.
En dit allemaal zonder dat ik nog iets schriftelijk heb ontvangen.

Ik heb al een andere woning op't oog misschien kan ik een minnelijke schikking onderhandelen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance
Berichten: 2615

#2 , 26 feb 2021 20:27

Hoe zit dit dan ? Wat zijn mijn rechten en plichten ?
Uw rechten en plichten blijven zoals voordien .
Hoe lang kan ik hier nog wonen ?
Daar kan niemand op antwoorden , want dit zal afhangen van wat de nieuwe eigenaar(s) van plan is .
Volgens de verhuurder gaan ze zo snel mogelijk beginnen met verkopen en moet ik bezoekers toelaten.
En dit allemaal zonder dat ik nog iets schriftelijk heb ontvangen.


Als er verkocht wordt , moet u bezoekers toelaten .
Maar de vraag om bezoekers toe te laten moet uitgaan van de wettelijke erfgenaam van de oorspronkelijke verhuurder (s) .
Vraag is of de potentiele erfgenamen reeds effectief erfgenaam zijn . ( u mag hen dat vragen te bewijzen ) .
Ik heb al een andere woning op't oog misschien kan ik een minnelijke schikking onderhandelen ?
Een minnelijke schikking kan alleen met de wettige erfgenaam(en) . Tot zolang zijn de oorspronkelijke contractanten uw tegenpartij . Of hun notaris .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

cadbe
Topic Starter
Berichten: 39

#3 , 26 feb 2021 20:41

Als er een nieuwe eigenaar komt moet die me dan toch ook een opzegperiode van 6 maanden geven ?
Kan die dan komen wonen zonder mij een schadevergoeding van 9 maanden huur te betalen ?
Ook ik heb een contract met de huidige erfgenamen en toch niet met een nieuwe eigenaar ?
Dan moeten ze toch een ander contract opstellen of niet ?

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3795

#4 , 26 feb 2021 23:45

U heeft een contract met de erfgena(a)m(en) van de woonst.
Dit is niet gezegd dat dit de kinderen zijn, dit moeten zij in eerste instantie bewijzen.

U moet officieel op de hoogte gesteld worden van de verkoop, dit kan gerust telefonisch zoals hier gebeurd is.
U moet het bezoek toelaten, maar u kan niet verplicht worden om dit ad-hoc toe te laten. Op voorhand afspreken, en dit kan gerust op vaste bezichttijdstippen ingepland worden.
Immo zal met jou contact opnemen (al vraag ik mij terzijde af hoe zij aan jouw gegevens moeten geraken, op het adres na; mag de verhuurder andere contactgegevens wel doorgeven in het kader van de privacy) om af te spreken.

Nieuwe eigenaar kan na het voorleggen van de authentieke akte van de notaris van eigenaarschap jou opzeggen met een termijn van 6 maanden mits het contract geregistreerd is om hier zelf in de komen wonen.
U kunt altijd een tegenopzeg geven.

Zelf opzeggen zou ik nu niet doen, want je zit nog in je eerste driejaarlijkse periode en kan dus niet kosteloos zelf vertrekken.

Een nieuw contract is in geen enkel geval nodig.
Zowel de erfgenamen als de nieuwe eigenaar nemen het bestaande contract over zonder mogelijkheid tot wijziging.

cadbe
Topic Starter
Berichten: 39

#5 , 27 feb 2021 12:32

Ik heb nog een praktische vraag !
Een huis verkopen met nog een huurcontract op van 9 jaar verkoopt dat in de praktijk gemakkelijk ?
Dit wil dus zeggen dat de nieuwe eigenaars nog een opzeg van 6 maanden moeten doen aan ons en ze dus niet snel in ons huurhuis kunnen intrekken.

Dat geeft me misschien onderhandelingsruimte om zonder tegen opzeg snel te kunnen vertrekken.
Ik denk dat in de praktijk een huis met nog een huurcontract op moeilijker gaat verkocht geraken ?

De vraag naar huizen met een tuin is momenteel hoog omwille van corona.

freelance
Berichten: 2615

#6 , 27 feb 2021 15:22

Als er een nieuwe eigenaar komt moet die me dan toch ook een opzegperiode van 6 maanden geven ?
Klopt . Standaard opzeg is 6 maand voor verhuurder/eigenaar .
Kan die dan komen wonen zonder mij een schadevergoeding van 9 maanden huur te betalen ?
Klop ook . Bij een opzeg voor eigen bewoning ( die wel degelijk moet aangekondigd , en ook effectief plaatsgrijpen ) is de opzeg 6 maand , doch zonder schadevergoeding .
Ook ik heb een contract met de huidige erfgenamen en toch niet met een nieuwe eigenaar ?
Klopt , in zoverre dat zolang er geen nieuwe eigenaar is , uw contract gewoon doorloopt met de contractuele eigenaar / Hun notaris .
Dan moeten ze toch een ander contract opstellen of niet ?
Een nieuwe eigenaar moet het bestaande contract respecteren , en kan pas na een reglementaire opzeg ( einde van een 3 jaarse periode , OF voor eigen bewoning , OF voor belangrijke renovatiewerken ) een nieuw contract afsluiten ( met u of met iemand anders ) .
Het enige wat veranderd is dat het bestaande contract aangevuld wordt met de namen van nieuwe verhuurder(s) .
Ook deze aanpassing moet geregistreerd worden , zoniet is ze niet geldig .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

freelance
Berichten: 2615

#7 , 27 feb 2021 15:32

Ik heb nog een praktische vraag !
Een huis verkopen met nog een huurcontract op van 9 jaar verkoopt dat in de praktijk gemakkelijk ?
Dit wil dus zeggen dat de nieuwe eigenaars nog een opzeg van 6 maanden moeten doen aan ons en ze dus niet snel in ons huurhuis kunnen intrekken.

Dat geeft me misschien onderhandelingsruimte om zonder tegen opzeg snel te kunnen vertrekken.
Ik denk dat in de praktijk een huis met nog een huurcontract op moeilijker gaat verkocht geraken ?
Over dat moeilijk verkocht krijgen zou ik mijn hoop niet vestigen .
Veelal wordt een woning gekocht als belegging , en neemt men de huurder er makkelijk bij , want dan brengt het van dag 1 reeds geld op .

Als er een koper is die het goed zelf wil bewonen , kunt u proberen te onderhandelen over de opzegtermijn , maar dit moet dan wel op papier staan .
( GEEN Whatsapp berichten of dergelijke ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

cadbe
Topic Starter
Berichten: 39

#8 , 27 feb 2021 20:14

Dank alleszins voor de nuttige informatie tot nu toe !
Ik heb nu een goed beeld van mijn rechten en plichten !

Ik probeer de tijd in te schatten dat ik hier nog kan blijven wonen ?
Ik vraag me nog enkel af als men een koper vindt hoelang het duurt voor alle papieren
in orde zijn zodat het ons huurhuis definitief eigendom is van de koper ?

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 feb 2021 20:28

Ik heb nog een praktische vraag !
Een huis verkopen met nog een huurcontract op van 9 jaar verkoopt dat in de praktijk gemakkelijk ?
Dit wil dus zeggen dat de nieuwe eigenaars nog een opzeg van 6 maanden moeten doen aan ons en ze dus niet snel in ons huurhuis kunnen intrekken.
Hangt er echt vanaf. Voor een koper die zelf wil intrekken, kan dit een nadeel zijn. Voor iemand die een opbrengsteigendom zoekt, eerder een voordeel.
Ik vraag me nog enkel af als men een koper vindt hoelang het duurt voor alle papieren
in orde zijn zodat het ons huurhuis definitief eigendom is van de koper ?
Standaard termijn tussen compromis en akte bij notaris is maximum 4 maanden. Aangezien hier mogelijk zowel de koper als de verkoper snel willen gaan, zou er ook minder tijd kunnen over gaan. Moeilijk te zeggen.

cadbe
Topic Starter
Berichten: 39

#10 , 27 feb 2021 21:16

De nieuwe eigenaars kunnen toch pas na het verstrijken van 3 jaar van het huidig contract renovatiewerken doen ? Ik zou hier niet graag in het lawaai zitten dus ik woon hier nu bijna 2 jaar en als het verkocht is kan men toch niet dadelijk renovatiewerken doen ?

Terug naar “Huren”