Ex-huurder goot cement in leidingen!

InDePenarie1715
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex-huurder goot cement in leidingen!

#1 , 12 feb 2021 10:27

Hallo,

Ik ben een redelijk nieuwe verhuurder. Ik heb enkele jaren geleden een geweldige nieuwe job gevonden en het leek me interessant om de extra inkomsten om te zetten in vastgoed. Ik raak net uit de kosten, rijk wordt ik er niet meteen van.

Tot nu toe leek dat goed te gaan. Ik heb recent besloten het contract van mijn eerste huurder niet te verlengen. In principe ging het vlot tussen ons. Hij betaalde nooit meer dan een paar dagen te laat, er waren geen klachten langs zijn kant. Kortom er was erg weinig 'werk' aan deze huurder.
Hij gaf me te weten dat hij liever langer kon huren maar ik heb hem verteld dat ik dit niet zie zitten, omdat ik een familie lid onder wil brengen in dat appartement. Hij was duidelijk verveeld met de situatie (wat ik uiteraard begrijp) maar hij kwam niet boos over. Er was geen ruzie. Alles leek netjes te verlopen. Ik heb (een beetje uit schuldgevoel) kleine cosmetische schade door de vingers gezien en hem gezegd dat hij de muren niet opnieuw moest verven (hij had alles behalve de badkamer aangepast).

Goed, de sleutels zijn overhandigt, alles lijkt in orde. Hoofdstuk afgesloten, toch?
Tot ik aan een van de chauffages iets opmerkte. Stukjes gedroogde cement. Leiding losgemaakt en met een zaklamp in proberen kijken. Zover ik kan zien lijkt het inderdaad alsof er 'strepen' gedroogde cement naar beneden lopen. De chauffage is koud en de leiding is leeg (moet normaal idd volzitten met water) Ik ben dus doodsbang dat hij cement in de leidingen heeft gegoten. Vermoedelijk zit dit dan onder de vloer.

Dus ja, mijn vragen zijn enerzijds technisch (hoeveel schade en hoeveel zal dit kosten? Die vragen stel ik elders) en anderzijds juridisch:
Gezien het contract volledig is afgelopen en ik heb 'afgetekend'... Kan ik hem hiervoor nog terugroepen? Kan ik de schade nog op hem verhalen na de plaatsbeschrijving en overhandigen van de sleutels?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 12 feb 2021 14:18

Wanneer met zekerheid kan vastgesteld worden dat deze schade zich heeft voorgedaan tijdens de huurperiode en u deze niet kon opmerken bij de overhandiging van de sleutels hebt u nog wel degelijk een serieuze kans om schadevergoeding te eisen.
In die omstandigheden kan men immers niet zeggen dat u afstand gedaan hebt van uw recht om schadevergoeding te eisen. Er kan zelfs sprake zijn van vrijwillige beschadiging door de huurder en bedrog om dit verborgen te houden. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter dit zou goedkeuren en u het recht op schadevergoeding zou ontnemen.

Timmermans schrijft in Huur 2014,63
Desalniettemin zal men bij de interpretatie van de rechtsgevolgen van de aanvaarding van de sleutels rekening moeten houden met de omstandigheden van elk bijzonder geval; deze kunnen er op wijzen dat de aanvaarding van de sleutels door de verhuurder niet zomaar kan worden beschouwd als een verzaking aan schadevergoeding voor huurschade
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105

#3 , 12 feb 2021 16:47

Heb dat zelf diverse malen meegemaakt, en in meer dan de helft van de gevallen mijn gelijk behaald. Kwestie van degelijke bewijzen te bezitten, en een aangesloten radiator hoort daarbij. Als verhuurder ben je niet verplicht alle toestellen te demonteren om een eventueel probleem te detecteren. Aanzie het als een verborgen gebrek.
En ik spreek 100 % uit ervaring (30 jaar pandenbeheer over bijna 3000 gebouwen in gans ons landje)
alles kwam voor: dicht gemetselde schouwpijpen, bakstenen in de rioleringen, enz...)

Reclame

Terug naar “Huren”