1e of 2e jaar huurcontract?

JaHe
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

1e of 2e jaar huurcontract?

#1 , 11 feb 2021 01:54

Hallo, ik ben op 15/12/2019 een appartement beginnen huren met een 9 jarig contract (op die datum is ook het contract ondertekend).

Uiteindelijk was het te klein voor mijn vriend & mijzelf, en hebben we in september onze opzegbrief verstuurd van 01/10/2020-31/12/2020

De verhuurder ligt nu nogal dwars te doen, & ik vraag mij af of ik nu officieel ben gestopt met huren in mijn 2e jaar (aangezien ik meer dan 365 dagen officieel huurder was) en daardoor dus maar 2 maanden verbrekingsvergoeding moet betalen, of dat dit eigenlijk nog mijn 1e jaar is en dus heel mijn waarborg moet afstaan?

Mijn vriend wilt het liefst laten om het af te kunnen ronden maar ik sta er wel op dat wettelijk in orde is aangezien ze tijdens bezichtiging met kandidaat-huurders steeds de elektriciteit liet aanstaan (wat nog voor onze kosten is) en dreigt ons 'in gebreke te stellen' aangezien wij de sleutels nog hebben ondanks dat wij telkens haar proberen te bereiken maar dat zei niet antwoord of geen tijd heeft.

Morgen hebben we een afspraak om onderling tot een overeenkomst te komen, aangezien er ook geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt denk ik niet dat ze dit zal willen uitvechten in een rechtbank maar ik wil liefst toch alles goed weten.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 11 feb 2021 10:37

Let wel : sinds 1/1/2019 is de vlaamse huurwetgeving van toepassing voor huurcontracten afgesloten na 1/1/2019. De opzegvergoeding in t 2de jaar bedraagt nog slechts één maand huur. Googel bv "vlaamse huurwetgeving 2019" eens op voor duidelijke informatie.

Thomas Morus
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 feb 2021 12:08

Let wel : sinds 1/1/2019 is de vlaamse huurwetgeving van toepassing voor huurcontracten afgesloten na 1/1/2019. De opzegvergoeding in t 2de jaar bedraagt nog slechts één maand huur. Googel bv "vlaamse huurwetgeving 2019" eens op voor duidelijke informatie.
Klopt niet. Nog steeds twee maanden:

https://www.woninghuur.vlaanderen/opzeggen-huurcontract
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

freelance

#4 , 11 feb 2021 14:13

Artikel 20. (01/01/2019- ...)

Opzegging door de huurder

§ 1. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.

Als de huurovereenkomst door de opzegging van de huurder een einde neemt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende respectievelijk het eerste, het tweede of het derde jaar.

Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.

Aanvang huur : 15/12/2019
Einde huur : 31/12/2020
Einde huurperiode valt in het tweede jaar . 2 maand vergoeding .

Waarover moet u onderling nog een overeenkomst hebben ? ( tenzij mischien meteropname ) .
Voor plaatsbeschrijving is het al lang te laat . ( in uw voordeel )
Sleutels kunnen per aangetekende opgestuurd worden . ( tegelijk berichtgeving per gewone post of mail van sleutelteruggave per AS )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Huren”