Huurovereenkomst van korte duur

sabine.deconinck
Topic Starter

Huurovereenkomst van korte duur

#1 , 26 okt 2009 14:23

Naast de huurovereenkomst van 9 jaar bestaat er tevens de mogelijkheid een overeenkomst van korte duur te sluiten.

Deze overeenkomst of de verschillende overeenkomsten mogen samen een maximale duur van 3 jaar hebben.

Ik voorzie om mijn woning te verhuren voor 12 maanden. Indien ik een einde wil stellen aan deze overeenkomst dien ik minimaal 3 maanden voor het verstrijken van de huurovereenkomst de huurder hiervan schriftelijk bij aangetekend schrijven op de hoogte te stellen.

Wat als ik zou beslissen om deze termijn van 12 maanden eventueel nog te verlengen met bvb. 6 maanden.

Dien ik dan:
- 3 maanden voor het verstrijken van de termijn van 12 maanden de huurder aangetekend te verwittigen dat de overeenkomst afloopt.
- een nieuw contract opstellen van 6 maanden
- 3 maanden voor het verstrijken van dit nieuw contract opnieuw bij aangetekend schrijven de huurder te verwittigen dat het contract afloopt.

Alles om er zeker van te zijn dat ik geen contract van 9 jaar aan mijn been heb?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 26 okt 2009 14:44

U dient minstens drie maanden voor het verstrijken van die 12 maanden het contract schriftelijk te beëindigen. Ik zou dus die brief 4 maanden voor het verstrijken aangetekend verzenden en daarin aan de huurder tevens vermelden dat mocht hij het contract met zes maanden wensen te verlengen hij met u binnen de 10 werkdagen na kennisname dient contact te nemen om de verlenging contractueel vast te leggen. Dat anders dit schrijven geldt als opzeg van het contract op datum X (datum vervallen van het originele contract van 12 maanden.)

Opnieuw 4 maanden voor het verstrijken van het 6 maanden contract de huurder aangetekend op de hoogte brengen dat het contract definitief afloopt.

Reclame

Terug naar “Huren”