Huurovereenkomst voor niet hoofverblijfplaats opzeggen

thomas-dc
Topic Starter

Huurovereenkomst voor niet hoofverblijfplaats opzeggen

#1 , 23 okt 2009 17:34

Ik had graag mijn huurovereenkomst voor een niet hoofdverblijfplaats (studentenstudio) opgezegd.

Ik heb enkel nog het contract van vorig jaar dat liep tot 30/06/2009, ik had toen gevraagd een nieuw op te stellen maar de huisbaas heeft dit nooit gedaan,

Kan ik zomaar mijn contact opzeggen (die er niet is)?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 okt 2009 09:46

“Art.1737.Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.Art.1738.Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.”(Burgerlijk Wetboek).

Vermits u na beëindiging verder bleef bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft. Uw huur loopt dus tot 30/06/2010.U kan die huur enkel vóór het verstrijken ervan beëindigen met WEDERZIJDSE toestemming.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis

#3 , 25 okt 2009 10:35

Wat is de reden dat u wenst op te zeggen? Stopt u met studeren?
Kijk dan uw contract goed na.
In sommige studentencontracten, zo ook in de standaardcontracten van Kotweb* is dan voorzien dat u in dergelijk geval voortijdig kan opzeggen met vooropzeg van 1 maand.

*Voortijdige beëindiging
a. De partijen kunnen deze overeenkomst beëindigen door het geven van een opzegging van één maand:
de verhuurder: -om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van het huis tot studieverblijf in het gedrang komt
de huurder: - om reden van ernstig gebrek aan de isolatie of veiligheidsinstallatie of om een ernstige reden waardoor de kamer niet geschikt kan worden beschouwd
als studieverblijf
- bij overlijden van één van de ouders
beide partijen: - bij officiële, voortijdige stopzetting tijdens het lopende schooljaar van alle studies door de huurder in de gemeente waar de student onderwijs volgt.
b. De huurovereenkomst wordt ontbonden door het overlijden van de huurder.
De opzegging moet in alle gevallen per aangetekend schrijven worden verstuurd met opgave van de reden en bijvoegen van de bewijsstukken. De opzegging gaat in op de
eerste dag van de huurmaand volgend op de maand van verzending van de brief. Een kopie van dit schrijven wordt aan de huisvestingsdienst van de onderwijsinstelling
overgemaakt. Indien zich tijdens de opzegtermijn een nieuwe huurder aanbiedt voor de kamer die door beide partijen kan worden aanvaard, wordt de bestaande
huurovereenkomst ontbonden op het ogenblik dat de nieuwe huurovereenkomst in werking treedt, waarbij alle eisen tot betalen van verdere opzegvergoeding komen te vervallen.

De verhuurder is echter niet verplicht dit punt in het contract over te nemen.

PS Waar is de studentenkamer gelegen? In sommige steden is er een aanzienlijk tekort aan studentenkoten. In dergelijk geval zijn de kansen op een snelle wederverhuring veel groter, en dat kan ook meespelen...

Reclame

Terug naar “Huren”