intrek nieuwe huurder tijdens opzegtermijn

Stier
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

intrek nieuwe huurder tijdens opzegtermijn

#1 , 22 jan 2021 22:38

Geachte,
Ik heb eind december 2020 zelf (als huurder) mijn huurcontract opgezegd. Ik heb een opzegtermijn van 3 maanden, dus tot 31 maart 2021.
Mijn nieuw huurcontract start al in februari. De verhuurder heeft al een nieuwe huurder gevonden, die er intrekt op 15 maart.
De verhuurder vraagt dus dat ik mijn opzegtermijn betaal tem 15 maart. Maar hij vraagt al wel een plaats beschrijving te doen, en ook de sleutels in te leveren, op 18 februari. Mijn vraag is 2-ledig
1. als ik mijn sleutels moet afgeven op 18 februari, kan de verhuurden dan huur vragen tem 15 maart ?
2. als de verhuurder mij verplicht om te betalen tem 15 maart, kan hij mij dan verplichten om vroeger het plaats beschrijf te doen en mijn sleutels te laten inleveren ?

Bijkomende nota is dat het appartement waarvan sprake nog moet geschilderd worden voor de nieuwe huurders hierin trekken

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 23 jan 2021 00:51

1/ Absoluut niet .
2/ U betaald tot het ogenblik dat de sleutels afgegeven worden .
Als u betaald tot 15 maart , dan worden sleutels afgegeven VANAF 15 maart .

Uw huurcontract loopt tot 31 maart . ( en u behoud uw volle recht tot die datum , indien u zolang betaald )
Gezien beide partijen een zeker voordeel halen uit een vroegtijdige beeindiging ( u moet minder lang betalen / verhuurder heeft alle tijd om schilderwerken uit te voeren ) ;
is het van GROOT belang daar een schriftelijke ( of email ) WEDERZIJDS GETEKEND akkoord over te hebben , om achteraf moeilijkheden te vermijden .

Aangezien de verhuurder in eerste instantie al een beetje te veel vraagt van u , kunt u desgewenst een tegenvoorstel doen , door akkoord te gaan over 18 februari plaatsbeschrijving en sleutel overdracht , indien u februari NIET hoeft te betalen .

U huurt ( en betaalt ) namelijk per maand , en niet per x aantal dagen .
Indien verhuurder niet akkoord , dan gaat de plaatsbeschrijving en sleuteloverdracht NIET door op die dag , maar pas in Maart . ( en u dient februari te betalen ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

bosprocureur

#3 , 23 jan 2021 11:21

Een wetsregel van dwingend recht kan niet door contractanten gewijzigd worden zelfs niet als partijen een onderling akkoord hebben.

Juist, meer dan juist :)

Maar zeker even waar is dat partijen er hun voordeel bij doen, op volledig legale manier dan nog, door uw vorige paragraaf toe te passen :
De enige mogelijkheid om daar in gezamenlijk overleg onderuit te komen is een schriftelijke overeenkomst, dat u als huurder kan vertrekken op xxxx en dat verhuurder afziet van verdere opzegtermijn en opzegvergoeding vanaf xxxx.
Wees dus redelijk, en streef een win/win situatie na, waarbij je als huurder minder betaalt, terwijl de verhuurder gewoon wat vroeger van uw opvolger zijn huur ontvangt.
En wat heeft een huurder er tenslotte aan om een appartement leeg te laten staan, alleen maar om zijn Grote Gelijk te halen. Dus, als het effe kan, maak die plaatsbeschrijving, samen, en doe afstand van uw bezettingsrecht .

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2021 12:42

Een overeenkomst waarbij huurder en verhuurder beslissen vervroegd een einde te maken aan de huurovereenkomst is volledig rechtsgeldig.
Uw opzeg beëindigt de huurovereenkomst op 31 maart. De verhuurder kan u niet verplichten de sleutels vroeger af te geven.
U kan wel een overeenkomst afsluiten waarbij overeengekomen wordt dat de huurovereenkomst op een vroegere datum beëindigt wordt, u de sleutels op die datum afgeeft en wat u nog moet betalen.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Huren”