voorwaarden aan afzetting

pukje
Topic Starter

voorwaarden aan afzetting

#1 , 10 okt 2009 17:18

Wat ik begrepen heb mag iedereen de tuin betreden als deze
niet afgezet is.
Als ik nu een ketting plaats als afzetting op 1,5 meter is dat
voldoende als alfzetting (ook voor de verhuurder) ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 11 okt 2009 10:17

Als de tuin in uw huurcontract wordt beschreven als deel uitmakend van het huurcontract heeft niemand er wat op te zoeken uitgenomen de huurder, diens gezien en de mensen door hen toegelaten.

Bij mijn weten maakt het ontbreken van een afsluiten hier geen verschil.

Werken uitvoeren in een huurpand zonder overleg of akkoord van van de eigenaar doet u op eigen risico...

pukje
Topic Starter

#3 , 11 okt 2009 12:07

In huurcontract staat woning met tuin

Mag ik het zo opvatten dat als de verhuurder mijn tuin betreed dat
dan sprake is van huisvredebreuk ?

Onlangs heeft de verhuurder mij telefonisch verwittigd dat hij
over 3 a 4 weken in mijn tuin 3 bomen wil gaan kappen ,ik ben
er geen voorstander van omdat die bomen in de zomer schaduw
op het terras brengt.

Mag dat zomaar het kappen ?

Reclame

Vandebos

#4 , 11 okt 2009 12:49

hmmm, welk is de reden voor de kap? Het kan zijn dat hij verplicht is omdat ze te dicht bij de buren staan, dat ze een gevaar vormen wegen ouderdom of dat ze een allergie uitlokken (denk berken) bij buren?

Ga eens luisteren bij de gemeente of een kapvergunning verplicht is of niet?

pukje
Topic Starter

#5 , 11 okt 2009 13:02

hmmm, welk is de reden voor de kap? Het kan zijn dat hij verplicht is omdat ze te dicht bij de buren staan, dat ze een gevaar vormen wegen ouderdom of dat ze een allergie uitlokken (denk berken) bij buren?

Ga eens luisteren bij de gemeente of een kapvergunning verplicht is of niet?
Geen reden opgegeven
ze staan niet dicht bij de buren
ze zijn gezond en stevig
buren hebben er geen last van
kapvergunning niet nodig omdat ze in een woongebied staan binnen de
15 meter van de woning en is geen beschermd gebied.

Vandebos

#6 , 11 okt 2009 15:38

Tracht eens te achterhalen bij de eigenaar waarom deze bomen dienen te verdwijnen.

Je kan ook aanhalen dat de bomen in kwestie samen met het terras één van de redenen is waarom je het pand hebt gehuurd.

Ik ben niet zeker dat je die kap kan stoppen...

pukje
Topic Starter

#7 , 19 okt 2009 18:50

deel 2.

Heb van mijn tuinman gehoord die met de verhuurder gesproken
heeft dat hij op kosten van verhuurder planten moet weg halen.

Ik ben er niet mee eens temeer omdat in mijn huur contract staat
dat ik doode of verdwenen planten moet herplanten.

Ik zit nu in een delemma ,nee zeggen en problemen krijgen met
verhuurder of OK gaan en rikico lopen bij verlaten van woning
schade moet betalen.

Als pikant puntje mijn tuinman vroeg zullen we dat aan de huurder
vragen ? antwoord verhuurder:
DIE HEBBEN DAAR NIETS OVER TE ZEGGEN.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 okt 2009 19:19

In de meeste gemeente is het VERBODEN bomen te kappen zonder voorafgaande toestemming ONGEACHT waar ze staan.

Ga dus zeker langs de bouwpolitie/ruimtelijke ordening in uw gemeente.
Een verhuurder mag grote werken doen als hij zich houdt aan de huurwetgeving. Hij moet u op de wettige wijze hiervan in kennis stellen.
Mag tijdens een verhuur ook niets wijzigen dat de huurder zou benadelen of hinderen of een wezelijk deel van het huurgenot zou wijzigen.

Ga eens langs een huurvereniging of langs een wetswinkel in uw buurt - te bevragen bij uw arrondiddementeel justitiehuis of via info bij vrederechter.
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/21.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/47.pdf
http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/49.pdf

pukje
Topic Starter

#9 , 20 okt 2009 09:37

Heb info binnen gehaald:
Gemeente: Er is geen kap vergunning nodig als de bomen binnen
15 meter van het huis staat.

Huurdersbond:
Verhuurder mag niet te pas en te onpas de tuin betreden (wet op
privicy)
Er mogen geen weizigingen in de tuin gemaakt worden ,het gedaante
van het gehuurde mag niet veranderd worden.

Vandebos

#10 , 20 okt 2009 10:28

Aangetekend tegen verwijderen bomen bezwaar maken bij verhuurder. Bomen deel van reden waarom u het pand hebt gehuurd. U kan zich eventueel beroepen op de volgende artikels BW:
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Art. 1723. De verhuurder mag gedurende de huurtijd de gedaante van het verhuurde goed niet veranderen.
Voor het betreden van de tuin kan u hem wijzen op:
Onder de term woning,in de zin van art.10(nu 15) G.W. en art.87 Sv. moet worden verstaan de plaats,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waarbij hij uit dien hoofde recht heeft op eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven‘(Cass. 23 juni 1993,J.L.M.B. 1993,1058,F.Rechtspr. 1993,afl.14,7).

“Onder de term ‘woning‘ in de zin van art.15 (G.W.),moet de plaats worden verstaan,met inbegrip van de erdoor omsloten eigen aanhorigheden,die een persoon bewoont om er zijn verblijf of zijn werkelijke verblijfplaats te vestigen en waar hij uit dien hoofde recht heeft op de eerbiediging van zijn persoonlijke levenssfeer,zijn rust en meer in het algemeen zijn privéleven“[Cass. 8 september 2004 (D.G./O.M.), R.W.2005-06, 540-542, Noot VANNESTE,F. Het begrip woning in het licht van de huiszoeking:een huis met vele kamers?].

Uit het samenvermelden van art.15 Grondwet en art.87 Wetboek van Strafvordering kan AFGELEID worden dat ook in het strafrecht de ‘door de (woon)plaats OMSLOTEN eigen aanhorigheden’ tot de woning behoren.

Zie ook noten VANDEPLAS,A. en DE MEYER,J. onder Rk.Leuven 3 juni 1977,R.W. 1977-78,1770 & 2250.

Grondwet. Art. 15. De woning is onschendbaar.

Franciscus

#11 , 20 okt 2009 18:28

Het betreden van uw woning is als het gepaart gaat men een aantal elementen zoals inklimming - (over de omheining) - valse sleutels ( gebruiken van een sleutel zonder uw toestemming ook al is de sleutel echt) - of braak strafbaar art 439 strafwetboek

pukje
Topic Starter

#12 , 20 okt 2009 18:49

Dus als ik een ketting span op de oprit en de verhuurder betreed
mijn gehuurde grond dan is sprake van inklimming en strafbaar ?

Franciscus

#13 , 23 okt 2009 18:02

Inderdaad - dat is net zo als een verhuurder met een sleutel het huis zou binnengaan -wat nogal eens gebeurd - en dan wat dingen meepakt om de huurder onder druk te zetten om te betalen

Dat is diefstal met valse sleutel - eventueel mits gebruik motorvoertuig.
Politie daarbij en dan kan het gebeuren dat de verhuurder enige tijd daarna bij de procureur of onderzoeksrechter zit.

U kan dus als de verhuurder zonder uw toestemming in uw woning of aanhorigheden is ( dat is uw tuinkot uw tuin uw garage enz) belt u 101 - en zegt u dat u ongewenst bezoek hebt dat een gevaar inhoud en dat beschadigingen / zaken wil laten verdwijnen uit uw woning.
Volgens de letter van de wet kan betrokkene dan mee. Hiervoor MOET politie Pv opstellen gezien het strafbare feiten zijn.
Dit kunnen ze niet afhandelen via een eenvoudige registratie.
Vraag dus steeds 1 - copie van uw verhoorblad -2 - PV nr- 3 attest slachtoffer-is attest klachtneerlegging soortgelijke benaming.
Men zou u zelf moeten voorstellen of u slachtofferhulp wil (omzendbrief parket

Terug naar “Huren”