schade verhuurwoning

Gerardake
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schade verhuurwoning

#1 , 01 jan 2021 18:01

Beste,
Ik verhuur een studio aan een X
Hij woont daar 5 jaar. Krijgt ruzie met andere mensen in de residentie. Een onderbuur trapt de deur van mijn studio in. De politie doet vaststelling en stelt een PV op.
Mijn huurder verlaat de studio, betaalt geen opzeg, laat schade achter die hij verricht heeft in de studio zoals deuken in muren en plafond en meubels. Heeft ook de badkamer, douchedeur, kasten, plinten, leidingen enz. roze geverfd en de ingestampte deur.
De expert komt en bepaalt de schade op € 475. Ik krijg een 145 euro (ongeveer) van de verzekering.
Mijn huurder zegt: ga uw geld maar bij D die de deur ingestampt heeft halen en doet verder niks meer.
Moet de verzekering niet meer doen? De borg van 2 maanden is veel te weinig en voor de deur moet ik franchise laten vallen
In de verzekering is "afstand van verhaal" vermeld.
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur

#2 , 01 jan 2021 18:23

Welke verzekering zou iets moeten doen?

Brandverzekering dekt hoofdzakelijk...... brand. En dat voor zowel uw brandverzekering dus als zijn brandverzekering .

Familiale verzekering ? Zijn familiale , daar vrees ik voor, ondanks wat hier onlangs in het forum in het lang en breed vernoemd werd. :)

Uw eigen familiale al helemaal niet, tenzij heeeeel misschien dat ze via het luik gerechtsbijstand willen tussenkomen bij tegenpartij; maar uw huurder, daar zal niet veel te halen zijn vrees ik. Blijft de schadeveroorzaker (voor de deur), ziet u daar een mogelijkheid ?

eylis

#3 , 01 jan 2021 19:52

Mag ik er even op wijzen dat het vermelden van de nationaliteit van de huurder geen relevante informatie toevoegt om deze case te helpen oplossen.

Reclame

bosprocureur

#4 , 01 jan 2021 20:47

Verhuurder heeft inderdaad het RECHT om regelmatig, bijvoorbeeld eens of twee keer per jaar, het verhuurde pand te bezoeken om zich te vergewissen van de staat van onderhoud. Ik kan toch nergens terugvinden, of vergis ik mij, dat hij daartoe VERPLICHT is.
Trouwens, veel kan hij niet doen vooraleer een uittredende staat van bevinding gemaakt is, en die wordt pas opgemaakt.... bij uittreden.

lukasi

#5 , 02 jan 2021 08:25

haal je niet 2 zaken door elkaar ?
Enerzijds heb je de schade veroorzaakt door de huurder en anderzijds heb je de schade toegebracht door derde ( onderbuur) Je kunt de schade aan de deur mijn inziens dus beter rechtstreeks gaan opeisen bij de onderbuur. En de rest bij je huurder .
Wat ik niet begrijp: dat toegekend bedrag is dat inclusief deur of niet?
En de waarborg , 2 maand huur is niet voldoende om de kosten te dekken maar die zijn geraamd op 475 € ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 jan 2021 11:01

Ik vraag me af of TS, zijn studio wel verhuurd heeft volgens de regels van de huurwetgeving?
Dat hij het pand ook 1 maal per jaar is gaan bezoeken? Enz.
Wat heeft dat in godsnaam te maken met de vraagstelling?
Is weer enkel bladvulling., en compleet naast de kwestie.

KJ86

#7 , 02 jan 2021 22:46

Mag ik er even op wijzen dat het vermelden van de nationaliteit van de huurder geen relevante informatie toevoegt om deze case te helpen oplossen.
Je moet toch voorzichtig zijn met procederen tegen een X. Die mensen creperen van armoede, vaak moeten er ganse families leven van een enkele uitkering. Hoe kan iemand met minder dan niets, iets verliezen. Bovendien hebben zij familieleden over gans Europa, kan goed zijn dat die X morgen in Duitsland zit.

Terug naar “Huren”