Boete eisen

kvc23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Boete eisen

#1 , 01 dec 2020 22:23

Beste,

Wij hebben in feb2018 een appartement gehuurd, dit voor een periode van 3 jaar.

Na kleine schets van de situatie:
Wij zijn in 2018 in het pand getrokken waar de vorige huurder niet gekuist had tot zover dat hij tegen mij zij 'douche met uw slippers aan'. Ik was toen net 18 en redelijk naïv. Er was een plaatsbeschrijving ondertekening maar zelf nooit met de eigenaar rond geweest hier stond in welke kasjes van de huurbaas waren enz heel kort.

Nu 3 jaar verder en er liep redelijk wat mank in het app. Maar steeds hebben we de huisbuis tijdig laten weten wat er mis was (douche lekte, boiler veiligheidsventiel lekte, verstopping in wasbak van vorige huurder etc) nu werd ze na enige tijd zo kwaad op mij dat ze eiste dat ik eruit ging op 2 jaar in het contract. Dit zag ik niet zitten dus ben ik nog wat gebeleven soit... In okterber 2020 heb ik haar een mail gestuurd of we elkaar tegemoet konden komen in eventueel verbreking van het contract, waarop zij zij :'dat de 3 maanden opzeg moesten gerespecteerd worden tenzij er een andere huurder vlugger werd gevonden' . Ondertussen in november een ander app gevonden waar we in december 2020 gingen intrekken en zij had ondertussen al een nieuwe huurder voor 1 december. Ik had haar nog een mail gestuurd of alles dan ok was ondanks dat we maar 2 maanden opzeg hadden gedaan. Zij schreef terug in mail ' u mag het pand vroeger verlaten als er een nieuwe huurder in komt' nu 28nov2020 hebben wij heel het app gekuist. Er werd toen ook samen met de nieuwe huurder de overname van energie gedaan en tegelijkertijd was de huurbaas haar dochter bezig met de rondgang. Volgens haar dochter was alles ok en ze had een papiertje bij met voor iedere ruimte met ok/niet ok.

Ik herhaalde de vraag of zij schade had vastgesteld? Neen was haar antwoord maar ik heb een brief mee van mama zij ze. Waarin de brief stond dat we 1 maand huur als boete moesten betalen omdat we de opzeg termijn niet hebben gerespecteerd, verwijzend naar een clausule in het contract betreffend een 9jarig contract. De 1 maand huur zou dan van de waarborg getrokken worden en alles was ingevuld voor de papieren van de bank. Ik ben hier niet mee akkoord maar totaal van men melk verlaat ik het pand. Nu had ik de huurbaas toch een verzoenende mail gestuurd om de waarborg volledig te lossen samen met wat wetteksten over soorten contracten. Nu stuurt ze een mail terug dat er van alles aan het appartement kapot is en kilo's vet uit de afvoer heeft moeten halen, ik heb nooit een kopie gekregen van de rondgang van haar dochter.

Dus hier is men vraag: mag zijn 1maand boete vragen voor de 'niet gerespecteerde opzeg periode' ondanks schriftelijk akkoord?
Mag zij nu nog schade claims eisen ook al zit de nieuwe huurder hierin?

PS: bericht naar de dochter gestuurd voor een kopie of foto van haar blad te krijgen -> antwoord : u krijgt een foto eens de boete is betaald.

Mvg,

Kvc23

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NatD
Berichten: 427
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 dec 2020 00:53

Aangezien het een huurcontract korte duur van voor 2019 is, had je in principe het contract zelfs niet kunnen vroegtijdig verbreken. Had zij ook niet kunnen doen na die 2 jaar omdat ze zo kwaad was omdat je van alles meldde aan haar, als het effectief een contract van 3 jaar was.
De 1 maand schadevergoeding die ze eist, komt overeen met wat je zou betalen als je vervroegd een huurcontract van lange duur opzegt (dus 3 maand in het eerste jaar, 2 maand in het tweede jaar en 1 maand in het derde jaar).
Dus die 1 maand is heel billijk.

kvc23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 dec 2020 09:30

Het is geen mondeling akkoord, we hebben alles op mail staan, volgens de huurwet mag je een contract opzeggen als beide partijen een akkoord hebben en over kleine contracten spreken ze nooit over een vergoeding ( voor 2019)

Reclame

Terug naar “Huren”