Medehuurder gaat verhuizen, wijzigen van het contract

Franciscus
Juridisch actief: Nee

Re: Medehuurder gaat verhuizen, wijzigen van het contract

#16 , 05 nov 2020 15:59

Misschien toch ook eens de vraag of contract in Vlaanderen - Brussel of Wallonië is afgesloten voor een eigendom in die regio.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TimL
Topic Starter

#17 , 05 nov 2020 17:18

Misschien toch ook eens de vraag of contract in Vlaanderen - Brussel of Wallonië is afgesloten voor een eigendom in die regio.
In Vlaanderen.

freelance

#18 , 06 nov 2020 02:25

Vaststellingen :
1/ Huurcontract opgesteld in Vlaanderen .
2/ Huurcontract afgesloten na 1/1/2019 valt onder de Vlaamse huurwetgeving
3/ Huurcontract hoofdverblijfplaats .
4/ Huurcontract op naam van 2 personen , feitelijk samenwonend .
5/ Huur via bemiddeling agence
6/ Agence heeft de kosten voor plaatsbeschrijving aangerekend aan huurder(s)
7/ Voor zover bekend heeft huurder(s) niets bijkomend ondertekend bij agence , wat betreft zaken die niet rechtstreeks met het huren te maken hebben .

Oorspronkelijke vraagstelling :
Quote : "......... de agence die tevens ook onze syndicus is. Zij vertelden ons dat ik mij opnieuw kandidaat moet stellen en dat de eigenares dan moet beslissen als ik hier kan blijven wonen. "

Gelezen : copie van de brief van agence , gestuurd naar huurder .

Beoordeling :
Zonder te twijfelen aan de goede bedoelingen van de agence , in verband met " verandering van huurder " ( in hun bewoordingen :
" de huurder moet zich opnieuw kandidaat stellen ( sic ) , en de verhuurder moet beslissen of dit aanvaard wordt " )
Gezien de Vlaamse wetgeving , EN wat de wetgever zelf noemt een " vulgariserende toelichting " , samengevat in een brochure ; ( link staat in een andere post , van Franciscus als ik mij niet vergis )
lijkt er een grote discrepantie ( minstens grove onduidelijkheid ) te bestaan tussen deze " vulgariserende brochure " ( waar klaarblijkelijk agence zich op baseert ) , en de echte wetgeving .

De onduidelijkheid situeert zich juist op het punt waar de "vulgariserende " toelichting een potje maakt van de oorspronkelijke wetgeving waar het de huur betreft , gedaan door feitelijk samenwonende huurders . En de modaliteiten wanneer een van de huurders een huuropzeg geeft , en de consequenties daarvan voor de overblijvende huurder .

Naar mijn bescheiden mening heeft de opsteller van die vulgariserende toelichting niet eens de tweede graad met succes volbracht , en vermoedelijk de school verlaten op 15 jarige leeftijd .
( " Wat Vlaanderen doet doet het beter " .... zeker op het gebied van " vulgariserende toelichtingen " ) .

Decreet houdende bepalingen betreffende de huur van voor bewoning bestemde goederen of delen ervan (citeeropschrift: "Vlaams Woninghuurdecreet")
https://codex.vlaanderen.be/PrintDocume ... teerd=true
Artikel 52
Feitelijke samenwoning
§ 3. Een huurder kan de huurovereenkomst opzeggen ten persoonlijke titel onder de voorwaarden, vermeld in deze titel. De vergoeding, vermeld in artikel 20, § 1, tweede lid, en 21, § 2, tweede lid, is niet verschuldigd.

Artikel 20 gaat over de opzegging van de huurder .
Artikel 21 gaat over een overeenkomst van 3 jaar , als uitzondering op de overeenkomsten voor 9 jaar .
Beide artikelen niet van toepassing op de oorspronkelijke vraag
Vervolg wetgeving : Art. 52 paragraaf 3
De huurder, vermeld in het eerste lid, kan een nieuwe huurder voorstellen aan de verhuurder en de overblijvende huurder of huurders.

Hieruit volgt dat de huurder een mogelijkheid geboden wordt ( het woordje : KAN ) , maar dat die mogelijkheid geen verplichting inhoud ( iets wat KAN , MOET niet noodzakelijk ) .
Dit is de cruciale zinsnede , die de agence verkeerdelijk gebruikt om de overblijvende huurder op het verkeerde been te zetten : bevestigd door wat volgt :
Vervolg wetgeving Art. 52 paragraaf 3

Als geen nieuwe huurder wordt voorgesteld of geen nieuwe huurder wordt aanvaard door de verhuurder en de overblijvende huurder of huurders of na een rechterlijke beslissing, kan de verhuurder de huurder, vermeld in het eerste lid, gedurende zes maanden nadat hij geen huurder meer is, aanspreken voor de betaling van de huurprijs.

Hier laat de wetgever dus de mogelijkheid open dat er GEEN nieuwe huurder wordt voorgesteld .
Wat logisch is , want een huurder die ALLEEN wenst te wonen kan niet verplicht worden een nieuwe huurder te aanvaarden .
Maar dit heeft natuurlijk wel een juridische consequentie voor de vertrekkende huurder ( NIET voor de overblijvende huurder , en in praktijk , wanneer de overblijvende huurder de huur normaal blijft betalen , ook NIET voor de vertrekkende huurder .

Conclusie :
1/ De voorstellen van de agence zijn je reinste onzin , aangezien ze de wetgeving totaal negeren , of op zijn minst verkeerdelijk voorstellen .
2/ Eigenares heeft in deze niets te beslissen .
3/ U hoeft GEEN nieuw contract te hebben , laat staan nogmaals te betalen voor een plaatsbeschrijving ( plaatsbeschrijvings kosten die geacht worden GEDEELD te worden door huurder(s) EN eigenaar , maar u zult wellicht nooit kunnen bewijzen OF er kosten aangerekend zijn aan de eigenares ) .
4/ Wanneer de waarborg gesplitst wordt ten voordele van vertrekkende huurder , dien u wel het ontbrekende gedeelte ( van vertrekkende huurder ) bij te betalen .
5/ De kost van 181 euro slaat op het eerste gedeelte ( opmaken van nieuw contract ) , en dient totaal niet betaald te worden ( zelfs niet bij een nieuw huurcontract , aangezien deze kosten ten laste vallen van de verhuurder .
Art. 36
§ 1. De kosten en lasten met betrekking tot de uitoefening van zakelijke rechten op de woning vallen ten laste van de verhuurder, terwijl de kosten en lasten die te maken hebben met het gebruik van de gehuurde woning, voor rekening van de huurder vallen.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

TimL
Topic Starter

#19 , 12 nov 2020 14:03

Freelance, heel erg bedankt voor de duidelijke en correcte uitleg!
Voorlopig nog geen reactie ontvangen van de agence.

freelance

#20 , 13 nov 2020 00:36

You're welcome .

TimL
Topic Starter

#21 , 16 nov 2020 16:35

Dit is het antwoord van de Agence, nadat ik enkele zaken had aangehaald.
Wij worden toch verwacht de kosten te dragen? Volgens mij is dit nog niet helemaal correct?
Wat betreft de loonfiches en uw kandidatuur:

Wij als makelaar de deontologische plicht om de solvabiliteit van kandidaten na te gaan, hier kunnen wij niet onderuit.

Echter gezien uw goede betalingshistoriek konden wij van de eigenares intussen het akkoord ontvangen dat u eventueel alleen verder het contract zal verderzetten zonder verdere kandidaatstellingen.

Een éénzijdige kennisgeving van het vertrek van MEDEHUURDER kan, echter blijft MEDEHUURDER hierbij dan in principe wel nog aansprakelijk voor het betalen van de huurgelden of andere huurlasten (dit staat ook vermeld in deze publicatie van de overheid maar zijn ze vergeten melden) zolang deze niet (via een addendum of nieuw contract) ‘van het contract werd gehaald’.

Daarenboven werd er door jullie beiden (samen) een huurwaarborg betaald, deze werd geblokkeerd op jullie beide namen alsook deze van de eigenares.

Indien MEDEHUURDER zou vertrekken en u blijft bijvoorbeeld nog 5 jaar in het appartement en na die periode heeft u geen contact meer met MEDEHUURDER, dan zou u nooit meer uw waarborg kunnen vrijmaken gezien de handtekening van MEDEHUURDER ontbreekt zonder eventueel naar een vrederechter te stappen om deze vrij te geven zonder MEDEHUURDER zijn handtekening.

Praktisch wil dit dus zeggen dat, wanneer MEDEHUURDER vertrekt er volgende zaken zouden moeten gebeuren om uzelf en MEDEHUURDER veilig te stellen.

Opmaken van een nieuw addendum of een nieuw huurcontract (dit kunnen we dan bespreken wanneer het zover is)
Hierbij dient dan ook het addendum of het nieuwe huurcontract ter registratie aangeboden te worden.

Vrijmaken van de huurwaarborg met uw handtekening, die van MEDEHUURDER en die van de eigenaar.
En al dan niet de helft terug aan MEDEHUURDER geven, en u de andere helft bijpassen zodoende er opnieuw correct 3 maanden huurwaarborg kan geblokkeerd worden

Opnieuw blokkeren van de huurwaarborg op enkel uw naam en die van de eigenaar.

Voor de plaatsbeschrijving zijn er inderdaad 2 mogelijkheden,
ofwel wordt nu een plaatsvergelijking bij uittrede en een nieuwe plaatsbeschrijving bij intrede nieuwe opgemaakt waarbij MEDEHUURDER aansprakelijk wordt gesteld voor de helft van eventuele huidige schade,
ofwel neemt u dit integraal over en wordt de plaatsvergelijking dan bij uw eventueel later vertrek uitgevoerd
In uw geval denk ik dat het tweede geval de beste optie (en zonder bijkomende kosten is)

Gezien u in dit geval de opdrachtgever bent waarbij wij bovenstaande zaken dienen uit te voeren, dan vallen deze bemiddelingskosten ten uwe laste, deze bedragen in dit geval € 181,50.

freelance

#22 , 17 nov 2020 02:30

Agence is dus reeds aan het bijdraaien op een cruciaal punt .
Ik overloop de brief :

" Wat betreft de loonfiches en uw kandidatuur:
Wij als makelaar de deontologische plicht om de solvabiliteit van kandidaten na te gaan, hier kunnen wij niet onderuit. "

** Wat hebben loonfiches en solvabiliteit hier mee te maken ? Helemaal niets .
Deze zult u vermoedelijk al in het begin gevraagd geweest zijn , bijgevolg is uw solvabiliteit voldoende aangetoond . Het is niet de bedoeling dat zulks om de zoveel jaar moet herhaald worden . U BLIJFT nog steeds de huurder , ook al verdwijnt er een huurder . En het is ook NIET zo dat u nu opeens een " kandidaat huurder " wordt .

" Echter gezien uw goede betalingshistoriek konden wij van de eigenares intussen het akkoord ontvangen dat u eventueel alleen verder het contract zal verderzetten zonder verdere kandidaatstellingen."
** Dat spreekt toch vanzelf . Als eigenares niet zou akkoord gaan moet ze u een wettelijke opzeg geven .

" Een éénzijdige kennisgeving van het vertrek van MEDEHUURDER kan, echter blijft MEDEHUURDER hierbij dan in principe wel nog aansprakelijk voor het betalen van de huurgelden of andere huurlasten (dit staat ook vermeld in deze publicatie van de overheid maar zijn ze vergeten melden) zolang deze niet (via een addendum of nieuw contract) ‘van het contract werd gehaald’. "
** Dit is hier voordien reeds besproken , en op deze passage valt dan ook niets op aan te merken .

"Indien MEDEHUURDER zou vertrekken en u blijft bijvoorbeeld nog 5 jaar in het appartement en na die periode heeft u geen contact meer met MEDEHUURDER, dan zou u nooit meer uw waarborg kunnen vrijmaken gezien de handtekening van MEDEHUURDER ontbreekt zonder eventueel naar een vrederechter te stappen om deze vrij te geven zonder MEDEHUURDER zijn handtekening. "
** Daar hebben ze inderdaad een punt . Handtekeningen zijn cruciaal .
Dus om de huurwaarborg uit te splitsen , zullen handtekeningen van beide huurders EN verhuurder nodig zijn .
Intussen denk ik niet dat het onmogelijk zal zijn om reeds op voorhand uw deel van de waarborg op te trekken naar 100% .
Als de waarborg op een rekening staat op uw beider naam bij een bankinstelling , dan moet het kunnen dat u naar de bank stapt MET de handtekening van verhuurder , waarbij de bank dan één partij uitbetaald , en u terzelfdertijd uw deel verhoogt .

" Opmaken van een nieuw addendum of een nieuw huurcontract (dit kunnen we dan bespreken wanneer het zover is)
Hierbij dient dan ook het addendum of het nieuwe huurcontract ter registratie aangeboden te worden. "

** Addendum moet voldoende zijn . Laat u niet pushen tot een nieuw contract .
Het zou niet slecht zijn het addendum ter registratie aan te bieden , maar hoe dan ook zijn de registratie rechten NIET ten uwen laste .

Verdere passages over huurwaarborg zijn OK

" Voor de plaatsbeschrijving zijn er inderdaad 2 mogelijkheden,
ofwel wordt nu een plaatsvergelijking bij uittrede en een nieuwe plaatsbeschrijving bij intrede nieuwe opgemaakt waarbij MEDEHUURDER aansprakelijk wordt gesteld voor de helft van eventuele huidige schade,
ofwel neemt u dit integraal over en wordt de plaatsvergelijking dan bij uw eventueel later vertrek uitgevoerd
In uw geval denk ik dat het tweede geval de beste optie (en zonder bijkomende kosten is) "

** Als uw medehuurder geen overdreven schade aangericht heeft , dan is optie 2 inderdaad de beste .

En hier zit de angel op het einde :
" Gezien u in dit geval de opdrachtgever bent waarbij wij bovenstaande zaken dienen uit te voeren, dan vallen deze bemiddelingskosten ten uwe laste, deze bedragen in dit geval € 181,50. "
** Opdrachtgever van WAT ? Hebt u een OPDRACHT gegeven aan de agence ?
Voor zover ik begrijp heeft uw medehuurder opzeg gegeven , en niet u .
Voor zover ik begrijp wil uw medehuurder de helft van de waarborg terug ( wat hun goed recht is , maar dit is geen OPDRACHT van u ) .
Voor zover ik begrepen heb ( nogmaals ) wil de medehuurder hun naam uit het contract . Dit is geen opdracht van U .

Bemiddelingskosten ( waarvoor u niet eens de opdrachtgever bent ) zijn hoe dan ook voor de verhuurder . ( nog steeds Art. 36 - de bemiddeling is een zakelijk recht op de woning , en bijgevolg voor de verhuurder ) .
Er is evenwel ook een Art . 11 (zie hieronder ) , maar daar zou ik in eerste instantie geen gewag van maken , en wachten hoe agence op Art. 36 reageert .

Laat de agence vriendelijk weten dat u met dit en dit ( citeer ) kunt akkoord gaan .
Laat hen tenslotte weten , dat volgens Art 36 Vlaams Woning huurdecreet , u niet akkoord bent met de aangehaalde kosten .

Noteer tevens , dat niemand u kan verplichten een tussentijdse plaatsbeschrijving te aanvaarden , of te tekenen . ( en zolang er geen nieuw contract opgesteld wordt , zou een plaatsbeschrijving bij vertrek medehuurder een tussentijdse zijn , wat hooguit zou kunnen op UW vraag , indien er onenigheid zou bestaan tussen u en medehuurder ) .

Artikel 11. (01/01/2019- ...)

De registratieverplichting en de kosten van huurbemiddeling

De verplichting van de registratie van de huurovereenkomst en de plaatsbeschrijving rust op de verhuurder. De kosten die verbonden zijn aan een eventueel laattijdige registratie, zijn volledig te zijnen laste.

Elk beding dat de kosten voor de bemiddeling door een derde voor de verhuring van het onroerend goed ten laste van de huurder legt, is verboden, tenzij de huurder de opdrachtgever van de bemiddelingsopdracht is.t

Wanneer de agence zich uitdrukkelijk daar op beroept , dan kunt u best beiden als opdrachtgever aanhalen , en de kosten delen . Maar zeker niet U alleen .
Hoogstwaarschijnlijk zal agence een kost willen aanrekenen die eigenlijk slaat op een volledig nieuw contract + registratie van een nieuw contract + plaatsbeschrijving . Een addendum opstellen, en laten registreren kan nooit 180 euro kosten .

freelance

#23 , 17 nov 2020 02:35

Discuteer helemaal niet over een nieuw huurcontract , daar dit totaal niet aan de orde is .
Als ze daar toch mee afkomen , zeg dan gewoon dat U toch de huurder bent , en dit reeds sinds 2019 .

TimL
Topic Starter

#24 , 17 nov 2020 20:46

En hier zit de angel op het einde :
" Gezien u in dit geval de opdrachtgever bent waarbij wij bovenstaande zaken dienen uit te voeren, dan vallen deze bemiddelingskosten ten uwe laste, deze bedragen in dit geval € 181,50. "
** Opdrachtgever van WAT ? Hebt u een OPDRACHT gegeven aan de agence ?
Voor zover ik begrijp heeft uw medehuurder opzeg gegeven , en niet u .
Voor zover ik begrijp wil uw medehuurder de helft van de waarborg terug ( wat hun goed recht is , maar dit is geen OPDRACHT van u ) .
Voor zover ik begrepen heb ( nogmaals ) wil de medehuurder hun naam uit het contract . Dit is geen opdracht van U .
Bedoelt u met deze laatste 2 zinnen dat ze wel kosten kunnen aanrekenen aan mijn medehuurder? Of bedoelt u met U ons beide?
Ik wil sterk in mijn schoenen staan want de agence heeft niet zo'n goede naam.

freelance

#25 , 18 nov 2020 14:28

Ik kan hier helaas geen pasklaar antwoord op geven , omdat de brief van agence een administratieve brief is ( er wordt nergens een wetgeving geciteerd ) ; waarbij ze over een aantal zaken rond de pot draaien , of er op zijn minst een draai aan geven die in HUN voordeel uitkomt .
Ik weet ook niet met zekerheid aan WIE de brief gericht is ( alhoewel ze in de eerste persoon spreken - namelijk " u " - en niet in het meervoud ) .
Het kan belangrijk zijn te weten aan wie de brief geadresseerd is . Aan " u " of aan beiden .
Als de brief aan beiden gericht is , of aan beiden verstuurd ; dan lijkt het mij dat beiden veronderstelt worden de kosten te dragen .

Juridisch gezien , zou agence zich kunnen baseren op Art. 11 waarbij " een huurder een opdracht gegeven heeft voor een bemiddeling " .
Strict genomen is een aanpassing van het huurcontract ( schrappen van een huurder ) een bemiddelingsopdracht . ( voor de huurder , indien de huurder dit aangevraagd heeft )
Vraag is of daarvoor 180 euro moet aangerekend ? ( of dat die 180 euro bedoeld is voor een veel ruimere opdracht - nl. de interpretatie die ZIJ er willen aan geven , iets wat ze momenteel nog niet helemaal duidelijk maken ) .

In uw tegenreactie zou ik aanraden , gewoon Art. 36 aan te halen , omdat dit het meest voordelig uitvalt voor u ( beiden ) .

Art. 36 Verrekening kosten en lasten
§ 1. De kosten en lasten met betrekking tot de uitoefening van zakelijke rechten op de woning vallen ten laste van de verhuurder, terwijl de kosten en lasten die te maken hebben met het gebruik van de gehuurde woning, voor rekening van de huurder vallen.

Een aanpassing van het contract is niet iets wat met het " gebruik van de woning " te maken heeft .
Dan is het aan de agence om dat te aanvaarden , of te verwerpen ( en zich dan te baseren op Art. 11 ) .
Proberen staat vrij .

Terug naar “Huren”