Verlenging huur

tdeprez
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verlenging huur

#1 , 06 nov 2020 14:38

Beste

Na veel opzoekwerk is het toch nog niet helemaal duidelijk wat ik nu moet doen om mijn huurcontract met maximaal 2 jaar te verlengen. Het betreft een contract van korte duur afgesloten voor de periode van 1 jaar lopend van 01/02/2020 tot 01/02/2021.

Op de ene website lees ik dat ik moet mijn opzeg doen en dan nieuw contract aangaan, andere website zegt als ik niets onderneem dit contract automatisch met dezelfde duur verlengd wordt maar een andere site zegt dan weer dat het stilzwijgend direct 9 jaar word.

Graag wat verduidelijking hierbij aangezien ik al te laat ben om nog een opzeg te kunnen geven, had dit liever gedaan maar ben de termijn van 3 maanden vooraf al voorbij.

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK

#2 , 06 nov 2020 14:49

als huurder noch verhuurder iets ondernemen wordt het automatisch een negenjarig contract, met als startdatum 01/02/2020.

Als je dat te lang vindt, dan moet je actie ondernemen.

bosprocureur

#3 , 06 nov 2020 15:15

Maar die actie is eigenlijk heel eenvoudig.

U mag immers altijd opzeggen met een vooropzeg van drie maand, zonder vergoeding. En de begindatum blijft dezelfde als uw lopend contract, zodat ook eventuele indexaties werken met die referentiedatum

Reclame

bosprocureur

#4 , 06 nov 2020 18:05

't is nochtans eenvoudig.

In zijn eerste post stelt TS dat hij "zijn huurcontract" met maximaal twee jaar wil verlengen.
Iets verder heeft hij het over "mijn opzeg doen", en dat hij daarvoor te laat is....
Het staat er niet met zoveel woorden in, maar de gebruikte taal wijst voor mij naar een huurder.
En daarop heb ik verder geborduurd.

TS heeft nu dus een contract van 9 jaar, dat hij wil opzeggen uiterlijk tegen 01/02/2022 , althans volgens wat hij schrijft.
En dat kan perfect, mits een opzeg van drie maand te geven, uiterlijk eind oktober 2021 om tijdig te zijn. Als hij het niet wil vergeten, kan hij dat nu al verzenden...
Gezien hij opzegt tegen het einde van het derde jaar, is de kans groot dat hij geen vergoeding moet betalen (zelfs hier op het forum circuleren twee interpretaties omtrent de juiste datum waarop zo'n contract eindigt, dus 31 oktober om 24,00 u of 1 november om 0,00 u :) )

Franciscus

#5 , 06 nov 2020 19:35

Waar staat dat hij verhuurder is?

Franciscus

#6 , 06 nov 2020 22:25

En dan wordt het moeilijk om een correct antwoord te geven dus aan TS wat is het nu?

NatD

#7 , 07 nov 2020 00:25

't is nochtans eenvoudig.

In zijn eerste post stelt TS dat hij "zijn huurcontract" met maximaal twee jaar wil verlengen.
Iets verder heeft hij het over "mijn opzeg doen", en dat hij daarvoor te laat is....
Het staat er niet met zoveel woorden in, maar de gebruikte taal wijst voor mij naar een huurder.
En daarop heb ik verder geborduurd.

TS heeft nu dus een contract van 9 jaar, dat hij wil opzeggen uiterlijk tegen 01/02/2022 , althans volgens wat hij schrijft.
En dat kan perfect, mits een opzeg van drie maand te geven, uiterlijk eind oktober 2021 om tijdig te zijn. Als hij het niet wil vergeten, kan hij dat nu al verzenden...
Gezien hij opzegt tegen het einde van het derde jaar, is de kans groot dat hij geen vergoeding moet betalen (zelfs hier op het forum circuleren twee interpretaties omtrent de juiste datum waarop zo'n contract eindigt, dus 31 oktober om 24,00 u of 1 november om 0,00 u :) )

Correct, alleen een jaartje opschuiven, bosprocureur ... Aangezien contract gestart is op 01/02/2020, moet hij opzeggen uiterlijk tegen 01/02/2023 (2020 + 3 = 2023) enz .... ;)

mava105

#8 , 07 nov 2020 10:54

mijn huurcontract met maximaal 2 jaar te verlengen.
Hieruit maak ik op dat TS een huurder is. Een verhuurder zou dat helemaal anders formuleren

bosprocureur

#9 , 07 nov 2020 11:05

Correct, alleen een jaartje opschuiven, bosprocureur ... Aangezien contract gestart is op 01/02/2020, moet hij opzeggen uiterlijk tegen 01/02/2023 (2020 + 3 = 2023) enz .... ;)

:oops: :oops: Klopt . Dat komt ervan als je gaat tellen op de manier van 20 / 21 / 22.... Hogere wiskunde is duidelijk niet aan mij besteed. :oops: :oops:

Terug naar “Huren”