Medehuurder gaat verhuizen, wijzigen van het contract

TimL
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Medehuurder gaat verhuizen, wijzigen van het contract

#1 , 26 okt 2020 20:45

Mijn medehuurder gaat binnenkort verhuizen en daar zijn wij beiden in overeen gekomen dat ik hier dan ook blijf wonen.
Dit hebben wij voorgelegd aan de agence die tevens ook onze syndicus is. Zij vertelden ons dat ik mij opnieuw kandidaat moet stellen en dat de eigenares dan moet beslissen als ik hier kan blijven wonen. Dit is vermoedelijk perfect legaal en in orde. Ook de waarborg wordt dan aangepast.
Daar komt nu bij dat de agence daar 200 euro administratieve kost wil voor aanrekenen. Is dit legaal of kan ik dit weigeren? Het gaat enkel over het opnieuw afdrukken van het contract en de waarborg vrijgeven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 27 okt 2020 02:02

Over welk soort huurovereenkomst spreken we ? ( hoofdverblijfplaats , tweede verblijf , studentenkamer ..... )
Wie staat omschreven onder " huurder " ?
( Medehuurder , uzelf of beiden )
Wat is uw juridische verhouding met medehuurder ( gehuwd - wettelijk samenwonend - geen van beide )
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

TimL
Topic Starter

#3 , 30 okt 2020 18:59

Over welk soort huurovereenkomst spreken we ? ( hoofdverblijfplaats , tweede verblijf , studentenkamer ..... )
Wie staat omschreven onder " huurder " ?
( Medehuurder , uzelf of beiden )
Wat is uw juridische verhouding met medehuurder ( gehuwd - wettelijk samenwonend - geen van beide )
Dit gaat over een hoofdverblijfplaats, wij zijn beiden huurder in het contract. Ik heb geen juridische verhouding met de medehuurder.

Reclame

Franciscus

#4 , 30 okt 2020 20:26

1En contract van wanneer? Normaal blijft diegene die er woon bij hoofdverblijfplaats er wonen..http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
https://www.woninghuur.vlaanderen/sites ... aatsen.pdf

Contract van voor 1.1.2019
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

freelance

#5 , 31 okt 2020 00:10

Akkoord met Franciscus .
Als u vermeld staat in het contract als huurder , en bovendien hoofdverblijfplaats , dan blijft het huidige contract lopen , onder dezelfde voorwaarden .
** U moet zich niet opnieuw kandidaat stellen , en eigenares moet het bestaande contract naleven .
**Waarborg blijft dezelfde , of mag in elk geval niet nadelig worden voor u .
** Agence kan geen bijkomende kosten rekenen .
Art. 36. Verrekening kosten en lasten
§ 1. De kosten en lasten met betrekking tot de uitoefening van zakelijke rechten op de woning vallen ten laste van de verhuurder,

Als het de bedoeling mocht zijn , dat vertrekkende huurder hun deel van de ingebrachte waarborg terug willen , zult u een onderhandse regeling moeten treffen met die medehuurder .

TimL
Topic Starter

#6 , 31 okt 2020 02:16

Akkoord met Franciscus .
Als u vermeld staat in het contract als huurder , en bovendien hoofdverblijfplaats , dan blijft het huidige contract lopen , onder dezelfde voorwaarden .
** U moet zich niet opnieuw kandidaat stellen , en eigenares moet het bestaande contract naleven .
**Waarborg blijft dezelfde , of mag in elk geval niet nadelig worden voor u .
** Agence kan geen bijkomende kosten rekenen .
Art. 36. Verrekening kosten en lasten
§ 1. De kosten en lasten met betrekking tot de uitoefening van zakelijke rechten op de woning vallen ten laste van de verhuurder,

Als het de bedoeling mocht zijn , dat vertrekkende huurder hun deel van de ingebrachte waarborg terug willen , zult u een onderhandse regeling moeten treffen met die medehuurder .
De medehuurder wil zijn naam uit het contract. Moet er dan niet opnieuw een huurder gekozen worden door de eigenaar?

freelance

#7 , 31 okt 2020 13:42

Als medehuurder naam uit contract wil , kan huurcontract aangepast worden , mits akkoord van partijen .
Dit wil nog niet zeggen dat U daarvoor kosten kunnen aangerekend , aangezien er voor u , als bestaande huurder niets veranderd , en u niet de veroorzaker van die eventuele kosten bent .
En aangezien u beweert van huurder te zijn in het contract , moet er zo wie zo geen nieuwe huurder " gekozen " worden door eigenaar .
Als u geen huuropzeg ingediend hebt , blijft het contract doorlopen .

TimL
Topic Starter

#8 , 31 okt 2020 15:58

Ik zie in de wet dat mijn mede-huurder na opzeg dan wel nog 6 maand aansprakelijk blijft voor de huur. Kan ik dit oplossen door een schriftelijk overeenkomst met hem dat hij niet meer aansprakelijk is? En die dan bij het contract te hangen.

Franciscus

#9 , 31 okt 2020 17:00

En gaat u de volledige huur betalen?
Wat waarborg betreft dan dient naam en handtekening vertrekker wel verwijderd te worden de huurwaarborg en dient u dat bedrag bij te storten en daar moer de verhuurder wel meewerken dient zijn akkoord te geven door mee terug te tekenen.
Waarom afstand doen van de zekerheid dat medehuurder nog 6 maanden moet betalen.
Hoe gaan de kosten van de verhuurperiode vertrekker verrekend worden? Kan misschien wel een jaar duren in een appartementsgebouw vb.

TimL
Topic Starter

#10 , 31 okt 2020 18:16

Ik ga inderdaad de huur betalen omdat ik hier dan alleen woon. Hij vertrekt eind december uit het appartement en de koste worden op het einde van het jaar berekend.

LennieK

#11 , 04 nov 2020 15:14

Geen nieuw contract tekenen, de vertrekkende huurder doet gewoon zijn opzeg in persoonlijke naam en u blijft. (vergeet niet om de vertrekkende huurder een opzegbrief te laten versturen!). Vertrekkende huurder blijft inderdaad nog 6 maand aansprakelijk voor eventuele betalingen van huur. Daar kan u niets aan veranderen, dat is een wettelijke regeling tussen vertrekkende huurder en eigenaar.

Heeft u binnenkort een nieuwe huisgenoot, vraag dan om die toe te voegen aan het huurcontract als huurder. Dit mag de eigenaar in principe weigeren, maar ik zie niet in waarom ze dat zouden doen. Altijd beter om 2 personen hoofdelijk en ondeelbaar gehouden aan de huurdersverplichtingen te hebben dan slechts eentje.

Dit alles in veronderstelling dat u huurcontract binnen het huurdecreet valt, maw getekend werd na 01/01/2019

TimL
Topic Starter

#12 , 05 nov 2020 09:47

Dit is wat de agence mij stuurt als ik hen voor inlichtingen vroeg. Dit is allemaal gelogen veronderstel ik?
Beste,

Indien 1 van beide partijen van het contract wenst dient er het een en het ander te gebeuren.

In eerste instantie dienen wij uw kandidatuur (op uw naam alleen) opnieuw voor te leggen aan de eigenaar. Indertijd werd jullie kandidatuur namelijk goedgekeurd op basis van beide personen. Nu gaat het om een nieuwe situatie en dient de eigenares aldus opnieuw haar akkoord hieromtrent te geven. Hieruit vloeien er twee mogelijke situaties uit voort:

Eigenares gaat akkoord met uw kandidatuur:
Er wordt een nieuw contract opgemaakt op uw naam, met hieraan gekoppeld een nieuwe waarborg (3 maand huurwaarborg, dewelke u dient te volstorten bij ondertekening nieuw contract).
De plaatsbeschrijving van intrede wordt overgenomen, enkel wordt deze aangepast naar uw gegevens.

Na betaling van uw waarborg kunnen we pas overgaan tot vrijgave van de waarborg dewelke geblokkeerd staat op jullie beide namen. Jullie zullen 1 rekeningnummer dienen op te geven waarop de waarborg terug mag gestort worden.

Het nieuwe huurcontract en nieuwe plaatsbeschrijving worden geregistreerd.

Voor dit alles wordt er wel een administratieve kost aangerekend van € 181,50.

Eigenares gaat niet akkoord met uw kandidatuur:
Daar het gaat om een nieuwe kandidaatstelling kan de eigenares deze alsook weigeren. Indien deze geweigerd wordt zijn er alsnog twee mogelijkheden:

Ofwel laat u het huidige contract verder lopen. Mede-huurder blijft dan wel verder hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de huur (moest u deze verplichting niet nakomen, dient Daan deze te volstorten).
Of jullie geven beiden jullie opzeg van 3 maanden, rekening houdende met schadevergoeding voor vroegtijdige opzeg

LennieK

#13 , 05 nov 2020 11:06

wanneer is uw huurcontract ondertekend?

freelance

#14 , 05 nov 2020 14:27

Dit is wat de agence mij stuurt als ik hen voor inlichtingen vroeg. Dit is allemaal gelogen veronderstel ik?
Beste,

Indien 1 van beide partijen van het contract wenst dient er het een en het ander te gebeuren.

In eerste instantie dienen wij uw kandidatuur (op uw naam alleen) opnieuw voor te leggen aan de eigenaar. Indertijd werd jullie kandidatuur namelijk goedgekeurd op basis van beide personen. Nu gaat het om een nieuwe situatie en dient de eigenares aldus opnieuw haar akkoord hieromtrent te geven. Hieruit vloeien er twee mogelijke situaties uit voort:

Eigenares gaat akkoord met uw kandidatuur:
Er wordt een nieuw contract opgemaakt op uw naam, met hieraan gekoppeld een nieuwe waarborg (3 maand huurwaarborg, dewelke u dient te volstorten bij ondertekening nieuw contract).
De plaatsbeschrijving van intrede wordt overgenomen, enkel wordt deze aangepast naar uw gegevens.

Na betaling van uw waarborg kunnen we pas overgaan tot vrijgave van de waarborg dewelke geblokkeerd staat op jullie beide namen. Jullie zullen 1 rekeningnummer dienen op te geven waarop de waarborg terug mag gestort worden.

Het nieuwe huurcontract en nieuwe plaatsbeschrijving worden geregistreerd.

Voor dit alles wordt er wel een administratieve kost aangerekend van € 181,50.

Eigenares gaat niet akkoord met uw kandidatuur:
Daar het gaat om een nieuwe kandidaatstelling kan de eigenares deze alsook weigeren. Indien deze geweigerd wordt zijn er alsnog twee mogelijkheden:

Ofwel laat u het huidige contract verder lopen. Mede-huurder blijft dan wel verder hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de huur (moest u deze verplichting niet nakomen, dient Daan deze te volstorten).
Of jullie geven beiden jullie opzeg van 3 maanden, rekening houdende met schadevergoeding voor vroegtijdige opzeg
Er is hier al verschillende keren gevraagd naar de datum van het huurcontract .
Dit , omdat het belangrijk kan zijn , om bovenstaande brief van de agence te beoordelen .
Indien het contract opgesteld werd NA 1/1/2019 dan zou brief agence daarop kunnen gebaseerd zijn , wat niet wil zeggen dat deze aanbevelingen ( van agence ) de ENIGE mogelijkheden zijn .
Wat de aangerekende kosten betreft van euro 181, 50 , hangt het ervan af of u ZELF ( of medehuurder ) indertijd de agence opdrachten gegeven heeft om onkosten te maken ( of in die zin iets ondertekend heeft ) ; zoniet kan de agence u geen kosten aanrekenen . , aangezien de kosten en lasten met betrekking tot de zakelijke rechten voor de verhuurder zijn .
De huurder is alleen gehouden de kosten en lasten te betalen die te maken hebben met het ( praktische ) gebruik van de woning .
Dit was voor 1/1/2019 zo , en is nog steeds zo ( tenzij de huurder(s) een overeenkomst met agence zouden getekend hebben , waarin anders bepaald ) .

Indien het huurcontract dateert van voor 1/1/2019 dan slaat de brief van agence nergens op .
De datum van het huurcontract kan ook belangrijk zijn , in het licht van een opzegging en vergoeding : gezien het agence daar op alludeert . ( quote : " Of jullie geven beiden jullie opzeg van 3 maanden, rekening houdende met schadevergoeding voor vroegtijdige opzeg " )

TimL
Topic Starter

#15 , 05 nov 2020 15:53

Mijn contract is ondertekend op 31/01/2019 en we zijn feitelijk samenwonend.
Ik neem aan dat het stuk dat de agence schrijft over goedkeuring van de eigenaar totaal niet correct is?
Wij hebben enkel een papier ondertekend waarmee we aangeven de plaatsbeschrijving (die de agence heeft gedaan) betaald te hebben.
Die kost van 180 euro is dan voor de verhuurder als ik het goed begrijp?

Terug naar “Huren”