Opzegging huurcontract korte duur! wat moet ik doen?

gicasso
Topic Starter

Opzegging huurcontract korte duur! wat moet ik doen?

#1 , 12 okt 2009 19:34

Vanaf 01/11/2008 huur ik een appartement met een huurcontract van drie jaar.
Wegens omstandigheden moet ik de huur van het appartement opzeggen.
De verhuurder beweerd nu dat ik een boete moet betalen van 'drie maand huur' + nog eens drie maand huur betalen vanaf de datum van opzegging.
Klopt dit verhaal en wat kan ik doen om de kosten te verminderen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 12 okt 2009 20:59

Een contract van bepaalde duur wordt geacht beide partijen te garanderen dat het pand gedurende die periode verhuurd is. De wet bepaald dan ook zeer specifiek dat de gewone opzegprocedures in die instantie niet gelden. In theorie wil dit dus zeggen dat uw verhuurder u kan dwingen het huidige contract uit te doen.

Er zijn theoretisch drie mogelijkheden om een dergelijk contract te verbreken:

- in het contract van bepaalde duur zijn zeer expliciet opzeggingsvoorwaarden en procedures opgenomen die onbetwistbaar slaan op het contract van korte duur en die niet deel uitmaken van de opzeggingsprocedures voor een 3-6-9 (de meeste contracten zijn standaard in die zin dat ze clausules bevatten die de eigenaar en huurder laten bepalen welk type van contract het wordt. De clausules met opzeggingsmogelijkheden voor de 3-6-9 optie slaan dan niet op de clausule voor een contract van bepaalde duur)

- U kan voor de vrederechter overmacht aantonen en hem verzoeken het contract te verbreken. Dit zal praktisch nooit worden uitgesproken zonder een schadevergoeding voor de eigenaar (meestal zal die in opzeg en wederverhuring samen de 6 maanden benaderen.).

- U maakt een onderling akkoord met de eigenaar.

De verhuurder heeft u hier reeds een voorstel gedaan dat me voor het verbreken van een contract van bepaalde duur billijk lijkt, namelijk een klassieke opzegperiode van drie maanden en een verbrekingsvergoeding van drie maanden. U kan eventueel aan de verhuurder het volgende tegenvoorstel doen:

- zowiezo akkoord met de drie maanden opzeg.(hier kan praktisch onmogelijk omheen)

- zelf kandidaat-huurders zoeken en de verbrekingsvergoeding beperken tot 1 maand als compensatie voor het opstellen van nieuwe contracten, plaatsbeschrijving en het geloop voor de huurwaarborg, als u huurders vindt die acceptabel zijn voor de verhuurder binnen de periode van de opzeg.

Dat is een voorstel dat ikzelf van bepaalde huurders in het huidige economische klimaat zou aanvaarden. Zorg er dan wel voor dat het pand spic en span is.

veel geluk.

Reclame

Terug naar “Huren”