Geschil huurwaarborg

MonsieurJean
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Geschil huurwaarborg

#1 , 02 sep 2020 20:34

Bondige vraag:
De verhuurder wil na afloop van de huurperiode heel wat van de waarborg afhouden omwile van "schade", dat volgens ons onder normale gebruiksschade valt.
  • Zijn onderstaande schadepunten gebruiksschade of niet?
  • De verhuurder vraagt (nu we de sleutels al overhandigd hebben onder mondeling akkoord dat alles in orde was) om alsnog een uittredende plaatsbeschrijving te doen, moeten we hierop ingaan?
  • Wat als we niet tot een akkoord komen en de volgende huurders betrekken het pand?
  • Wat als de verhuurder niet tekent voor de vrijgave van de waarborg?
Uitvoerige beschrijving:
Mijn vriendin en ik huurden gedurende 3 jaar een rijwoning in het centrum van Leuven. Er werd een plaatsbeschrijving opgemaakt aan het begin van de huurperiode. Aan het einde van de huurperiode werd er rondgegaan met de verhuurder om de schade te bekijken. Hij stelde voor om dit onderling te doen en slechts een officiële plaatsbeschrijving te laten doen wanneer er een geschil zou zijn. Wij gingen hiermee akkoord. Na de rondgang had hij wel wat (bedenkelijke) punten opgelijst, maar bevestigde mondeling dat hij het zo zou laten omdat we goede huurders geweest zijn en het pand proper gepoetst hebben achtergelaten. Wij overhandigden hem vervolgens de sleutels. Dat was twee dagen geleden, vandaag kwam hij hierop terug. Hij wil nu € 750 achterhouden van de waarborg, wat we zeer veel vinden om eerst niets te moeten betalen. De schade die er vastgesteld werd:
  • Strepen op de muur en putjes in de muur van kaders, een schap, ...
  • Een putje in een natuurstenen trapje
  • Het schermpje van de thermostaat dat het niet goed meer doet (hij beweert dat we te hard op de knopjes gedrukt hebben, maar we hebben deze amper gebruikt)
  • Kalkaanslag in de ziften van de kranen
  • Vetplekken op het stenen terras (van een bbq, het kuisen van een fiets, ...)
  • Schade aan een MDF deurstijl (van langs te lopen met een fiets, akkoord, deurstijl kost € 15)
  • Waterschade aan twee MDF plinten (douche en wasmachine, MDF plint kost € 2.5 per meter)
We zijn akkoord met enkele van bovenstaande punten, maar zeker niet allemaal. In het huurcontract staat dat er rekening gehouden wordt met "wat beschadigd zou zijn door normaal gebruik of sleet". Volgens ons vallen toch minstens enkele van bovenstaande punten hieronder en is € 750 buitensporig veel.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 02 sep 2020 21:07

Om te antwoorden op uw vragen:
Zijn onderstaande schadepunten gebruiksschade of niet?
De punten die u onderaan opsomt, lijken mij punten te zijn die je inderdaad als huurder dient te betalen / te laten afhouden van de waarborg.
De verhuurder vraagt (nu we de sleutels al overhandigd hebben onder mondeling akkoord dat alles in orde was) om alsnog een uittredende plaatsbeschrijving te doen, moeten we hierop ingaan?
Nee, de verhuurder heeft zijn kans als het ware gehad.
Wat als we niet tot een akkoord komen en de volgende huurders betrekken het pand?
Pech voor de verhuurder in dat geval.
Wat als de verhuurder niet tekent voor de vrijgave van de waarborg?
Een ticketje naar de vrederechter.

Nu: er heeft geen uittredende plaatsbeschrijving plaatsgevonden.
Dat is in het nadeel van de verhuurder.
Er nu nog eentje doen, is niet correct: de mogelijkheid is er immers dat er derden in het pand geweest zijn terwijl u niet meer verantwoordelijk was.
Dus op zich kan de verhuurder heel moeilijk bewijzen dat die schade door u toegebracht is.

Maar... Als ik die puntjes lees, is dat inderdaad schade die u moest herstellen, ik zie de verhuurder niets aanrekenen dat niet door de beugel kan.
Over de prijs valt er wel te discuteren, welke bedragen kleeft de verhuurder overal op?

MonsieurJean
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 sep 2020 22:58

Bedankt voor uw inzichten. Hiermee ben ik al heel wat verder geholpen.
Ik lees vaak op fora dat de kost van het opnieuw verven voor de verhuurder is.
Is dat dan niet zo? We hebben namelijk ook alle putjes terug opgevuld.
Over de prijs valt er wel te discuteren, welke bedragen kleeft de verhuurder overal op?
Hij heeft ons geen kostenverdeling toegestuurd, enkel een totaalbedrag.
Hier zal echter heel wat verf bij zitten, vermoed ik. Ik vraag de prijsverdeling op.
Als er nog andere inzichten of adviezen zijn, hoor ik ze graag.

Reclame

Terug naar “Huren”