Wij huren een appartement in Antwerpen.
Huurcontract van 9 jaar, begonnen in december 2017.
Altijd correct betaald etc.
De plaatsbeschrijving is nooit ondertekend (niet opgesteld door een expert). Bijgevolg is die ook niet geregistreerd, net als het huurcontract.
Wij zitten nu dus kort voor het verstrijken van het derde huurjaar. Nu willen we graag opzeggen, echter met een termijn van 2 ipv 3 maanden.
De verhuurder geeft echter (mondeling) aan de huurwaarborg niet vrij te geven. (Die zit vast bij de bank.)
Er is een lichte beschadiging aan het werkblad van de keuken. Niet groot, maar kans bestaat dat het hele blad vervangen moet worden...
Dit zou eventueel van de huurwaarborg kunnen getrokken worden, daar hebben we in principe ook geen problemen mee. Wij hebben de schade toegebracht en willen ook niet onder die verantwoordelijkheid uit.
Wat we echter niet willen, is dat de volledige huurwaarborg geblokkeerd wordt, met dat werkblad als eventuele drogreden.
We zijn niet van plan om echt naar de vrederechter oid te stappen, daar zijn meer kolen dan sopjes...
Echter, we zijn wel bereid om onze waarborg terug te eisen indien zij geen recht heeft om hem op te eisen (door bvb het niet registreren van het huurcontract).
Ik lees online dat bij het niet-registreren de opzegtermijn en -vergoeding komen te vervallen.
Verder staat in het huurcontract dat de opzegtermijn altijd 3 maanden bedraagt (behoudens overdracht aan een door de huurder gevonden andere huurder etc, maar dat is hier niet per se van toepassing). Ik meende dat dit echter steeds in functie was van het moment waarop de overeenkomst wordt verbroken (3 maand in het eerste jaar, 2 maand in het tweede jaar, 1 maand in het derde jaar), maar ik weet niet of ik hiermee verschillende soorten contracten door elkaar haal?
Bon, het is een lap tekst, maar ik wil zoveel mogelijk informatie meteen meegeven. Als jullie nog info willen, hoor ik het wel.
Alvast bedankt!
Nathan
PS: Mijn excuses, ik merk na het posten dat mijn bericht niet in de juiste categorie beland is. Ik denk dat ik het zelf niet kan verplaatsen, dus als de moderatoren dit willen doen, go ahead