moet blijven huur betalen na verbreken huurcontract

Vandebos

#16 , 24 sep 2009 15:52

Maar voor de huurder met een contract van beperkte duur maakt het niet uit of dat contract geregistreerd is of niet?
Enkel als het pand verkocht wordt. Dan kan door de registratie de nieuwe eigenaar het contract niet verbreken. (overdracht van het pand in combinatie met een niet geregistreerd contract is zowat de enige wijze wettelijk bepaald die een contract van bepaalde duur kan openbreken)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
hans21
Topic Starter

#17 , 24 sep 2009 16:04

Misschien ook niet onbelangrijk is dat de woning momenteel geen energieprestatiecertificaat heeft en daarom niet direct verhuurd mag worden. Ik veronderstel dat ik alvorens dan te tekenen voor contractbreuk met bijhorende boete dit beter eerst aankaart bij de eigenaar/het kantoor?

Vandebos

#18 , 24 sep 2009 16:13

EPC is slechts verplicht voor alle panden die verhuurd werden na 01/01/2009. (kan ook 01/02/2009 zijn geweest)

Teken niets voordat u duidelijkheid heeft over de aard van het contract.

Reclame

hans21
Topic Starter

#19 , 24 sep 2009 16:18

EPC is slechts verplicht voor alle panden die verhuurd werden na 01/01/2009. (kan ook 01/02/2009 zijn geweest)

Teken niets voordat u duidelijkheid heeft over de aard van het contract.
Juist maar mijn contract is van januari 2008 en toen was dit certificaat dus nog niet nodig. De woning heeft dit dan ook niet en bij de wederverhuring zal dit dus een probleem zijn. Dit moet eerst in orde gebracht worden. Gezien ik daar wil vertrekken en dus afhankelijk ben van hoe snel ze een nieuwe huurder vinden lijkt me dit wel belangrijk om rekening mee te houden.

artemis

#20 , 24 sep 2009 16:41

Hans21, we weten niet wanneer jij je opzeg hebt gegeven en wanneer je de woning zal verlaten.
Hoe dan ook, de verhuurder kan ondertussen nog steeds (voor de nieuwe verhuring) voor een EPC zorgen en het blijft iets tussen de verhuurder en de volgende huurder, niet tussen jou en de verhuurder. Het EPC is niet van toepassing op jouw contract.

Belangrijkste voor jou blijft of het om een 3-6-9 gaat of om een contract van beperkte duur van 3 jaar.

j.demoor

#21 , 25 sep 2009 10:33

“Art.3.§ 5. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden. Indien de huurder de huurovereenkomst evenwel beëindigt tijdens de eerste driejarige periode, heeft de verhuurder recht op een vergoeding. Die vergoeding is gelijk aan drie maanden, twee maanden of één maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar...”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

“Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken ,zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht”(Woninghuurwet).

Dit houdt in dat van een dwingende bepaling die de huurder beschermt niet ten gunste van de verhuurder vooraf contractueel mag afgeweken worden. Een contractueel beding dat inhoudt dat de huurder nog huur verschuldigd is na het verstrijken van de opzegtermijn en tot een nieuwe huurder is gevonden is ONGELDIG.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

hans21
Topic Starter

#22 , 28 sep 2009 09:18

Oké ondertussen ben ik er uit dat het dus een contract van 3 jaar is en niet het 3-6-9 contract. Ik heb me dus aan de voorwaarden te houden. Bedankt voor de hulp allemaal.

Terug naar “Huren”