Werken uitgevoerd niet volgens de wettelijke normen

11011965
Topic Starter
Berichten: 118

Werken uitgevoerd niet volgens de wettelijke normen

#1 , 10 apr 2020 00:31

Brief ontvangen van Beter Wonen, dat verhuurder binnen de 3 weken , waarvan al 1 week is verstreken, toen we de brief hebben ontvangen, alles moeten in orde brengen .
Huurder zet veranda bij aan huis en legt electriciteit die niet wettelijk in orde is, dit zonder toestemming. Alsook maakt hij slaapkamers op de zolder bij en legt electriciteit die niet in orde is.
In de living plaatst hij houtkachel , daar is Gevaar voor CO 2 . Terwijl bij betreden van de woning alles voorzien was met gaskachels. In de keuken hebben ze de gaskachel weggenomen en niet juist afgekoppeld. Dit alles zonder toestemming.
Electriciteit is in 2006 vernieuwd en gekeurd geweest.
Bij intrede hadden zij 3 kinderen , nu 5 kinderen, er zijn 3 slaapkamers op bovenverdieping.
Kunnen wij eisen dat zolder terug in oorspronkelijke staat komt?
Mogen wij eisen die veranda weg te doen
Welke stappen kan ik best ondernemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6854

#2 , 10 apr 2020 08:48

Nachtmerrie dus.

Welk contract hebt u met de huurders, sinds wanneer? (waarschijnlijk niet zo recent, want ze zijn van 3 naar 5 kinderen gegaan, alhoewel... zowat alles kan :) )

Hoe zit het met intredende staat van bevinding? Is er daar precies beschreven wat er beschikbaar is van verwarmingsvuren (type met dubbele schouw of niet??) , schouwen....
Hebt u op een of andere manier toegelaten of gedoogd dat er werken gebeurden, bijvoorbeeld aan die veranda? Sinds wanneer zijn ze met werken bezig? Zijn die werken zichtbaar van buitenaf ?

Wat u nu kan/moet doen is in elk geval een datum voorzien om co gevaar te weren (verluchtingsopeningen, schouw aanpassen...) en elektriciteit aanpassen of afkoppelen voor de veiligheid;
Uitstel vragen voor een deel vande werken aan Beter Wonen (wie is dat ?), ook al omwille van de problemen om vaklui in de woning te krijgen in coronatijden.
Enzovoort...
Ik vrees dat zo complex wordt, dat het het aan te raden is om dringend een advocaat aan te stellen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 apr 2020 09:51

Ben je zeker dat er geen keuring is geweest van de elektriek ?

Een huurder kan dit ook aanvragen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6854

#4 , 10 apr 2020 10:16

Ben je zeker dat er geen keuring is geweest van de elektriek ?

Een huurder kan dit ook aanvragen .
Ik heb een sterk vermoeden dat de huurder zelf een volledige keuring heeft aangevraagd. Om het even hoe de verhuurder het goed verhuurd heeft, het is de toestand die deze mensen zelf vaststellen die dan beoordeeld wordt. En de verhuurder is dan sowieso altijd de pineut, wordt als verantwoordelijke aangezien.

Huurder kan zoiets aanvragen om een huis afgekeurd te krijgen, en op die manier een (dikwijls denkbeeldige) voorrang te krijgen bij het toewijzen van een sociale woning.

Ik ga er hier wel van uit de TS zelf volledig te goeder trouw was, en dat beeld dat hij geschetst heeft klopt met hoe het werkelijk verlopen is.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 apr 2020 12:06

Zonder een omstandige plaatsbeschrijving staat TS hier omzeggens nergens.
Heeft hij die wel, daarvan een kopie naar Beter Wonen sturen, samen met het oorspronkelijke keuringsattest, zodat je kan aantonen dat het de huurders zelf zijn die de toestand veroorzaakt hebben. Als dat geen zoden aan de dijk brengt, naar rechtbank stappen en huur opzeggen, mits vragen van een schadevergoeding om alles terug in de oorspronkelijke staat te brengen.

11011965
Topic Starter
Berichten: 118

#6 , 10 apr 2020 20:57

Bosprocureur slaat nagel op de kop, en ja mijn verhaal is correct.
Ondertussen weten we dat ze het zelf hebben aangevraagd..
Ondertussen aangetekend schrijven gestuurd met datum om vaklui te laten herstellen.
Huurders hebben reeds een huurachterstand van jaren terug, we zijn de 17 de.....

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 11 apr 2020 09:10

Het zijn dus eigenlijk "beroeps" :lol:

bosprocureur
Berichten: 6854

#8 , 11 apr 2020 10:55

Het zijn dus eigenlijk "beroeps" :lol:
Niet noodzakelijk. :evil: :evil:

Die truken worden doorgegeven, dikwijls door OCMW medewerkers en anders gewoon tussen pot en pint, om mensen zgz aan een sociale woning te helpen. En inderdaad, het helpt dikwijls; dan komen ze op de lijst ineens op de honderdeenentwintigste plaats, in plaats van op de honderdtachtigste. Hele verbetering. En in dit geval heb ik de indruk dat de huurders ook bij de verhuurder op de lijst (zouden moeten) komen, maar dan voor snelle opzeg; de opgebouwde achterstand kan hierbij wel een handje helpen. Je kan veel begrip hebben voor moeilijke omstandigheden en zo, maar als de tegenpartij dergelijke praktijken hanteert, zou ik het aan hun begeleiders overlaten om hen aan een woonst te helpen. Tenzij je geregeld op de lotto wint, kan je anders de kosten niet bijhouden. :shock: :evil:

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 11 apr 2020 12:23

Dit soort huurders regelmatig tegengekomen tijdens mijn beroepsloopbaan. Regelmatig een procedure moeten opstarten tegen die huurders met de bewijzen in de hand. Is regelmatig voor hen faliekant afgelopen, maar niet altijd.

Terug naar “Huren”