Ex huisbaas doet lastig.

Wattedoenmetdit
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ex huisbaas doet lastig.

#1 , 01 apr 2020 14:09

Beste,

Mijn vriendin heeft problemen met haar ex huisbaas.
Het zit namelijk zo, in 2014 zijn ik en mijn vriendin samen gaan wonen daar, en hebben toen SAMEN een contract ondertekend.
Ook de huurwaarborg staat op een gesloten rekening. Maar nu zijn wij na een jaar daar te wonen, en half jaar uit elkaar geweest, en hebben zij mij van het contract gehaald op 3-11-2015, en een nieuw contract gemaakt met enkel haar naam er op.

Alles goed en wel, we zijn terug samen gegaan dan, en hebben nog een goede 4 jaar in dat appartement gewoond. Maar omdat mijn vriendin zelfstandige is geworden, moesten we op zoek naar een pand dat een fysieke winkelruimte eraan had. Deze hebben we dan in September 2019 gevonden, maar konden er pas in op 20 Februari 2020. Wat voor ons geen probleem was.

Nu wisten we dat het huurcontract nooit geregistreerd had gestaan, en dat we dus maar een maand opzeg zouden moeten doen. We hadden daar nogal praatgrage buren, die alles gingen doorvertellen, inclusief dus dat we gingen verhuizen, en heeft de huisbaas plots op 13-11-2019 het contract laten registreren, omdat hij wist dat we gingen verhuizen. Nu hebben we dus de opzeg gedaan in December 2019, startende vanaf 1 Januari 2020. Daar nooit antwoord op gekregen, dus dan gingen zij volgens akkoord.

Plots toen ze wisten dat wij gingen verhuizen, wouden zij het appartement leeg, voor toekomstige huurders om te kunnen komen kijken. Wat toen nog niet ging, want het nieuwe huisje, was nog niet verhuisklaar (veel spullen van vorige eigenaar). Toen hebben we met de eigenaar van het nieuwe huis geregeld, dat we er in Januari al in gingen, maarja, dat heeft ons dan 500€ aan verhuis alleen gekost, containerpark ritjes en dergelijke niet meegerekend, en inkomsten verlies omdat we plots ineens alles moesten verhuizen uit het oude appartement, zodat zij het konden laten bezichtigen.

Nu hebben we daar alle bewijs van, dat het enige dat zij vragen is, of het allemaal al leeg is hele tijd, en verder niets anders vragen dan dat. Nu hebben wij alles op 29 Februari (alle prullaria) er uit gehaald, en was alles dus leeg voor 1 Maart, dit op hun vraag. Omdat volgens hen anders nieuwe huurders niet konden komen. Wij hebben op die 3 maanden tijd, 4 keer moeten komen laten bezichtigen, dit terwijl wij zelf hadden gevraagd of we mee mochten zoeken naar kandidaathuurders, maar dit werd ons uitdrukkelijk geweigerd.

Nu gisteren wou ik nog rap foto's gaan nemen van het appartement, omdat ze vroegen voor de sleutels binnen te brengen, om safe te staan met hoe wij het hebben achtergelaten. En toen zag ik dat ondertussen onze kelder al in beslag was genomen, dus terug vol spullen stond van een andere bewoner van het appartementsgebouw. Dit terwijl wij wel de huur van Maart nog zouden moeten betalen.. en zij ons expliciet meerdere keren gevraagd hebben om het appartement volledig leeg en bewoonbaar klaar te hebben.

Nu willen zij ook dat wij alles herschilderen, een nieuwe douchestang hangen (die is er na 3 jaar afgevallen omdat het zo een goedkoop ding was), we gebruikten de douche nooit want wij gingen altijd in bad (dus van spetters was er geen spraken).

Nu hebben we ook gezien dat de plaatsbeschrijving niet mee geregistreerd staat, want dit was uiteindelijk ook maar een kladpapier, en hebben wij nooit een dubbel van ontvangen. Dus hebben zij een poot om op te staan ivm met plaatsbeschrijving?

Ze willen dus ook 400€ van de waarborg trekken, voor de douchestang, verf en een plint (die al kapot was)..

Hebben wij een poot om op te staan als we hier mee naar het vredegerecht gaan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KJ86
Berichten: 2663

#2 , 01 apr 2020 14:53

PB is rechtsgeldig. Er circuleert wel een artikel van Zimmo dat de PB zijn geldigheid zou verliezen maar dat is fake-news.

Vierhonderd euro lijkt mij bovendien spotgoedkoop voor vervuilde muren opnieuw te schilderen.

Ik vind het wel eigenaardig dat wanneer je ruim de tijd had om op te zeggen, je toch in eerste instantie er aan dacht om het de verhuurder moeilijk te maken. Wat is daar de redenering achter? Vraagje uit nieuwsgierigheid.

Wattedoenmetdit
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 apr 2020 15:01

PB is rechtsgeldig. Er circuleert wel een artikel van Zimmo dat de PB zijn geldigheid zou verliezen maar dat is fake-news.

Vierhonderd euro lijkt mij bovendien spotgoedkoop voor vervuilde muren opnieuw te schilderen.

Ik vind het wel eigenaardig dat wanneer je ruim de tijd had om op te zeggen, je toch in eerste instantie er aan dacht om het de verhuurder moeilijk te maken. Wat is daar de redenering achter? Vraagje uit nieuwsgierigheid.
We wouden het de verhuurder niet moeilijk maken, maar hadden nog geen contract van het andere in handen, enkel woord van de eigenaar van dit pand.
Dus daarom hebben we gewacht, tot we het contract onder onze neus hadden.

In het contract staat dat we het pand moeten terug geven in de staat dat we het hebben gekregen, en wij geven het zelfs nog properder af dan gekregen, aangezien het aangekoekte vuil er toen gewoon inhing.. Muren zijn vuiler geworden, maar ook niet om te zeggen, 2 x vuiler, gewoon een veeg her en der..

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 apr 2020 17:05

Binnenschilderwerk zijn voor de verhuurder als er geen schade of uitzonderlijke vervuiling is.
Je had moeten nakijken of het huurcontract geregistreerd was of niet en dat pas een paar dagen voor uw opzegbrief te versturen.
Voor die 400 € kan je moeilijk gaan procederen. Dat kost u 10 x meer.
Je kan mogelijks nog gaan discuteren over de schilderwerken mits hem de juiste wetteksten voor te leggen.

Terug naar “Huren”