Huurappartement bij immo

selim1987
Topic Starter

Huurappartement bij immo

#1 , 18 sep 2009 12:35

Dag,

Ik zit met een benauwd probleem, wat me psychologisch ook zwaar treft. Ik ben momenteel huurder in een appartement, samen met mijn vrouw en sinds 11/09/2009 mijn pasgeboren zoon. Mijn vrouw had begin dit jaar nog een zaak, door de economische crisis heb ik deze moeten sluiten. Mijn loon bedraagt 1300 en mijn vrouw krijgt maar 350€ per maand(werkloosheidsuitkering). Mijn appartement is eigenlijk wel betaalbaar 625€/maand maar het probleem ligt nu zo:

-Zaak is gesloten en heeft nog een lening te betalen van 860€/maand tot 2014
-heb zelf nog een lening lopen van 480€/maand tot 2014
-huur appartement 625€/maand
-factuur electriciteit 184€/maand
-water, telefoon en dergelijke 100€/maand
-visa en mastercard =65€/maand
-RVA op mijn dak terugbetaling van 2300€
-moet nog 5000€ achterstallig huur betalen van de zaak.

Zoals je kan zien ben ik zwaar over mijn inkomsten.
Nu als je zou denken de zaak failliet verklaren gaat niet. mijn ouderlijk huis staat op spel omdat ze als borg staan voor die lening.
En nu nog pas mijn zoontje gekregen.

ik werk nu als bijberoep zelf nog in de zaak en haal soms genoeg geld binnen om mijn lening van de zaak te betalen. Maar dat lukt ook niet altijd.
Dus enigste wat ik kan doen is uit appartement vertrekken, en bij mijn ouders intrekken. En daar begint het probleem.
Mijn huurcontract is van bepaalde duur en deze loopt tot 2012. (dus 3 jaar) nu wilt de immo dat ik 3 maand opzeg doe en 3 maand schadevergoeding betaal( nog acceptabel omdat ik dat mss nog zou bijeen krijgen) maar erboven op willen ze nog dat ik de huur blijf doorbetalen tot er een nieuwe huurder is. En ook nog alle abbonementen(zoal water, gas en electriciteit blijf bijhouden tot er een nieuwe huurder is)... Naja misschien kan ik er niks aan doen via de huurwetgeving, maar is er een ander uitweg via een andere wetgeving, zoals personenrecht of eender wat.

mvg,
Selim

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 18 sep 2009 13:01

Stap eens naar een advocaat(*) en bekijk eens of een 'collectieve schuldenregeling' geen betere oplossing is dan uw huur opzeggen en u zo nog dieper in de stront te geraken.

(*) een advocaat tijdens de procedure collectieve schuldenregeling is 'gratis', een adres van een jurist in uw buurt kan je vinden op http://www.advocaat.be/ZoekAdvocaat.aspx

ps: 'mogelijks' volgt nog een herziening van de BTW...ook hier effe informeren!

selim1987
Topic Starter

#3 , 18 sep 2009 19:51

maar ik ben nu momenteel zelfstandig bijberoep(hoofdberoep is bediende ik werk 4/5de), kom ik wel in aanmerking voor collectieve schuldenbemiddeling? evenwel ik wil erop verwijzen dat ik zeker de bvba niet wil failliet verklaren met het reden dat mijn ouders borg zijn met hun huis.

al bij al zit ik tegen de 90000 euro schulden (zonder de interesten)
en eigenlijk dat is ook de reden dat ik uit appartement wil, hierdoor heb ik 1000 euro per maand vrij waarmee ik juist mijn schulden veel sneller kan afbetalen. zou ik eigenlijk niet een contractbreuk(huur) niet kunnen afdwingen via rechtbank? puur omdat het mijn situatie ten goede zou komen en mijn schulden goed/vlot zouden afbetaald kunnen worden?

Reclame

j.demoor

#4 , 20 sep 2009 09:59

“Art.1675/2.Elke natuurlijke persoon , die geen koopman is in de zin van artikel 1 van het Wetboek van Koophandel kan, indien hij niet in staat is om, op duurzame wijze, zijn opeisbare of nog te vervallen schulden te betalen en voor zover hij niet kennelijk zijn onvermogen heeft bewerkstelligd, bij de rechter een verzoek tot het verkrijgen van een collectieve schuldenregeling indienen...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

“Art.3...§ 6. In afwijking van § 1 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter is dan of gelijk aan drie jaar...Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent...Art.12.Behalve als zij er anders over beschikken ,zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.”(Woninghuurwet 20 februari 1991).

Niettemin aanvaarden sommige rechters dat er wel van afgeweken wordt,wat in uw overeenkomst is gebeurd.

“Art.1760.In geval van ONTBINDING van de huur door de schuld van de huurder, is deze verplicht de huurprijs te betalen gedurende de tijd die voor de wederverhuring nodig is, onverminderd de vergoeding van de schade die door het wangebruik mocht zijn veroorzaakt.”(Burgerlijk Wetboek).

U zou dus na de eerste niet-betaling aan de vrederechter zelf de ontbinding van de huur kunnen vorderen,met bepaling van de tijd voor wederverhuring.

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van...kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht. Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :...”(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

Ga naar de griffie van het Vredegerecht en vraag daartoe een papieren formulier. Desnoods kopieert u de tekst van art.1344bis Ger.W. en gebruikt u deze als invulformulier,mits omzetting in briefvorm. U kan dit verzoekschrift in principe indienen zonder advocaat.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”