Waterkosten bij waterlek huurapp

dirkfolens
Topic Starter

Waterkosten bij waterlek huurapp

#1 , 15 sep 2009 06:42

Bij een kapotte aanvoerleiding aan de verwarmingsbrander is er geruime tijd watertoevoer geweest(verlies).Het gevolg is een zeer hoog waterverbruik van +-900 € op naam van de huurder. Na de melding is de herstelling onmiddellijk uitgevoerd volledig op mijn kosten +- 800 €. Nu wil de huurder dat ik het waterverbruik betaal van 900 €. Kan dit zomaar ? en kan ik de herstelkosten vervallen op de huurder (gedeeltelijk) Alvast dank,Dirk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 15 sep 2009 10:06

- Voor de kapotte aanvoerleiding kan u mogelijkerwijs overmacht en bewarende maatregelen aanvoeren. Dit wil zeggen dat dat gerechtigd was de werken onmiddellijk te laten uitvoeren om verdere schade te verhinderen. De overmacht zou u moeten toelaten om de kosten te recupereren van de eigenaar. (bij kapot denk ik een openstaand overdrukventiel te mogen veronderstellen?)

- Voor het waterverbruik is het een ander verhaal. U dient immers als een goed huisvader het goed te beheren. Regelmatig op waterlekken controleren, zelfs indien dit enkel via het verbruik op de teller te zien valt, valt hier onder. (reeds een aantal maal hier besproken) U zou eventueel van artikel 1721 BW gebruik kunnen maken maar dan nog.

Het beste wat u kan doen is aan de watermaatschappij een overzicht vragen van uw waterverbruik van de laatste 3-5 jaar in het pand en op basis daarvan trachten een minnelijke schikking met de maatschappij zelf te onderhandelen.

Burgerlijk Wetboek:
Art. 1721. Vrijwaring is verschuldigd aan de huurder voor alle gebreken van het verhuurde goed, die het gebruik daarvan verhinderen, ook al mocht de verhuurder die bij het aangaan van de huur niet hebben gekend.
Indien door die gebreken enig verlies voor de huurder ontstaat, is de verhuurder verplicht hem daarvoor schadeloos te stellen.

Art.1732.Hij(=de huurder) is aansprakelijk voor de beschadigingen of de verliezen die gedurende zijn huurtijd ontstaan, tenzij hij bewijst dat die buiten zijn schuld hebben plaatsgehad

Art. 1755. Geen van de herstellingen die geacht worden herstellingen ten laste van de huurder te zijn, komt voor rekening van de huurder, wanneer alleen ouderdom of overmacht daartoe aanleiding hebben gegeven.

Reclame

Terug naar “Huren”